مون: آماده برگزاری مذاکرات بین ۲ کره بدون هیچ پیش شرطی هستیم/ بایدن و کیم با هم دیدار می‌کنند

در بحبوحه نگرانی‌ها از اینکه پیونگ‌یانگ ممکن است به وقفه خودخواسته در انجام پرتاب‌های موشک‌های دور برد پایان دهد، رئیس جمهوری کره جنوبی امروز (پنج‌شنبه) تاکید کرد، تمایل دارد نشست دو کره را بدون هیچ شرطی و در هر چهارچوبی که کره شمالی می‌خواهد، برگزار کند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی این اظهارات را در مصاحبه‌ای کتبی با خبرگزاری یونهاپ و هفت خبرگزاری جهانی دیگر مطرح کرد.

وی هشدار داد: اگر کره شمالی تهدید غیرمستقیم خود درباره لغو وقفه تعیین شده بر پرتاب‌های موشکی و آزمایش‌های اتمی را عملی کند، شبه‌جزیره کره احتمالا به بحران نامعلوم و دشوار پنج سال پیش بازمی‌گردد.

مون در این مصاحبه با خبرگزاری‌های یونهاپ، فرانسه، آسوشیتدپرس، EFE، کیودو، رویترز، تاس و شینهوا گفت: مادامی که تمایلی برای مشارکت در گفت‌وگو وجود داشته باشد، خواه نشست رو در رو برگزار شود خواه مجازی، هیچ اهمیتی ندارد. کره شمالی هر روشی را که بخواهد قبول است.

وی افزود: کار خوب و مطلوبی نیست که برای گفت‌وگو پیش شرط تعیین شود. باور دارم که مذاکره حتی درباره چنین پیش شرط‌هایی بر سر میزه مذاکره مفید خواهد بود.

 با این حال مون جائه-این تصریح کرد: زمان زیادی به پایان دوره ریاست جمهوری من باقی نمانده و زمانبندی برای انتخابات ریاست جمهوری قریب‌الوقوع و نتیجه‌اش احتمالا برگزاری نشست دو کره را نامناسب و بی‌موقع می‌کند.

کره شمالی تنها در ژانویه سال جاری میلادی هفت آزمایش موشکی انجام داد از جمله آزمایش‌هایی که ادعا می‌کند یک موشک مافوق صوت و یک موشک بالستیک میان برد بوده است.  

این پرتاب‌ها باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده دال بر اینکه پیونگ‌یانگ به لغو وقفه بر آزمایش‌های اتمی و پرتاب‌های موشک بالستیک قاره‌پیما نزدیک می‌شود. دولت پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان اقدامی افسون‌کننده این وقفه را اعلام کرد و این تصمیمش منجر به برگزاری یک سری نشست‌های بین  دو کره و نخستین نشست میان آمریکا و کره شمالی شد.

مون جائه-این گفت: اگر کره شمالی این وقفه را ملغا کند و به سری پرتاب‌های موشکی‌اش ادامه دهد، شبه‌جزیره کره احتمالا به وضعیت بحرانی پنج سال پیش باز می‌گردد.

وی افزود: اجتناب از چنین بحرانی از طریق گفت وگو و دیپلماسی وظیفه رهبران سیاسی در کشورهای مربوطه است که باید آن را با همکاری یکدیگر انجام دهند.

رئیس جمهوری کره جنوبی گفت: باعث تاسف است که نشست هانوی میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بدون توافق پایان یافت. اگر در این نشست توافقی بزرگ حاصل می‌شد، خیلی عالی بود. حتی اگر دستیابی به توافقی بزرگ دشوار بود، باید توافقی کوچک حاصل می‌شد تا می‌توانستیم یک رویکرد مرحله‌ای اتخاذ کنیم.

وی افزود: هنگامی که باید دستکم ادامه گفت‌وگوها تضمین می‌شد، جای تاسف است که این نشست بدون توافقی پایان یافت.  

مون جائه-این درباره روابط کره شمالی-آمریکا گفت: باور دارم که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ-اون نهایتا با یکدیگر دیدار و درباره برنامه تسلیحات اتمی کره شمالی مذاکره می‌کنند.

وی افزود: از آنجایی که گفت‌وگو تنها راه برای حل مشکلات است، انتظار می‌رود که در نهایت نشستی میان بایدن و کیم جونگ-اون برگزار شود. این به زمان بستگی دارد.

مون جائه-این در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اعلام رسمی پایان جنگ میان دو کره مفید است چرا که بر روندی برای ارتقای اعتماد متقابل و حرکت به سمت خلع تسلیحات اتمی و نهادینه کردن صلح در شبه‌جزیره کره در حالی که به روابط خصمانه پایان می‌دهد، دلالت می‌کند.

 

انتهای پیام

ارسال نظر