«سند جامع راهبردی توسعه هسته‌ای» به زودی رونمایی می‌شود

سخنگوی دولت با اشاره به نزدیک بودن روز ملی انرژی هسته‌ای اعلام کرد: روز بیستم فروردین در مراسمی به میزبانی سازمان انرژی اتمی و با حضور رئیس‌جمهور، از سند جامع راهبردی توسعه هسته‌ای کشور رونمایی می‌شود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «علی بهادری جهرمی» روز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری خود در سال جدید، با تبریک فرا رسیدن سال نو و ماه مبارک رمضان گفت: مقام معظم رهبری در آغاز سال نو مانند همیشه با تعیین شعار سال امید و روحیه دیگری به دولت‌مردان و مردم ایجاد کردند. نگاه‌ رهبر معظم انقلاب به دولت امیدآفرین بود و بیانات ایشان مثل همیشه راهگشای حل مسائل کشور خواهد بود.

وی افزود: دولت بلافاصله بعد از سخنان مقام معظم رهبری اقداماتی را در دستور کار قرار داد که تهیه و تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و تهیه بسته جامع توسعه و اشتغال به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صمت و کار، دو اقدام محوری در حمایت از تولید دانش‌بنیان بود.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به پُرتحرکی دولت در آغاز سال نو، اظهار داشت: غیر از جلسه دولت در شب سال تحویل که لغو شد، بقیه جلسات دولت منظم برگزار شده و شاهد سفرهای بازدیدی و اقدامات وزیران در ایام نوروز بودیم.

وی ادامه داد: در این مدت سفری هم به استان خراسان رضوی انجام شد؛ یکی از افتتاحیه‌ها، بهره‌برداری از کارخانه مجتمع شهید سلیمانی با استفاده از ۱۰۰ درصد تجهیزات داخلی و توسط بخش خصوصی و با استفاده از ظرفیت‌های شرکت دانش‌بنیان در منطقه محروم سرخس بود که در گوگرد ارزش افزوده ایجاد می‌کند و این پروره توسعه می‌یابد.

ثبت بیش از ۶۰ میلیون نفر اقامت شب در سفرهای نوروزی

سخنگوی دولت با بیان اینکه با کاهش مبتلایان کرونا و تزریق واکسن، سفرهای داخلی خوبی انجام شد، در خصوص میزان سفرهای نوروزی اظهار داشت: بیش از ۵۰ میلیون نفر اقامت شبانه در اقامتگاه‌ها ثبت شد که افزایش ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشت و بیشتر آنها نیز در استان‌های مازندران، خراسان رضوی و گیلان انجام شد.

بهادری جهرمی ادامه داد: ۵۲ میلیون تردد خودرو با افزایش ۴۱ درصدی و در حوزه ریلی یک میلیون و ۲۸۳ هزار نفر یعنی رشد ۴۷ درصدی در ایام نوروز داشتیم و به‌رغم رشد سفرها، شاهد کاهش ۲۶ درصدی فوتی‌های حوادث جاده‌ای بودیم. در ۵ روز آغاز سال معادل کل بازدیدهای گردشگری ۱۴۰۰ بازدید انجام شد.

سند جامع راهبردی توسعه هسته‌ای با حضور رییس‌جمهور رونمایی می‌شود

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به نزدیک بودن بیستم فروردین که به عنوان روز ملی انرژی هسته‌ای نامگذاری شده، گفت: در مراسم امسال با میزبانی سازمان انرژی اتمی و با حضور رییس‌جمهور از سند جامع راهبردی توسعه هسته‌ای کشور رونمایی می‌شود.

بهادری جهرمی همچنین درباره وعده دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال گفت: ۸۰۰ هزار واحد اعلام شده در حال ساخت است و برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی زمین تعیین و ۱ میلیون ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیز جانمایی شده‌اند. 

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار واحد از پروژه‌های مسکن مهر با پیشرفت ۱۵ درصد از سال ۹۴ تاکنون رها شده باقی مانده‌اند، ادامه داد: طرح نهضت ملی مسکن که با جدیت بیشتر آغاز شد، با استقبال گسترده‌ای همراه بود و حتی برخی به خاطر نهضت ملی مسکن از طرح‌های دیگر مسکن انصراف داده‌اند.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تأکید بر لزوم مدیریت مسأله آب، گفت: بخشی از لایحه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده، ناشی از بحران آبی بود که باید با تدبیر برای آن چاره‌اندیشی کرد.

بهادری جهرمی افزود: دولت و به‌طور خاص وزارت نیرو در حوزه‌های مختلف، از اصلاح الگوی مصرف خانگی و صنعتی گرفته تا سایر ابعاد مدیریت آبی برنامه جدی دارد.

وی اجرای ۳۲ تصفیه‌خانه آب و آبگیری چندین سد را از جمله برنامه‌های وزارت نیرو در مدیریت بحران آبی اعلام کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به درخواست نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی از رئیس‌جمهور برای رسیدگی به وضعیت زندگی مهاجران افغانستانی اظهار داشت: افغانستان بیش از ۴۰ سال درگیر جنگ است و آوارگی‌ها در اثر همین جنگ‌هاست که ثمره مداخلات خارجی است.

بهادری جهرمی افزود: ایران به‌ عنوان همسایه میزبان بخشی از مهاجران بوده و رتبه اول را در حوزه مهاجر - شهرها دارد و این افراد مانند ایرانیان به اذعان مراجع بین‌المللی در شهرها در کنار ایرانیان زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: حمایت‌های مراجع بین‌المللی از این اتباع در حد صفر است؛ در عین حال دولت معطل اقدامات بین‌المللی نمانده و اقدامات متعددی در این سال‌ها انجام شده و انتظار می‌رود ثبات به افغانستان برگردد تا اتباع این کشور به وطن و کاشانه خودشان برگردند.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: ایران همواره با نگاه حسن همجواری میزبانی مناسبی داشته و رئیس‌جمهور نیز به وزارت کشور برای ایجاد «سازمان ملی مهاجرین» دستور داده است.

دولت اغماضی در کرامت شهروندان به ویژه بانوان نخواهد داشت

دبیر هیأت دولت درباره حواشی ایجاد شده در بازی بین ایران و لبنان در ورزشگاه مشهد و دستور برخورد رئیس‌جمهور با مقصران و خاطیان گفت: جمهوری اسلامی ایران سابقه برگزاری میزبانی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی را داشته و حاشیه‌ای از حیث تماشاچیان نبود و نخواهد بود.

وی افزود: در خصوص حادثه مشهد مسئولان فدراسیون یا هیأت ورزش استان یا حوزه محلی هم در برنامه ریزی و هم در برگزاری مسابقه کوتاهی‌هایی داشتند که رئیس‌جمهور در این خصوص به وزیر کشور دستور داد گزارش جامعی از تقصیرها ارائه کند؛ چون دولت اغماضی در کرامت شهروندان به ویژه بانوان نخواهد داشت و قطعاً با خاطیان برخورد می‌کند.

منعی از حیث برگزاری حضوری کلاس‌های آموزشی وجود ندارد

بهادری جهرمی با اشاره به برنامه دولت برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و نبود برخی امکانات مانند خوابگاه‌ها، گفت: ستاد کرونا برای تأمین سلامت مردم در پی شیوع کرونا تدابیری از جمله حوزه بهداشتی اتخاذ کرده و همان ستاد با همان اولویت سلامت مردم و با توجه به شرایط امروز کشور یعنی میزان تزریق کرونا که قابل قبول است، ممنوعیتی در برگزاری کلاس‌های مدارس و دانشگاه در نظر نگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه اولویت اول دولت سیزدهم حفظ سلامت مردم است، در عین حال متذکر شد: یکی از موضوعات مهم این است که دانش آموزان و دانشجویان عزیز نباید دچار اُفت تحصیلی شوند چون این عزیزان آینده‌سازان کشور هستند. مسائل غیر از کرونا باید در دستگاه‌های ذی‌ربط برطرف شود که وزرای آموزش و پروش و علوم پیگیر حل مشکلات آموزشی هستند. از منظر کرونا نیز منعی از حیث برگزاری حضوری کلاس‌ها وجود ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره آخرین اقدامات دولت برای تحقق وعده رفع فقر مطلق اظهار داشت: وعده رفع خط فقر مطلق وعده امروز و دیروز نبود و شعار انتخاباتی سال ۹۶ دولت گذشته بود اما دولت سیزدهم از سال گذشته روی آن تأکید کرده و سبدهای یارانه‌ای و تسهیلات و تخفیفات به همین منظور بوده و همکاری‌های خوبی بین نهادهای حمایتی انجام شده است.

بهادری جهرمی خاطر نشان کرد: در خصوص خط فقر هم به موازات آن در حال پیگیری و اجراست.

تحریم حین مذاکرات بیانگر سوءنیت طرف مقابل است

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگار ایرنا و در واکنش به وضع تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه افراد حقیقی و حقوقی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: وضع تحریم حین مذاکرات شفاف است که بیانگر سوءنیت و نشان‌دهنده جدی نبودن طرف مقابل است.

وی تصریح کرد: وضع این قبیل تحریم‌ها به روشنی به مردم نشان می‌دهد که با مردم ایران دشمنی وجود دارد و کاملاً بیانگر سوءنیت حین مذاکرات است.

ارز ترجیحی حذف نشده و در حال تخصیص است

بهادری جهرمی در پاسخ به سؤالی درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ و راهکارهای دولت برای پیشگیری از بروز مشکل برای مردم‌ اظهار داشت: ارز ترجیحی حذف نشده و در حال تخصیص است و تولیدکننده‌ها و مراکز دریافت ارز مشکلی نخواهند داشت.

وی ادامه داد: پس از اتمام منابع لایحه ۱۴۰۰ دولت از مجلس خواست یا منابع را افزایش دهد، یا تعیین تکلیف کند. در بودحه ۱۴۰۱ هم در لایحه تعیین تکلیف نشد و مدیریت این مسأله به دولت واگذار شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مدیریت نحوه توزیع ارز در اختیار دولت قرار گرفته است، اضافه کرد: دولت نسبت به مدیریت شیوه توزیع و نظام توزیع منابع یارانه‌ای محل بحث دارد. دولت برنامه ریزی لازم را برای توزیع آن طراحی می‌کند و پس از طراحی مسیر، شیوه توزیع عادلانه منابع را به اطلاع عموم خواهد رساند و پس از آن به مرحله اجرا خواهد رسید.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به سؤالی دیگر که با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده از تصویب بودجه در آخر سال و ناهماهنگی در قرائت مجلس و دولت از لایحه بودجه، گفت: سند بودجه هشتم فروردین به دولت ابلاغ شد و نگارش آیین‌نامه آن بلافاصله در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی دولت و وزارتخانه‌های متبوع قرار گرفت تا این اختلاف برداشت را شاهد نباشیم‌.

وی ادامه داد: در خصوص ارز دارو منابع یارانه‌ای نه‌تنها کم نشد، بلکه از ۲ به ۳ میلیارد در بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافت و برای بیماران خاص هم منابع خاصی در نظر گرفته شده است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه شیوه توزیع منابع یارانه‌ای برای دولت مهم است تا بیشتر در اختیار گروه هدف قرار بگیرد و سوءاستفاده نشود، متذکر شد: روش آن است که منابع به‌جای واردکننده در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد و بر همین اساس شاهد تغییر شیوه توزیع یارانه خواهیم بود اما هر اقدامی در این زمینه قبل از انجام به اطلاع مردم خواهد رسید.

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره احیای وزارت بازرگانی سؤال کرد، گفت: من چنین خبری نشنیده‌ام و چنین اقدامی هم در دستور کار دولت قرار ندارد.

بهادری جهرمی با اشاره به خبرهایی مبنی بر ساخت پتروشیمی در میانکاله اظهار داشت: در دولت مردمی شروع هرگونه توسعه‌یافتگی و فعالیت‌های عمرانی، صنعتی و معدنی منوط و مشروط به اخذ مجوزهای قانونی لازم از جمله مجوزهای زیست‌محیطی است و توسعه عمرانی فرع بر صیانت از محیط زیست است‌.

وی ضمن قدردانی از حساسیت افکار عمومی در این زمینه، افزود: مصوبه احداث پتروشیمی میانکاله مربوط به هیأت وزیران در دولت قبل یعنی اسفند ماه سال ۹۹ بوده و  اجرای این پروژه منوط به دریافت مجوز محیط زیستی خواهد بود.

سخنگوی دولت با توضیح برنامه دولت برای تحقق شعار سال گفت: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور کمیته‌ای با حضور ۸ دستگاه اجرایی و به ریاست معاون اول تشکیل شد.

بهادری جهرمی ادامه داد: برای تشکیل کمیته چند هدف اصلی مدنظر است که یکی از آنها بومی‌سازی و بازاریابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش اشتغال‌آفرینی آنها و دیگری، توسعه زیست‌بوم نوآوری است که این اهداف به‌جد پیگیری می‌شود.

وی شرکت‌های دانش‌بنیان را جزئی از بخش خصوصی خواند و خاطرنشان کرد: دولت رسالت خود را حمایت و هدایت در این حوزه می‌داند و اگر شرکت‌های دانش‌بنیان را به سمت دولتی بودن ببریم خلاف اهداف در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر