وزیر کشور فرانسه به تقلب در انتخابات پارلمانی متهم شد

اتحاد احزاب مخالف رئیس جمهوری فرانسه موسوم به «نوپس» وزیر کشور را به تقلب و «دستکاری» ارقام مربوط به تعداد آرای احزاب در دور نخست انتخابات پارلمانی متهم کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، نخستین نارضایتی حزب رقیب طرفداران رئیس جمهوری در انتخابات پارلمانی که «اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی» با مخفف «نوپس» شاخته می‌شود در نخستین واکنش به اعلام نتایج قطعی انتخابات دیروز توسط وزارت کشور از بروز«تقلب» سخن گفت.

دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه دیروز (یکشنبه/ ۲۲ خرداد) برگزار شد و بر پایه گزارش وزارت کشور فرانسه احزابی که «ژان لوک ملانشون» آنها را در مقابل مکرون متحد کرد تنها چند دهم درصد از احزاب موسوم به «مکرونی» فاصله دارند. نتیجه انتخابات در این ساعت نشان می‌دهد که   «اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی» موسوم به «نوپس» متشکل از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر»، «اروپ اکولوژی-سبزها» (EELV)، حزب کمونیست (PC) و حزب سوسیالیست (PS)توانسته ۲۵.۶ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که ائتلاف «همه با هم» متشکل از حزب مکرون با عنوان «جمهوری به پیش»، «جنبش دمکراتیک» (Modem)، «افق‌ها» ((Horizons نزدیک به ادوارد فیلیپ نسخت وزیر اسبق) و «اقدام» از احزاب سیاسی راست میانه، موفق شد ۲۵.۷۵ درصد آرا را از آن خود کند.

در حالی که اختلاف دو حزب ۲۱ هزار رای است، «مانوئل بونپار» یکی از نامزدهای حزب نوپس ساعت ۳ بامداد به وقت پاریس زنگ هشدار را به صدا درآورد و «ژرال دارمنن» وزیر کشور را به دستکاری ارقام متهم کرد.

وی گفت: در حالی که آرای نوپس ۶ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۹۶۸ رای برابر ۲۶.۸ درصد آراست، وزارت کشور این رقم را ۵ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۲۰۲ رای (۲۵.۷ درصد) اعلام می کند تا احزاب طرفدار مکرون در صدر قرار گیرند.

همچنین «داوید کورمان» نامزد طرفدار محیط زیست از نوپس نیز در گفت‌گو با رادیو «فرانس انفو» اعلام کرد که همه آرای این اتحادیه به ویژه در بخش ماورای بحار که احزاب با عناوین دیگری (چون سوسیالیست و طرفدار محیط زیست) شرکت کرده اند، شمارش نشده است.

وی که هم اکنون نماینده پارلمان اروپاست آشکارا از واژه تقلب استفاده کرد و افزود: مهم نیست. به هر حال احزاب طرفدار رئیس جمهوری بدترین آمار را در انتخابات پارلمانی به دست آوردند. این بدان معناست که مکرون از حمایت مردمی برخوردار نیست.

در انتخابات دیروز  ۵۲.۳ واجدین شرایط شرکت نکردند تا پایین‌ترین نرخ مشارکت در انتخابات در جمهوری پنجم فرانسه به ثبت برسد. این رکورد پیشتر به انتخابات پارلمانی گذشته (۲۰۱۷) با عدم مشارکت ۵۱.۳ درصدی فرانسویان تعلق داشت.

رسانه‌های فرانسوی نوشتند که این نخستین بار در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه است که حزب طرفدار رئیس جمهوری در پایان دور نخست رای‌گیری پارلمانی آشکارا در صدر قرار نگرفته است. به این ترتیب مکرون نه تنها از پیروزی شش هفته پیش خود هیچ سودی نبرد، تمام دوره پنج ساله دوم ریاست جمهوری را با تهدید اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی سپری خواهد کرد.

ارسال نظر