زلنسکی مذاکره با روسیه را دشوار اما رو به پیشرفت خواند

در حالیکه آمریکا و اتحادیه اروپا آماده اعلام تحریم‌های جدید علیه روسیه در نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در روز پنجشنبه (فردا، چهارم اسفند) می‌شوند ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین مذاکرات با روسیه را دشوار و حتی گاه تقابلی ولی رو به پیشرفت خواند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، زلنسکی با ابراز امیدواری نسبت به مذاکرات جاری با روسیه گفت: مذاکرات بسیار دشوار و گاه به شدت تقابلی است، اما گام به گام در حال پیشرفت هستیم. 

درگیری روسیه و اوکراین که قریب به یک ماه از شروع آن می‌گذرد  بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم اوکراین را آواره کشورهای همسایه کرده و موجب اعمال تحریم‌های شدید علیه مسکو شده است همچنین نگرانی از بابت تشدید و تعمیق رویارویی روسیه با غرب را طی سال های پیش‌رو پدید آورده است. 

شهر ماریوپل اوکراین در ساحل دریای آزوف طی روزهای اخیر نقطه کانونی درگیری ها و در محاصره سربازان روسیه بوده است. 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. وی بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

درگیری بین روسیه و اوکراین از آن زمان تاکنون در حالی ادامه دارد که چند دور مذاکره میان هیات‌های روسیه و اوکراین در سطوح مختلف به آتش بس فراگیر منجر نشده است. مذاکرات وزرای خارجه دو طرف در ترکیه نیز دستاورد ملموسی نداشت. تنها نتیجه این مذاکرات، ایجاد زمینه برای آتش بس موقت در برخی مناطق، جهت خروج غیرنظامیان از مسیرهای بشردوستانه بوده است.​

ارسال نظر