سایه شوم دوپینگ بر وزنه‌برداری ایران / وقتی ورزش پاک شعار شد

مثبت شدن دومین نمونه‌های دوپینگ در وزنه‌برداری ایران بیش از آنکه احتمال حضور ایران را در المپیک پاریس با خطر مواجه کند چالشی جدی برای مدیریت این فدراسیون است که با شعار ورزش پاک گام در مجمع انتخاباتی گذاشت.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، بر اساس اعلام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، محمد نیری با توجه به مصرف ماده ممنوعه «دروستانولون» با محرومیت سه ساله از تمامی فعالیت‌های ورزشی در رشته وزنه‌برداری مواجه شد. مثبت شدن نمونه آزمایش دوپینگ نیری، زنگ هشداری برای وزنه‌برداری ایران به شمار می‌رود رشته‌ای که در یک دهه گذشته قربانی استفاده از مواد نیروزا شده و با وجود اعلام شعار ورزش پاک از سوی مسوولان این فدراسیون همچنان شاهد بروز این پدیده مرموز در بین فولاد مردان ایران هستیم.

بازگشت شبح سیاه دوپینگ به وزنه‌برداری ایران از ۲ زاویه می‌تواند برای این رشته یک فاجعه  قلمداد شود. نخست اینکه در تیرماه ۱۳۹۸ و در جریان مجمع انتخاباتی فدراسیون یکی از شعارهای علی مرادی نظارت بر سلامت و ترویج ورزش پاک در این رشته بود. رشته‌ای که در نیم سده اخیر توانسته بیش از ۲۶ درصد مدال‌های ورزش ایران را در ادوار المپیک کسب کند. دومین دلیل فاجعه قلمداد کردن رواج دوپینگ در وزنه‌برداری، تصمیمات فدراسیون جهانی این رشته است. 

بنا به تصمیم و تصویب هیات رییسه فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری (IWF)،  هر کشوری که در هجده‌ماه منتهی به المپیک ۲۰۲۴ پاریس بیش از سه مورد تست مثبت دوپینگ داشته باشد، به طور کامل از حضور در رقابت‌های وزنه‌برداری این بازی‌ها محروم خواهد شد. این تصمیم پیش از برگزاری مسابقات جهانی ۲۰۲۱ ازبکستان گرفته شد و اکنون به صورت جدی دنبال می‌شود. فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری برای ترویج ورزش پاک، ماموران وادا را مامور کرده تا در هر زمان و هر مکان نمونه آزمایش ورزشکاران حاضر در لیست IWF  را گرفته و به آزمایشگاه‌های معتبر ارسال کند.

هر چند که زمان ۳۰ ماهه تا برگزاری المپیک پاریس موجب شده که با وجود مثبت شدن نمونه‌های کنونی، خطر حذف و کاهش سهمیه ورزش ایران را تهدید نکند اما واقعیتی که وجود دارد این است که وزنه‌برداری کشورمان در ۲ دهه گذشته در زمینه ورزش پاک دچار یک ولنگاری شده و حتی در مقطعی ۹ ورزشکار دوپینگی این رشته به صورت همزمان با محرومیت طولانی مواجه شدند. محرومیتی که آثار آن در چند سال گذشته وجود داشت و تعدادی از نامداران وزنه‌برداری  قربانی این پدیده شوم در ورزش شدند.

مثبت شدن نمونه دوپینگ ۲ وزنه‌بردار در یکسال گذشته (نوجوانان جهان و نیری) بیش از آنکه موجب کسر سهمیه یا حذف ایران در المپیک شود ریاست این فدراسیون و شعارهای انتخاباتی وی را به چالش خواهد کشید و نشان از آن دارد که طرح شعار ورزش پاک که در انتخابات تیرماه سال ۱۳۹۸ از سوی علی مرادی مطرح شد آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و  ممکن است روند کنونی به محرومیت ایران در عرصه‌های بزرگ بین‌المللی منتهی شود زیرا وزنه‌برداری ایران در گذشته قربانی سخت‌گیری‌های نهادهای ورزشی جهان در زمینه استفاده از مواد نیروزا شده است تا جایی که سهمیه وزنه‌برداری ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به نصف کاهش پیدا کرد.

ایران در توکیو ۲ سهمیه در بخش مردان و ۲ سهیمه در بخش زنان داشت. تنها چین در المپیک توکیو با سهمیه کامل حضور داشت. روسیه هم به دلیل تعداد زیاد دوپینگی‌ها در توکیو تنها یک سهمیه در بخش مردان داشت.

ادامه روند کنونی و ضعف نظارت بر رفتار و تمرین وزنه‌برداران می‌رود تا یک دوران تلخ و سیاه برای این رشته رقم بزند، دورانی که ممکن است به حذف نخبگان ورزشی ایران از بزرگترین تورنمنت ورزشی جهان منتهی شود. ضعف نظارت و قرار گرفتن وزنه‌برداری ایران در مسیر حذف از المپیک پاریس در حالی است که ۲۶ درصد تمامی مدال‌های ایران در ادوار المپیک توسط این رشته کسب شده است.

این رشته با کسب ۹ مدال طلا، ۶ نقره و پنج برنز بعد از کشتی دومین ورزش پرافتخار ایران در ادوار المپیک است.

ارسال نظر