دبیر نخستین مهرواره «هوای نو»: به دنبال رقابت هیات‌ها نیستیم

دبیر مهرواره «هوای نو» گفت: در این مهرواره به دنبال رقابت هیات‌های مذهبی نیستیم، یعنی حوزه رقابتی را پررنگ نکردیم، هدف شکوفایی ظرفیت‌ها و استعداد هیات‌ها و معرفی آن به جامعه است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، اولین دوره مهرواره «هوای نو» در سه بخش ستایشگری، کتاب عاشورا و هیأت‌ها و تشکل‌های دینی برگزار می‌شود. قرار است در هر بخش، هیأت‌ها و تشکل‌های دینی فعال تر که خدمات بهتری ارائه می کنند، در نظام مشخص و مدونی که توسط شورای برنامه‌ریزی هر بخش و هیأت داوران تعیین می‌شود، انتخاب و به عموم مردم ارائه شود.

وحید ملتجی با ارائه گزارشی از روند برگزاری این مهرواره به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در این رویداد به دنبال رقابت هیات ها نیستیم. یعنی حوزه رقابتی را پررنگ نکردیم و نگفتیم که می خواهیم هیات اول و دوم را انتخاب کنیم و همین مساله ممکن است باعث شود تا همه نخواهند در چنین فضایی شرکت کنند.

وی درباره میزان استقبال هیات های مذهبی مهرواره «هوای نو» گفت: برخی، تعداد هیات های مذهبی را در سطح کشور بالغ بر ۹۰ هزار هیات می دانند که به نظرم جای بحث دارد. چون نمی توان آماری را در این زمینه به صورت دقیق اعلام کرد. چون بخشی از این هیات ها ثبت شده ولی تعدادی از آنها هنوز ثبت نشده است. از طرف دیگر روش برگزاری هیات ها متفاوت است. مثلا بعضی از هیات ها فقط ماه های محرم و صفر برنامه دارند ولی برخی هیات ها در طول سال برنامه های متنوعی برگزار می کنند.

ملتجی میزان اطلاع رسانی به هیات ها برای برگزاری مهرواره را یکی از دلایل استقبال برشمرد و گفت: شاید بسیاری از هیات ها در جریان این مهرواره قرار نگرفته باشند. برخی از هیات ها نیز خودشان را در سطح مهرواره نمی دانند و به همین دلیل ثبت نام نمی کنند. مثلا کسی که هیات خانگی دارد و در طول سال چند جلسه برگزار می کند، هیات خود را در این اندازه نمی بیند که در رشته های این مهرواره ثبت نام کند. 

دبیر مهرواره «هوای نو» از ثبت نام حدود هفت هزار اثر از هیات ها خبر داد و گفت: تعداد ثبت نام های صورت گرفته برای سال اول خیلی خوب بوده است. چون این مهرواره اولین تجربه هیات هاست. اگر در حوزه فوتبال جشنواره ای برگزار شود، طبیعی است با وجود تیم های روستایی و شهری، فقط تعدادی از تیم ها در آوردگاه حضور می یابند و ما نیز انتظار نداریم که همه هیات ها ثبت نام کنند.

وی افزود: وقتی چنین رویدادی برگزار می شود، تعدادی از ذینفعانی که در خود توانمندی می بینند، شرکت و دیگران از نتیجه آن استفاده می کنند و لذا قرار نیست همه هیات ها شرکت کنند. مانند جشنواره های سینمایی که وقتی فراخوان یک جشنواره سینمایی منتشر می شود، همه فیلمسازان در رده های مختلف شرکت نمی کنند. بلکه آن دسته از فیلمسازانی شرکت می کنند که بتوانند اثر قابل ارائه ای داشته باشند و این به معنای بد بودن آن جشنواره نیست. چون وظیفه جشنواره ها این است که خط مشی دهند و الگو معرفی کنند. 

ملتجی گفت: جوایز مهرواره «هوای نو» در دو بخش اهدا می شود که یکی مربوط به هیات هاست و دیگری به افراد. در همین راستا برای برگزیدگان هیات ها در هر رشته ای ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان و افراد قابل تقدیر درنظر گرفته و برای طرح های ویژه و خلاقانه هیات‌ها وام هایی از مبلغ ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون پیش بینی شده است به اضافه هدایای معنوی که بعدا اعلام خواهد شد.

وی با بیان این که ۴۰ نفر برگزیده و ۶۲ نفر شایسته تقدیر در این مهرواره خواهیم داشت، افزود: برای اثرگذار بودن مهرواره باید نگاهی جدی به ویژه درباره هدایا داشته باشیم که جوایز قابل توجهی باشد. البته این مبالغ به هیات ها تعلق می گیرد. یعنی در مسیر کارهای مردمی و خدمات اجتماعی هزینه می شود. در بخش هایی که از افراد تقدیر می شود نیز تا سقف ۱۰ میلیون تومان پیش بینی شده است.ملتجی

مجموع آثار ثبت شده در اولین مهرواره هوای نو شش هزار و ۹۸۱ اثر بود که از این میان دو هزار و ۲۶ اثر در بخش ستایشگران، ۶۰۸ اثر در بخش کتاب هیات و چهار هزار و ۳۴۷ اثر در بخش هیات به ثبت رسیده است. همچنین در بخش ستایشگری، یک هزار و ۶۷۹ اثر در زمینه مدیحه خوانی، ۶۵۰ اثر در زمینه نغمه سرایی، ۲۵۰ اثر در حوزه اقدامات شاخص، ۴۶۷ اثر در زمینه نسل حسینی و ۴۴۳ اثر با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی به دبیرخانه این مهرواره ارسال شده است. 

در بخش کتاب هیات نیز در حوزه کتاب سال عاشورا، ۳۴۶ اثر ثبت شده که ۷۲ اثر در بخش پژوهش، ۱۹۹ اثر در بخش شعر و نوحه، ۱۱ اثر در بخش ادبیات داستانی، ۱۰ اثر در ادبیات نمایشی، ۲۴ اثر در بخش کودک و نوجوان، ۳۵ اثر در مستندنگاری و روایت و ۱۳ اثر  در بخش مکتوبات هنری به دبیرخانه ارائه شده است. در بخش کتاب سال هیات نیز ۲۷۷ اثر ارسال شده که از بین این آثار، ۱۲۱ اثر مربوط به محتوای کاربردی، ۲۷ اثر مستندنگاری و ۱۳۹ اثر مربوط به متون آموزشی و پژوهشی است.

در بخش هیات، چهار هزار و ۳۴۷ اثر دریافت شده که سه هزار و ۷۸۹ اثر به محور اصلی این بخش اختصاص دارد که شامل ساختار و تشکیلات، سه هزار و ۱۹۷ اثر؛ مضمون و محتوا یک هزار و ۱۳۵ اثر؛ هنر هیأت، یک هزار و ۲۳۶ اثر؛ رسانه هیأت، یک هزار و ۳۶۳ اثر؛ هیأت و خدمات اجتماعی، دو هزار و ۱۲۵ اثر؛ هیات و خانواده، یک هزار و ۹۴۲ اثر، هیات و اقتصاد ۸۹۰ اثر، هیأت و نوجوانان، یک هزار و ۹۲۲ اثر، هیأت و بانوان، یک هزار و ۵۳۶ اثر و تولیدات هیأت ۸۴۵ اثر به دبیرخانه مهرواره ارائه شده است.

در بخش محور ویژه هیئت نیز سه هزار و ۱۴۳ اثر دریافت شده که دو هزار و ۳۰۲ اثر به نسل حسینی و دو هزار و ۳۷۷ اثر به موضوع کرونا مربوط می شود و در بخش محور جنبی مهرواره، دو هزار و ۱۷۹ اثر دریافت شده که ۸۸۸ اثر به خدمات آموزش و پژوهش، ۷۸۳ اثر به خدمان هنری رسانه‌ای، یک هزار و ۱۱۷ اثر به خدمات حمایتی سازمانی و یک هزار و ۳۳۶ اثر به بانیان و حامیان اختصاص دارد.

ارسال نظر