فراخوان تظاهرات میلیونی جدید در سودان/۱۷۸ زخمی در اعتراضات شنبه/سازمان ملل واکنش نشان داد

در پی اعتراضات روز شنبه در خارطوم که به درگیری میان نیروهای امنیتی سودان و معترضان به کودتا منجر شد، انجمن مشاغل سودان (رهبر جنبش‌های اعتراضی) فراخوان مشارکت در تظاهرات روز پنج‌شنبه را صادر کرد. همزمان سازمان ملل از مقامات سودان خواست از معترضان محافظت کنند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، در بیانیه انجمن مشاغل سودان که روز شنبه و در پی اعتراضات خشونت آمیز در پایتخت صادر شد آمده است: نیروهای انقلابی بر عزم خود برای بازپس گیری کامل قدرت و ثروت ملی تاکید دارند و خواستار حضور میلیونی سودانی‌ها در تظاهرات بعدی هستند که ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ برگزارمی‌شود.

در بیانیه مذکور آمده است، از انقلابیون سودان می‌خواهیم به سازماندهی فعالیت ها و تبلیغات برای تظاهرات میلیونی ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ در سراسر سودان ادامه دهند.

همزمان، کمیته مرکزی پزشکان سودان، از زخمی شدن ده‌ها معترض در اعتراضات روزگذشته خبر داد و نیروهای امنیتی این کشور را به حمله به پرسنل پزشکی در یک بیمارستان دولتی در خارطوم متهم کرد.

این کمیته در بیانیه‌ای در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد: مقامات و نیروهای نظامی سودان به مراکز بهداشتی بدون توجه به جایگاه و اهمیت آنها ادامه می‌دهند.

این کمیته افزود: حمله به بیمارستان‌ها طبق تمام اسناد حقوق بشری بین المللی ممنوع است.

همچنین کمیته پزشکان سودان اعلام کرد: این کمیته تاکنون ۱۷۸ مجروح را ثبت کرده است که ۸ مورد از آنها با گلوله واقعی مجروح شدند و حال ۳ مورد از آنها ناپایدار است.

مقامات سودان در مورد این اتهام کمیته پزشکان اظهار نظری نکرده‌اند.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته شاهد تظاهرات و اعتراضات گسترده علیه اقدامات عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیتی از جمله برکناری نخست وزیر وانحلال دولت و شورای حاکمیتی است. در ۲۱ نوامبر، البرهان و حمدوک یک توافقنامه سیاسی را امضا کردند که شامل بازگشت حمدوک به نخست وزیری، تشکیل دولت تکنوکرات و آزادی بازداشت شدگان سیاسی است و دو طرف متعهد شدند که برای تکمیل مسیر دموکراتیک با یکدیگر همکاری کنند.

از سوی دیگر و در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر قطع اینترنت در سودان، سازمان ملل از مقامات این کشور خواست تا از معترضان محافظت کنند و اجازه بازگشت خدمات اینترنتی را بدهند.

ولکر پرتز، فرستاده سازمان ملل به سودان، در توییتی نوشت: "من از مقامات و نیروهای امنیتی سودان می‌خواهم از تظاهرات محافظت کنند. آزادی بیان یک حق بشر است."

پرتز افزود: "این شامل دسترسی کامل به اینترنت می‌شود. طبق کنوانسیون های بین المللی، هیچ کس نباید به دلیل اعتراض مسالمت آمیز دستگیر شود."

خارطوم، پایتخت سودان شنبه شاهد تظاهراتی برای تشکیل یک دولت کاملا غیرنظامی و مخالفت با کودتا بود اما با وجود درخواست سازمان ملل، نیروهای امنیتی سودان به سمت تظاهرکنندگان در مجاورت کاخ ریاست جمهوری گاز اشک آور شلیک کردند و با معترضان درگیر شدند.

انتهای پیام

ارسال نظر