چرا فروش گیشه نوروزی آنچنان که باید بود، نیست؟/ سگ‌بند، موقعیت مهدی و شادروان اول تا سوم شدند

درحالی که بیش از سه هفته از اکران نوروزی فیلم‌های سینمایی می‌گذرد اما نگاهی به فروش گیشه سینما خبر از آمار چندان مطلوبی نمی‌دهد؛ موضوعی که شاید نیاز به یک بررسی کارشناسانه دارد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، اگر چه فروکش آمار مبتلایان و درگذشتگان کرونا و متعاقبا افزایش ظرفیت سالن های سینمایی به شکل صدرصدی پس از دو سال اعمال محدودیت، نوید بازگشت رونق به سالن های سینما بود اما نگاهی به آمار و ارقام بلیت‌های فروخته شده در ایام نوروز و همچنین میزان فروش فیلم‌های سینمایی در شروع سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که این امیدها پس از گذشت بیش از ۳ هفته از زمان اکران و در شروع سال جدید چندان واقعی نبوده است.

فیلم‌های سینمایی بسته نوروزی که از ۱۸ اسفندماه و کوتاه زمانی پس از آن به اکران درآمدند به دلیل آنچه پیش تر  تنوع ژانری این بسته و پاسخگویی آن برای طیف متنوعی از مخاطبان عنوان شده بود، به زعم برخی از مسئولان  پیش بینی اقبال خوبی از سوی مخاطبان را برانگیخته بود. موضوعی که تا به امروز بیشتر در حد یک گمانه زنی باقی مانده و ارقام پایین فروش و همچنین نسبت های با فاصله فروش فیلم‌ها نکات قابل تاملی درخود دارد.

در این برآورده نشدن انتظارت و کم فروغی گیشه می‌توان عادت مخاطب به تماشای آنلاین آثار و کمرنگ شدن حضور در سالن‌های سینمایی در دو سال گذشته (موضوعی که نه تنها ایران که تمام جهان را در برگرفته است)، سفرهای نوروزی و عدم برخورداری از زمان مناسب برای تماشای آثار در سالن‌های سینمایی را مزید علت دانست.

از سوی دیگر بحث عدم تبلیغات مناسب و مهمتر از آن افزایش قیمت بلیت، موضوعاتی هستند که می توانند به عنوان متغییرهایی اثرگذار در کاهش اقبال مردمی برای حضور در سالن های سینمایی اثرگذار باشند.

مجموع آمار فروش فیلم‌های اکران نوروزی بر اساس اطلاعاتی که در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) تا ساعت پایانی روز ۱۳ فروردین درج شده، ۳۳ میلیارد و ۴۳۴ میلیون تومان بوده است. آمار و ارقامی که چندان مطلوب به نظر نمی رسند و شاید نیاز به ورود کارشناسانه و بررسی فنی متخصصان را داشته باشند.

سگ بند؛ کمدی دیگری که گیشه را قبضه کرد

همانطور که پیشتر و در گزارش فروش ایرنا در اولین هفته اکران نوروزی آثار به آن اشاره شده بود (اینجا)، ماهیت داستانی فیلم سینمایی سگ‌بند احتمال فروش بالقوه گیشه برای این فیلم را محتمل می داشت؛ موضوعی که در نهایت رقم خورد و فیلم سینمایی سگ‌بند را در جایگاه اول فروش در سال ۱۴۰۱ قرار داد.

سگ‌بند به رغم سالن‌های کمتری که در مقایسه با دو فیلم پرفروش بعدی (موقعیت مهدی و شادروان) در اختیار داشته است، ۳۲۸ سالن در مقابل ۳۴۱ سالن فیلم شادروان و ۳۹۷ سالن فیلم موقعیت مهدی موفق شده تا فروشی دوبرابری نسبت به دومین فیلم پرفروش جدول (موقعیت مهدی) و فروشی چند برابری نسبت به سایر آثار را از آن خود کند.

سگ‌بند (یکی از فنون کشتی پهلوانی) اثری کمدی به کارگردانی مهران احمدی با بازی امیر جعفری، بهرام افشاری، مرحوم سیروس گرجستانی، نازنین بیاتی، بهاره کیان افشار است.

مهران احمدی که پیش از این مصادره را به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی ساخته بود، حالا در سگ‌بند این همکاری را دوباره تکرار کرده است.

موقعیت مهدی؛ جایگاهی که واگذار شد

موقعیت مهدی اگرچه پرفروش‌ترین فیلم از آغاز اکران نوروزی در اواخر سال ۱۴۰۰ بود اما در سال ۱۴۰۱ جایگاه خود را به سگ‌بند واگذار کرد و با فروشی معادل ۶ میلیارد و ۷۲۹ میلیونی در پله دوم فروش گیشه ایستاد.  

موقعیت مهدی اولین ساخته هادی حجازی‌فر در مقام کارگردان است؛ کارگردانی که پیش‌تر او را به دلیل نقش‌های پرشور و فعالش به خصوص در آثار مهدویان می‌شناسیم؛ البته اولین تجربه حجازی‌فر در چهلمین جشنواره فیلم فجر تجربه‌ای موفق بود که جوایزی متعددی را برایش به ارمغان آورد.

موقعیت مهدی که نسخه‌ای سریالی را هم در دست ساخت دارد، فیلمی در حوزه دفاع مقدس است و روایتی از ایثار و شهادت حمید و مهدی باکری را در دل خود دارد.

هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر و معصومه ربانی‌نیا از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

شادروان؛ پله‌ای که متزلزل است

سومین فیلم جدول فروش نوروزی در سال ۱۴۰۱ کمدی شادروان به کارگردانی حسین نمازی است که ۱۴۲هزار و ۴۷۲ بلیت فروخته و تا به امروز بیش از ۵ میلیارد تومان فروش داشت.

شادروان اثری است که کارگردانش آن را یک فیلم کمدی نمی‌داند و آن را فیلمی با رگه‌های طنز معرفی می‌کند که مفرح است؛ در نقطه مقابل اما هیات انتخاب و داوران جشنواره چهلم و البته مخاطبان، شادروان را فیلمی کمدی توصیف می‌کردند.

شادروان دومین اثر حسین نمازی است که فیلمبرداری آن در اطراف تهران انجام شده و ماجرای زندگی یک خانواده حاشیه‌نشین را روایت می‌کند.

رضا رویگری، بهرام ابراهیمی، ایمان برات‌پور، سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند

روز صفر؛ روایت ریگی در پلۀ چهارم

روز صفر که در چند روز ابتدایی اکران نوروزی پیش از شروع سال ۱۴۰۱ رقم فروش بیش از ۳ میلیونی را تجربه کرده بود و با توجه به ماهیت و قصه‌اش پیش بینی می شد که با استمرار این فروش جایگاه خوبی در گیشه داشته باشد، در رقابت با سایر آثار تا به امروز در جایگاه چهارم قرار گرفته و به فروشی سه میلیاردی (سه میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان) دست یافته است.

روز صفر ساخته سعید ملکان فیلمی است که در دوره سی و هشتم جشنواره فیلم فجر اکران شد؛ فیلمی که به لحاظ مضمون (دست گذاشتن بر قصه زندگی و فعالیت‌های عبدالمالک ریگی) یادآور فیلم سال گذشته‌اش شبی که ماه کامل شد، بود؛ فیلمی که ترکیبی از فضای امنیتی و اکشن را توامان دارد و در همان دوره از جشنواره (۳۸) مورد اقبال قرار گرفت به طوری که یکی از شانس‌های احیای گیشه سینماها به شمار می‌رفت اما فراگیری کرونا اکرانش را به تعویق انداخت.

داستان این فیلم در مورد تلاش‌های یک مامور امنیتی برای به دام انداختن عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران و نخستین ساخته سعید ملکان در مقام کارگردان است. امیر جدیدی و ساعد سهیلی از بازیگران اصلی این فیلم هستند.

مرد بازنده؛ بازنده‌ در گیشه

محمدحسین مهدویان که آخرین اثرش در شبکه نمایش خانگی زخم کاری با اقبال قابل قبولی مواجهه شد و سابقه و تجربه مطلوبی از حضور در ترکیب‌های نوروزی را در کارنامه دارد؛ امسال با فیلم مرد بازنده که فضایی جنایی، امنیتی و درام دارد و در جشنواره چهلم هم یکی از فیلم‌های برتر آرای مردمی بود، در لیست اکران نوروزی قرار داشت.

فیلمی که اگرچه به دلیل سابقه کارگردانش چشمداشتی نسبت به گیشه داشت اما تا به امروز و به رغم برخورداری از ۲۸۱ سالن سینمایی تنها ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان فروخته است.

همانند سریال زخم کاری، جواد عزتی بازیگر محوری این فیلم سینمایی است و رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌ پرداز از جمله بازیگران آن هستند.

گل‌به خودی؛ فیلمی که خوب نفروخت

گل به خودی به کارگردانی احمد تجری فیلمی است که در رده ششم جدول فروش اکران نوروزی قرار می گیرد؛ فیلمی که در رده فیلم‌های کودک و نوجوان که تا به امروز به فروشی معادل ۳۷۳ میلیون تومان دست یافته است.

گل به خودی فیلمی به نویسندگی احمد تجری و لاله قهرمانی تهیه‌کنندگی علی قائم مقامی محصول سال ۱۳۹۹ است که در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

داستان این فیلم قصه آمال و آرزوهای چند کودک است که در پرورشگاه زندگی می کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجراهایی فانتزی و پر استرس می شوند. محمدرضا علی نیا، شقایق فراهانی، نسیم ادبی و علیرضا استادی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

قدغن؛ فیلمی در قعر جدول فروش

قدغن که در نهایت با تایید سازمان سینمایی به اکران نوروزی رسید، با وجود شروع نمایش از ۱۸ اسفندماه فقط حدود پنج هزار و ۶۰۰ نفر تماشاگر تا پایان تعطیلات عید جذب کرد و کمی بیش از ۱۹۸ میلیون تومان فروش نداشت تا به این ترتیب نامش به عنوان کم‌ تماشاگرترین فیلم اکران نوروزی تاکنون ثبت شود.

قدغن به کارگردانی مجید مافی داستانی اجتماعی با بازی سام درخشانی، ساناز سعیدی، افسانه چهره‌آزاد، محمود جعفری، علیرضا استادی، ونوس کانلی، کریم امینی و رزا بیات است.

ارسال نظر