امام علی(ع)؛ طلایه‌دار همدلی و وحدت اسلامی

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم‎آباد از امام علی(ع) به‌ عنوان طلایه‌دار همدلی و وحدت اسلامی یاد کرد و گفت: امام علی(ع) محورهای اصلی وحدت را دین، رسول اکرم(ص)، قرآن، عترت، مسجد، اقامه نمازجمعه و جماعت، کعبه، امام و رهبر، معاشرت نیکو و محبت معرفی می‌کند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، علی فتح‌الهی با اشاره به اهمیت وحدت و همدلی و اینکه توجه به مسئله وحدت در جهان از آن جهت که مسلمین دارای سوابق تاریخی، فرهنگی و سیاسی  مشترک هستند حائز اهمیت است، گفت: وحدت عامل عزت و ابهت جامعه انسانی است این در حالی‎ است که دشمنان اسلام تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا اسلام را کم‌رنگ و نابود کنند.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد مسلمانان جهان با بصیرت و بینش راه را بر دشمنان ببندند، افزود: با توجه به اینکه هجمه دشمن علیه دین اسلام بیشتر شده است لذا ضرورت برقراری وحدت میان مسلمین که هدف اصلی آماج دشمن است، بیشتر حس می‎شود.

این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی لرستان از امام علی(ع) به‌عنوان طلایه‌دار وحدت اسلامی و همدلی یاد کرد و ادامه داد: بدون شک نقش امام علی(ع) در برقراری وحدت اسلامی و جلوگیری از تفرقه و تشتت میان مسلمانان از واقعیات مهم تاریخی است که کسی را یارای آن نیست.

فتح‌الهی اضافه کرد: آن‌گونه که گفته‌اند اسلام بقا و ثبوت خویش را بیش از آنکه مدیون شمشیر امام علی(ع) باشد مدیون سکوت و تحمل اوست زیرا شمشیر آن حضرت به منزله ابزاری برای ایجاد قدرت اسلام بود ولی سکوت ایشان به منزله بقای اسلام و ثبوت آن تلقی می‎شود.

وی با اشاره به مطرح شدن دلایل سکوت امام علی(ع) و اینکه مولای متقیان در خطبه ۶۵ نهج‌البلاغه فرموده است: «به خدا سوگند اگر بیم وقوع تفرقه میان مسلمین و بازگشت آنان به کفر و تباهی دین نبود، رفتار ما با آنان به گونه‌ای دیگر بود»، اضافه کرد: همه این واقعیت‌ها است که امیرالمؤمنین(ع) را بزرگ‌ترین طلایه‌دار وحدت اسلامی قرار می‌دهد کمااینکه ایشان به یکی از پیروانش در این باره چنین فرموده است: «ای بریده! داخل شو در آنچه مردم در آن داخل شده‌اند؛ زیرا اجتماع ایشان محبوب‌تر است نزد من از پراکندگی امروز آنها».

دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌‎آباد با بیان اینکه با توجه به اینکه قرآن کریم خود در پی وحدت اسلامی است، برنامه جامع، عملی و گسترده‌ای را برای تحقق آن ترسیم می‎کند که شامل اصول والا و برگرفته از ارزش‌های حیاتی آن است، گفت: منظور از «ریسمان الهی» در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَیَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ» ابزار تحقق خشنودی او، خود اسلام و قرآن و هر خط و مرزی است که خطا در آن راه نیابد.

فتح‌الهی با بیان اینکه برای اینکه احساس ضرورت وجودی وحدت، همواره در دلها زنده بماند و امت را به فراتر رفتن از اختلافات گذرا و به یکسو نهادن آن فراخواند می‌توان به آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران اشاره کرد و گفت: از نگاه قرآن معیار برتری انسان‌ها را باید در تقوا، دانش و جهاد و کوشش جست‌وجو کرد.

وی اضافه کرد: خداوند متعال در آیه ۶۴ سوره آل‌عمران با این مضمون «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَی کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» فرموده است: «بگو ای اهل کتاب بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما یکسان است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگردانیم و بعضی از ما بعضی دیگر را به جای خدا به خدایی نگیرد».

این مدرس دانشگاه آزاد خرم‎آباد با بیان اینکه قرآن کریم، برای گفت‌وگو با دشمنان، شیوه عملی بسیار جالبی را مطرح می‎سازد، گفت: خدای متعال در آیه ۲۴ سوره سبا به پیامبر اکرم(ص) می‎آموزد تا به‌رغم ایمان شدید پیامبر به باورهای خود به کافران بگوید: «قُلْ مَن یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ وَإِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَی هُدًی أَوْ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ؛ بگو کیست که شما را از آسمان‌ها و زمین روزی می‌دهد بگو خدا و در حقیقت‌ یا ما یا شما بر هدایت‌ یا گمراهی آشکاریم».

فتح‌الهی به جایگاه وحدت و همدلی در کلام علوی اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) در نامه ۴۷ نهج‌البلاغه در وصیت به امام حسن‌مجتبی(ع) فرمود: «بر شما باد به ارتباط و بخشش به یکدیگر و دوری گزیدن از جدایی و پشت کردن به یکدیگر».

وی افزود: امام علی(ع) همچنین در خطبه ۱۵۱ نهج‌البلاغه فرموده است: «همواره پایبند چیزی باشید که اتحاد و همبستگی جامعه را فراهم می‌‎آورد» و نیز فرموده است:» «باید به پیوند با یکدیگر و سازش با هم اهتمام ورزید و از گسستن پیوند و کناره‌گیری از یکدیگر بپرهیزید».

دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌‎آباد با بیان اینکه امام علی(ع) در خطبه ۹۷ نهج‌البلاغه می‎فرماید: «دو دعوت با هم ناسازگار نمی‌‎شوند مگر آنکه یکی از آنها گمراهی است»، گفت: امام علی(ع) در توبیخ بر افتراق در خطبه ۹۷ نهج‌البلاغه نیز می‎فرماید: «شما را به جهاد با سرکشان برمی‌انگیزم، هنوز گفتارم را به پایان نبرده‌ام که شما را چون قوم سبأ پراکنده می‌‎بینم» و نیز در همین خطبه می‎فرماید: «دستان‌تان تهی باد ای مردمی که همانند رمه شتران بی‌ساربانید که هرگاه از یک‌سو جمع‌آوری شوند از دیگر سو پراکنده می‎گردند».

فتح‌الهی با بیان اینکه امام علی(ع) محورهای اصلی وحدت را دین، رسول اکرم(ص)، قرآن و عترت، مسجد و اقامه نمازجمعه و جماعت، کعبه، امام و رهبر، معاشرت نیکو و محبت معرفی می‌نماید و به‌زعم امام توجه به آنها سبب سازمان یافتن و انسجام دلها می‎شوند، اظهار کرد: آشنایی با اندیشه امام علی(ع) به مسلمانانی که پایبند به ایشان هستند تاکید می‎کند که آنان باید در مسئله وحدت اسلامی، سطح فکر و بلندنظری خود را به سطح آگاهی و بینش علی(ع) برسانند و بر همین اساس، بسیاری از موضع‌گیری‌‎های خود را مسکوت بگذارند.

انتهای پیام

ارسال نظر