رئیس جمهور اوکراین خواهان اعتراض جهانی در مخالفت با حمله روسیه شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین خواستار اعتراضات جهانی در مخالفت با حمله روسیه به اوکراین شد و گفت روسیه به دنبال شکست آزادی مردم جهان است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، زلنسکی چهارشنبه شب در یک پیام ویدئویی گفت: از شما می‌خواهم با جنگی که در تاریخ ۲۴ ماه مارس آغاز شده است مخالفت کنید. 

وی افزود: موضع خود را نشان دهید، از اداره‌های خود، خانه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها به نام صلح به این جنگ اعتراض کنید. از اوکراین حمایت کنید و صدای خود را به گوش جهانیان برسانید. 

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه در سخنانی خطاب به نمایندگان پارلمان فرانسه، از شرکت‌های فرانسوی خواست خاک روسیه را ترک کنند. 

زلنسکی که این روزها مستمرا در حال سخنرانی برای نمایندگان پارلمان‌های کشورهای مختلف است گفت، شرکت‌های فرانسوی باید دست از تامین مالی کشتار زنان و کودکان بردارند. 

وی در اظهارات جداگانه گفته که ما نمی‌توانیم اولتیماتوم روسیه را بپذیریم. 

رییس جمهور اوکراین در مورد پیشروی‌ نیروهای روس در خاک کشورش گفت: فرض کنید آن‌ها خواستار گرفتن خارکف یا ماریوپل یا کی‌یف هستند، مردم این شهرها به آن‌ها اجازه انجام این کار را نمی‌دهند. تنها راهی که آن‌ها می‌توانند شهرها را تصرف کنند این است که همه را بکشند و شهر خالی را بگیرند. 

عملیات ویژه نظامی روسیه به اوکراین در حالی ادامه دارد که تاکنون چند دور مذاکره میان هیات‌های روسیه و اوکراین در سطوح مختلف انجام شده اما به آتش بس فراگیر منجر نشده است. مذاکرات وزیران خارجه دو طرف در ترکیه نیز دستاورد ملموسی نداشت. تنها نتیجه این مذاکرات، ایجاد زمینه برای آتش بس موقت در برخی مناطق، جهت خروج غیرنظامیان از مسیرهای بشردوستانه بوده است.

جنگ اوکراین اکنون وارد بیست و نهمین روز خود شده و تاکنون ۲۵ کشور اقدام به ارسال تسلیحات مختلف نظامی برای کی‌یف کرده‌اند. روس‌ها تاکید دارند که قصد اشغال اوکراین را ندارند. 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد، کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

ارسال نظر