آن طور که رئیس مجمع خیرین استان تهران می‌گوید امسال نسبت به سال گذشته بخش کمک‌های مردمی 400 درصد رشد داشته‌است و این افزایش شگفت کمک‌های مردمی در شرایطی بوده‌است که تورم افزایش بسیاری داشته و معیشت شهروندان سخت‌تر شده‌است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس در گزارشی به افزایش 400 درصدی کمک‌های مردمی پرداخته است که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

 آن‌طور که آمارها گواهی می‌دهند نه‌تنها وضعیت ایران در شرایط کرونا در کمک‌رسانی نسبت به بسیاری از کشورهای غربی پایین نیست که می‌تواند حداقل در این زمینه یکی از سردمداران هم باشد. کمیته‌امداد میزان کمک‌های مردمی در طرح ایتام امسال را 1100 میلیارد تومان عنوان کرده، رقمی که نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی دارد، از سوی دیگر سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر خرداد امسال از کمک 920 میلیارد تومانی مردمی در خصوص کرونا خبر می‌دهد درحالی‌که این رقم در فروردین امسال فقط 376 میلیارد تومان بود.

این آمار در حالی ارائه‌شده که در کنار این نهادها پویش‌هایی هم‌شکل گرفته که بی‌هیاهو در حال جمع‌آوری کمک‌های مردمی و رساندن آن به مردم آسیب‌دیده از کرونا هستند. نه این‌که موضوع تازه‌ای باشد که پیش‌ازاین هم همواره مردم درراه یاری‌رساندن به درماندگان در شرایط بحران پیشتاز بوده‌اند، از سیل سیستان بگیرید تا زلزله‌های گهگاهی در این سرزمین، اما ایرادی که درگذشته به این رفتار وارد بوده، تب تند کمک‌هایی است که زود به عرق نشسته است و حالا تداوم کمک‌های مردمی به نیازمندان اما نشان از پختگی رفتار آنها دارد.

کمک‌های شگفت‌انگیز

هرچند دغدغه ابتدایی شیوع کرونا هراس از ابتلا بود، اما خیلی زود این هراس جایش را به یک بیم فراگیرتری به نام کسادی کسب‌وکار و دغدغه معیشت داد. نگرانی بسیاری از نهادهای حامی نیازمندان در همان روزهای ابتدایی هم همین بود، این‌که با همان شرایط معمول به‌واسطه اقتصاد نابسامان سفره نیازمندان کوچک‌تر شده بود و با فراگیری کرونا و از رونق افتادن کسب‌وکارها این مشکل بیش‌ازپیش به چشم خواهد آمد. اما خبرهایی که از کمیته‌امداد امام خمینی (ره) می‌رسد از این حکایت دارد که کمک‌های مردمی به نیازمندان در شرایط کرونایی افزایش داشته‌است.

علیرضا عسگریان، معاون مشارکت‌های مردمی کمیته‌امداد این افزایش کمک‌های مردمی را حاصل «عمیق شدن گرایش احساسی، دینی و اعتقادی» می‌داند. او می‌گوید:«افزایش میزان مشارکت‌های مردمی شاید یک مقدار تعجب‌آور باشد. امسال میزان کمک‌های مردمی در طرح اکرام ایتام به 1100 میلیارد تومان می‌رسد درحالی‌که سال گذشته کمک‌های مردمی 1010میلیارد تومان بود، البته میزان کمک‌های مردمی در سال گذشته هم جهش داشته‌است.»

400 درصد رشد در سایه تورم

آمارهای شگفت‌انگیز افزایش کمک‌های مردمی تنها محدود به کمیته‌امداد امام‌خمینی(ره) نیست، رئیس مجمع خیرین استان تهران هم به جام‌جم از افزایش چشمگیر این کمک‌ها می‌گوید. محسن ولیئی معتقد است کرونا در کنار همه تهدیدهایش فرصتی برای فراهم‌کردن بستری برای دست‌گیری ساخته‌است.

او می‌افزاید:‌ «این روحیه از همان ابتدا با تشکیل گروه‌های مردمی در ضدعفونی‌کردن معابر خودش را نشان داد. این ماجرا با بیانات رهبر معظم انقلاب در نیمه‌شعبان هم سرعت بیشتری گرفت و افزایش چشمگیری داشت. کرونا به‌رغم تهدیدهایش فرصتی برای همدلی بین مردم پدید آورد. این روحیه تعاون میان مردم تنها محدود به کمک‌های نقدی نمی‌شد و در بسیاری از موارد دیگر هم خودش را نشان داد، از بخشیدن اجاره‌بهای مغازه‌ها و طرح همسایه خوب گرفته تا بخششی که بسیاری از صاحبخانه‌ها نسبت به مستاجرین خود داشتند.»

آن طور که رئیس مجمع خیرین استان تهران می‌گوید امسال نسبت به سال گذشته بخش کمک‌های مردمی 400 درصد رشد داشته‌است و این افزایش شگفت کمک‌های مردمی در شرایطی بوده‌است که تورم افزایش بسیاری داشته و معیشت شهروندان سخت‌تر شده‌است.

شگفتانه پویش‌های مردمی

در کنار کمک‌های مردمی به نهادها پویش‌های بسیاری هم در این میان شکل گرفت، یکی از آنها پویش «ایران همدل» بود که در فاصله‌ای کوتاه بدل به بزرگ‌ترین پویش ملی کشور شد. ایران همدل از نیمه‌شعبان امسال آغاز شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی به‌مناسبت نیمه‌شعبان امسال و با اشاره به مشکلاتی که به خاطر کرونا برای برخی مردم پیش‌آمده، فرمودند: «ماه رمضان، ماه انفاق است. ماه ایثار است. ماه کمک به مستمندان است. چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتفاق بیفتد، خاطره خوشی را از امسال، در ذهن‌ها خواهد گذاشت.»

همین پیام موجب شد پویشی به نام ایران همدل در سراسر ایران با هدف فراگیرشدن مفهوم مواسات در جامعه‌اسلامی آغاز به کار کند. محمد زهرایی، رئیس بسیج سازندگی کشور و دبیر و سخنگوی رزمایش کمک‌های مومنانه میزان بالای مشارکت‌های مردمی در پیوستن به این پویش ملی را برای خود برگزارکنندگان هم «غیرقابل باور» خواند.

او گفت: «پیش‌بینی ما بر اساس وضعیت نابسامان معیشتی مردم به‌واسطه گرفتاری‌های مرتبط با بیماری کرونا بسیار کمتر از لطفی بود که مردم به این پویش داشتند. تازه این کمک‌ها بخشی از مواردی است که ما توانستیم محاسبه کنیم.» به باور او هفت‌میلیون و ۱۵۰هزار بسته معیشتی و سه‌میلیون نفری که این بسته‌ها شامل آنها شده‌است می‌تواند به‌عنوان رکوردی از میزان کمک‌های مردمی ثبت شود.

وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی هم اعلام کرد: «مجموعا ۳۰میلیارد تومان کمک‌های مردمی در مرحله‌اول پویش ایران همدل به دست مددجویان بهزیستی رسید.»

نگاه جامعه‌شناس

افزایش چشمگیر کمک‌های مردمی به نهادهای یاری‌رسان بسیاری از این نهادها را هم غافلگیر کرده است. این درحالی است که کرونا معیشت شهروندان را سخت‌تر کرده و تورم و نابسامانی‌های اقتصادی در سایه تحریم‌های ظالمانه هم سفره آنها را کوچک‌تر کرده است، اما آیا می‌توان یک نظام جامعه‌شناسانه از این رفتار به دست آورد؟ می‌توان از تغییر رفتار جامعه ایرانی در دوره بحران حرف زد؟

برخی جامعه‌شناسان معتقدند در کنار حس خوبی که افزایش کمک‌های مردمی به نیازمندان به همراه دارد پیام روشنی هم می‌توان از آن دریافت و آن هم کاهش سرمایه اجتماعی است. به این مفهوم که مردم از واکنش دولت در شرایط بحرانی ناامید شده‌اند و خودشان آستین بالا زده‌اند تا به کمک هموطنان خودشان بشتابند. عده دیگری هم آن را نه نتیجه تغییر رفتار جامعه ایرانی و به نوعی به فطرت و غریزه بشری مرتبط می‌دانند.

آنها معتقدند مقایسه شرایط بحرانی کرونا با سیل یا زلزله در یک منطقه تفاوت‌های آشکاری دارد، چرا که تاثیر کرونا نه در یک منطقه که در تمام کشور جاری است. در واقع مردم می‌دانند شرایط بحرانی بسیار بیشتر از گذشته نزدیک به زندگی خود آنهاست و همین باعث شده است این کمک‌ها محدود به یک دوره زمانی نباشد و در تمام این مدت تداوم داشته باشد.

سالار اجتهد، جامعه‌شناس نیز می‌گوید: «همیشه مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در شرایط بحران از دولت‌ها پیش بوده‌اند و شرایط کنونی هم از این ماجرا مستثنا نیست، بنابراین نمی‌توان آن را منفک از بقیه رفتارها تحلیل کرد.» او ادامه می‌دهد: «اتفاقا در شرایط بحرانی همچون کرونا باید به دنبال مدیریت اجتماع محور بود، به این مفهوم که نیروهای بومی و محلی را در برنامه‌ریزی، کنترل و هدایت دخیل‌کرد.»

 

 

ارسال نظر