مرجعیت فرهنگی سازمان تبلیغات؛ از «اقامه ارزش‌ها» تا «جهاد تبیین»

سازمان تبلیغات اسلامی در حالی ۴۰ سالگی خود را پشت سر می‌گذارد که در قامت یک مرجع فرهنگی نقش مؤثری در حوزه‌های مختلف ایفا کرده است که نمود آن را از «اقامه ارزش‌ها» تا «جهادتبیین» می‌توان دید.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: در آستانه سالگرد تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان ترویج و توسعه فرهنگ دینی در کشور بازخوانی مأموریت‌ها و تلاش‌های این سازمان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی ضروری است.

با حدوث انقلاب و پایه‌گذاری حکومت دینی جمهوری اسلامی ایران، ضرورت ایجاد نهادها و ارگان‌هایی که بتوانند هر یک به‌نوعی مروج آرمان‌های فرهنگی و دینی و باورهای فکری رهروان امام و پیروان اسلام در جامعه اسلامی باشند به‌صورت بی‌وقفه مدنظر مقامات ارشد کشور قرار گرفت.

در این راستا دیری نپایید که با فرمان امام راحل نهادهای انقلابی یکی در پی دیگری شکل گرفتند و به انجام خدمات محوله مشغول شدند.

مرجعیت فرهنگی سازمان تبلیغات؛ از «اقامه ارزش‌ها» تا «جهاد تبیین»

در این راستا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در اول تیرماه ۱۳۶۰، نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت‌فقیه، تحت عنوان نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی به‌منظور پرداختن به امر تبلیغات به وجود آمد. این نهاد ارزشمند در سیر تکاملی خود، در چهاردهم فروردین‌ماه ۱۳۶۸، به‌فرمان حضرت امام خمینی (ره) به سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی تغییر نام داد.

طی سال‌هایی که از فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی سپری‌شده است به اقتضا، نیازمندی‌های مطرح در سطح جامعه و به‌تناسب سیاست‌های کلی نظام اسلامی فعالیت‌های این سازمان دستخوش تغییر و تحول بوده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکم انتصاب حجت‌الاسلام محمد قمی به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کردند: «تبلیغات اسلامی یکی از مهم‌ترین رویش‌های انقلاب اسلامی است که با تصمیمی روشن‌بینانه و ژرف‌نگرانه با هدف تبلیغ و عرضه‌ی اندیشه‌ی تابناک اسلام ناب محمدی (صلوات‌الله‌علیه‌وآله) به جامعه‌ی انقلابی بویژه جوانان جویای حقیقت و معرفت، شکل گرفت. این سازمان بحمدالله طی حدود ۴ دهه اخیر منشأ خدمات و برکاتی بوده است و امروز ضرورت وجودی آن نه‌تنها کاهش نیافته بلکه ضریبی فزاینده یافته است.»

در آستانه یکم تیرماه اداره کل اخبار استانی  در پرونده‌ای ضمن بازخوانی سیاست‌ها، مأموریت‌ها و فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در قالب گفتگوهایی با روسای این سازمان در استان‌ها و همچنین مسئولان و فعالان فرهنگی استانی به بررسی ضرورت‌ها و افق پیش روی این مجموعه پرداخت.

بخش نخست تجمیع این مصاحبه‌ها را در این گزارش با محوریت استان‌های منطقه غرب کشور می‌خوانید.


سازمان تبلیغات؛ مأموریت‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌ها


مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان: تحقق مرجعیت فرهنگی سازمان تبلیغات / «مردم‌محوری» نخِ تسبیح عملیات فرهنگی

حجت الاسلام مهدی قدرتی  در سخنانی با تبریک سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین با اشاره به مرجعیت این سازمان در فعالیت‌های فرهنگی و دینی اظهار داشت: در حال حاضر این مرجعیت برای سازمان ایجاد شده و الان مجموعه‌های فرهنگی متعلق به سازمان و بازوان مردمی تبلیغات اسلامی به سمت این سازمان برگشته‌اند و این دستگاه را به عنوان مرجع خود در حوزه راهبردی می‌دانند.

وی با بیان اینکه در بین مجموعه‌های حاکمیتی نیز همین اتفاق افتاده و سازمان تبلیغات اسلامی الان در جایگاه واقعی خود قرار گرفته است، عنوان کرد: جایگاه واقعی سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک هیئت فعال، یک مؤسسه فعال، موکب فعال، مسجد فعال و … نیست بلکه سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان مغز فرهنگی و راهبردی یک استان، فعالیت دارد و از این جایگاه برخوردار شده است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به نقش «راهبر فرهنگی، مرجع و مجمع» همه افکار دینی و فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت: برنامه‌ها در تبلیغات اسلامی لرستان مانند سابق به صورت فصلی، موسمی و بر اساس تقویم ملی و مذهبی کشور نیست، بلکه اقدامات و برنامه‌ها در اداره کل و مجموعه‌های تابعه در دو ساحت قرارگاهی و عملیاتی در دستور کار قرار گرفته است.

حجت الاسلام قدرتی ادامه داد: منظور از ساحت قرارگاهی به این معناست که به طور مثال در زمینه «گفتمان جمعیت» مشخص نمی‌کنیم در فلان روز، فلان موضع و مکان یک اقدام خاص را انجام دهیم، بلکه ما یک قرارگاه در این رابطه ایجاد کرده‌ایم که ۳۶۵ روز سال فعال است، این قرار گاه باید طی سال فعالیت داشته باشد و «گفتمان جمعیت و فرزند آوری» را پیش ببرد.

وی با اشاره به فعال شدن قرارگاه «جهاد تبیین» گفت: فعالیت در این قرارگاه نیز مختص به یک روز، یک هفته و یک ماه نیست، بلکه ۳۶۵ روزه بوده و ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان همچنین با اشاره به راه اندازی قرارگاه «سبک زندگی اسلامی» در استان تصریح کرد: از این نمونه قرارگاه‌ها در سطح استان ایجاد کرده‌ایم که همواره فعال بوده و اقدامات و برنامه‌ها را پیش می‌برند.

نخ تسبیح همه کارهای سازمان تبلیغات اسلامی و بلکه همه امورات فرهنگی در جامعه اسلامی باید مردم محوری باشدوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکرد «مردم محور» در فعالیت‌ها و سطوح مختلف تبلیغات اسلامی لرستان تصریح کرد: اساس همه امورات مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی باید مردم محور باشد، نخ تسبیح همه کارهای سازمان تبلیغات اسلامی و بلکه همه امورات فرهنگی در جامعه اسلامی باید مردم محوری باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با تاکید بر اینکه باید در حوزه فرهنگ دینی، فرهنگ بومی، فرهنگ سیاسی، فرهنگ اجتماعی و… یک نهضتی راه اندازی شود که توسط خود مردم باشد، افزود: اعتقاد ما بر این است که همه امورات زندگی جامعه اسلامی باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

حجت الاسلام قدرتی با بیان اینکه قائل به این هستیم که همه پیوست‌های فرهنگی باید پیوست مردمی داشته باشند، گفت: در این راستا همه کارهای خود در اداره کل تبلیغات اسلامی لرستان طی دو سال گذشته با پیوست مردمی عملیاتی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه نقش تبلیغات اسلامی نیز در این رابطه تنها «حامی»، «جاده صاف کن»، «تسهیل گر» و مجموعه‌ای که موانع را بر می‌دارد، بوده است گفت: تبلیغات اسلامی در این رابطه به عنوان مجموعه‌ای عمل کرده که علاوه بر اینکه موانع را بر می‌دارد، جذب تسهیلات و امکانات نیز می‌کند تا مجموعه‌های فرهنگی کار خود را درست پیش ببرند.

وی در ادامه با اشاره به ارتباط مستمر و مؤثر جریان و شبکه تبلیغ با آحاد مختلف جامعه در سطح شهرها و روستاهای مختلف و همچنین تأثیر آن در ارتقای فرهنگ دینی جامعه بیان داشت: اتفاقی که در سازمان تبلیغات اسلامی کشور افتاد، تأسیس بنیاد «هدایت» بود که شبکه تبلیغی و شبکه به تعبیری امامت در این بنیاد ویژه مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام قدرتی در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه ریزی و رویکرد اداره کل تبلیغات اسلامی در لرستان طی امسال بیان داشت: امسال بنا داریم که سند تحول اداره کل تبلیغات اسلامی استان را رونمایی کنیم.

وی با بیان اینکه با تغییراتی که در مجموعه مدیریتی رخ داده و نیروهای جوان، خوش فکر و خوش ایده با رویکرد جهادی و هیئتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اتفاقات خوبی رقم زده شد، گفت: یکی از اتفاقات همین سند تحول است.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.


مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل: طرح امام محله تبلیغ مؤثر در مناطق آسیب‌پذیر جامعه / بصیرت‌افزایی جوانان مدنظر است

 

حجت الاسلام قاسم جعفرزاده ، در سخنانی رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی را استفاده از روش‌های نوین تبلیغی در توسعه تعالیم ناب محمدی در سطح وسیعی از جامعه عنوان و اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری امروز امری واجب تر از تبلیغ دین در جامعه وجود ندارد.

وی با اشاره به ارزش بالای خدمت برای دین در پیشگاه اهل بیت (ع) افزود: تبلیغات اسلامی در خصوص احیای مفاهیم غنی شیعه در پیشانی تاریخ قرار دارد که در این میان در احیای امر الهی نباید شب و روز شناخت چرا که در این عرصه مهم خدمت به دین اسلام و اهل بیت دارای اهمیت بالایی و سعادت دنیوی و اخروی را به دنبال دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با تاکید بر توسعه فعالیت‌های جهادی در حوزه تبلیغ دین، از شکل‌گیری تغییر ساختار در این سازمان خبر داد و افزود: تغییر رویکرد برنامه‌ای یکی از اهداف سازمان تبلیغات اسلامی در عصر کنونی است چرا که اقدامات انجام شده در این زمینه مورد رضایت و توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده با تأکید بر حفظ وحدت رویه همسو با نگاه عالمانه در اجرای طرح‌ها، با تعامل و همکاری تشکیل‌شده و افق واحدی در توسعه فعالیت‌ها فراروی متولیان امر قرار می‌گیرد که موفقیت در امور را منجر می‌شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل به اجرای طرح امام محله در ۴۱ مسجد شهر اردبیل اشاره کرد و افزود: بنا داریم طرح امام محله را در ۴۱ مسجد شاخص اردبیل به صورت مستمر اجرا کنیم و در این میان از ظرفیت ائمه جماعات و فعالان فرهنگی مساجد استفاده می‌کنیم و در راستای این طرح پایگاه اجتماعی امام محله دایر شده تا به‌صورت منسجم و منظم مسائل و مشکلات احتمالی محلات توسط امامان محله و مشارکت مردم حل‌وفصل شود.

حجت‌الاسلام جعفرزاده با بیان ضرورت تلاش و مقابله با استکبار در راستای دفاع از دین، بیان کرد: در میدان رزم و تبلیغات دین باید آرایش خاص آن را داشته باشیم چرا که مردم در آخرالزمان باید تصمیم بگیرند که در مقابل استکبار ایستادگی کنند و یا این میدان خطیر و مهم را ترک کنند.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی و فعالین این حوزه باید با تلاش‌های شبانه‌روزی و شناساندن حربه‌ها و توطئه‌های دشمنان، زمینه این تصمیم‌گیری مهم و ایستادگی در برابر استکبار را برای مردم فراهم و این روحیه را در مردم روز به روز تشدید کنند.

مشروح گفت و گوی مهر را اینجا ببینید.


مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه: پرداختن به مناطق حاشیه نشین از اولویت‌های تبلیغات اسلامی

 

پرداختن به مناطق حاشیه نشین اولویت تبلیغات اسلامی کرمانشاه

حجت الاسلام یوسف احمدی اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) در اول تیر ماه سال ۶۰ تشکیل و فعالیت تبلیغی خود را آغاز کرده است و به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته منشأ خدمات و برکات بسیار زیادی بوده است که نه تنها ضرورت وجودی آن کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است.

وی افزود: کارکرد سازمان تبلیغات اسلامی گویا این حقیقت است که بسط و تحکیم باورهای دینی آحاد ملت از ارزش بالایی برخوردار بوده و گسترش فعالیت‌های دینی در گرو فعالیت جهادی مسئولان این نهاد دینی و انقلابی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه با توجه به منویات مقام معظم رهبری مردم باید در عرصه‌های مختلف در میدان حضور داشته باشند، تصریح کرد: طی طرحی که امسال انجام گرفت روحانیون مساجد به عنوان امام محله وارد میدان شدند تا با احیای نقش مساجد در رویکرد اجتماعی با محوریت مردم به محل مشکلات جامعه خود بپردازند و در این مسیر برای نخستین بار همسران روحانیون به عنوان شریک الامام نیز به امور فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی ورود پیدا کردند.

احمدی خاطر نشان کرد: همچنین در مهرواره محله همدل و اوج که در ایام شیوع کرونا برگزار شد روحانیون مناطق مختلف استان و کشور اقدامات خود را به صورت برجسته بیان کردند و از روحانیون استان کرمانشاه در همایش کشوری تجلیل شد و هدف از انجام این کار انتقال تجربیات مختلف روحانیون و شبکه سازی برای برگزاری برنامه‌های منسجم بوده است.

پرداختن به موضوع آسیب‌های اجتماعی و مناطق حاشیه نشین از اولویت‌های نخست تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه طی یک سال گذشته بوده استوی با بیان اینکه پرداختن به موضوع آسیب‌های اجتماعی و مناطق حاشیه نشین از اولویت‌های نخست تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه طی یک سال گذشته بوده است، گفت: استان کرمانشاه دارای ۳۰ منطقه محروم است که در یازده نقطه آن اسکان غیر رسمی با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است که آسیب‌های اجتماعی در این مناطق وجود دارد که لازم است به آن پرداخته شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه بیان کرد: برای حل مشکلات مناطق حاشیه نشین شبکه ای از گروه‌های جهادی و مؤسسات فرهنگی و تبلیغی تشکیل شد که به صورت هفتگی این گروه‌ها و مؤسسات با حضور در مناطق مختلف خدمات پزشکی، مشاوره حقوقی، مشاوره خانواده، خدمات ورزشی و فعالیت‌های تبلیغی مذهبی و فرهنگی در راستای فرهنگ ایرانی اسلامی ارائه می‌دهند.

احمدی تاکید کرد: برای نخستین بار با کمک تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه و گروه‌های جهادی مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محله جعفرآباد کرمانشاه حضور یافتند و مردم مشکلات خود را بدون واسطه مطرح کردند و مشکلات احصا و نسبت به طرف شدن آنها اقدام شد.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات مهمی که طی سال گذشته در استان کرمانشاه صورت گرفت رونمایی از سند راهبری مساجد استان با حضور قائم مقام تبلیغات اسلامی کشور بود که در این سند نقش تمام نهادهای تصمیم گیر در مساجد دیده شده و هدف آن انسجام در انجام فعالیت‌های مساجد است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در امور اهل سنت نیز برنامه ریزی‌های مختلفی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد وحدت بین تشیع و اهل سنت انجام گرفته و برنامه‌های تلفیقی مانند افطاری وحدت در ماه مبارک رمضان اجرایی می‌شود و بنا است مدیران تبلیغات اسلامی در مناطق حاشیه نشین با پیشنهاد استان و موافقت حجت الاسلام محمد قمی ریاست تبلیغات اسلامی از خود برادران اهل سنت انتخاب شوند.

احمدی با اشاره به مطرح شدن موضوعاتی مانند جهاد تبیین، افزایش جمعیت و فرزند آوری و جنگ روایت‌ها از سوی رهبر انقلاب، خاطر نشان کرد: کلام رهبری باید برای تمام مسئولان فصل الخطاب قرار گیرد و اگر روایت‌ها، واقعیت‌ها و دستاوردهای انقلاب به درستی برای مردم مطرح نشود، دشمن واقعیت و روایت‌های نادرست را منتشر خواهد کرد و از ابتدای سال نیز همایش‌ها و گردهمایی‌هایی با موضوع جهاد تبیین در استان کرمانشاه برگزار شده است.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه جنگ روایت‌ها با کمک سایر نهادها ۶ گروه شامل رسانه، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، فضای مجازی و دفاع مقدس تشکیل شده و اعضا درحال فعالیت هستند و همچنین تنها گروهی که به صورت میدانی در موضوع خانواده فعالیت می‌کند تبلیغات اسلامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه افزایش جمعیت کشور یکی از موضوعات مهم امروز جامعه است، گفت: دوره‌ای با موضوع تربیت معلم در حوزه خانواده و افزایش جمعیت برگزار شد و مربیان پس از آموزش‌های لازم در حال فعالیت هستند.


سرپرست تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی: سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال راهبری فرهنگی است / جهاد تبیین وظیفه اصلی سازمان

مرجعیت فرهنگی سازمان تبلیغات؛ از «اقامه ارزش‌ها» تا «جهاد تبیین»

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود حسینی  اظهار داشت: سازمان تبلیغات اسلامی در این سال‌ها در دوره‌های مختلف مدیریتی رویکردهای مختلفی داشته است.

وی ادامه داد: در مرحله اول سازمان تبلیغات اسلامی با رویکرد تبلیغ سنتی و نفر به نفر پیش رفت، اعزام مبلغ و شناسایی مبلغین و مبلغات، هیئات و اعضای فعال مساجد، ادارات، کارخانجات، بازار و … از فعالیت‌های سازمان در این دوره بود. در وهله دوم رویکرد به سمت ایجاد ساختارها و تشکل‌ها پیش رفت و در آن دوران تشکل‌های دینی از جمله اتحادیه انجمن‌های اسلامی، شورای هیئات مذهبی، کانون‌های فرهنگی تبلیغی، کانون مداحان و دیگر تشکل‌ها تشکیل یافت.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی سپس ابراز داشت: در دوره مدیریتی فعلی نیز هدف توسعه این تشکل‌ها و فعال کردن تشکل‌های میانی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در امر تبلیغ و عمومی سازی تبلیغ است.

سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی افزود: در هر مرحله سازمان تبلیغات اسلامی گامی روبه جلو برداشته و در زمان مدیریت حجت الاسلام و المسلمین قمی نیز شاهد پوست اندازی در سازمان هستیم و جلوه جدیدی از تبلیغات و نقش آفرینی در جامعه و تلاش برای راهبری فرهنگی نمایان شده است.

وی سپس گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در این دوره مدیریتی با تمامی گروه‌های مردمی در ارتباط بوده و با تسهیل گری و راهبری به دنبال انجام فعالیت‌ها و برنامه‌ها توسط خود مردم است و در این راستا از ظرفیت نخبگان جامعه بهره می‌برد.

سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی افزود: در دوره جدید مدیریتی سازمان تبلیغات اسلامی می‌خواهد تمام افراد را زیر چتر تبلیغی قرار دهد و هر فردی با بهره گیری از تخصص خود در تبلیغ دین مؤثر باشد و در راستای ظهور و بروز دین در جامعه قدم بردارد.

سازمان تبلیغات اسلامی برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی را راهبری می‌کند و خود قصد ورود مستقیم به فعالیت‌ها و به اصطلاح تصدی گری را نداردوی سپس افزود: امروز سازمان تبلیغات اسلامی نقش ویژه ای در فعالیت‌های اجتماعی دارد و در دوران شیوع کرونا نیز شاهد اقدامات متعدد اجتماعی و فرهنگی توسط تشکل‌های مردمی با بهره گیری و حمایت معنوی سازمان بودیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی را راهبری می‌کند و خود قصد ورود مستقیم به فعالیت‌ها و به اصطلاح تصدی گری را ندارد.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین وظیفه اصلی سازمان تبلیغات اسلامی است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید ویژه ای روی جهاد تبیین دارند و در این راستا سازمان تبلیغات اسلامی بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها را معطوف به این موضوع کرده است.

سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی افزود: بخش قابل توجهی از جهاد تبیین در حوزه رسانه و فضای مجازی است و برای همین منظور نگاه ویژه ای به فعالیت‌های تبلیغی و تبیینی و تولید محتوا در فضای مجازی داریم.

حسینی با تاکید بر اینکه به دنبال تحقق تمدن توحیدی هستیم، گفت: تبلیغات اسلامی یکی از مردمی‌ترین نهادهایی است که در ۴۱ سال گذشته در خدمت مردم در حوزه دین، فرهنگ و انقلاب بوده است.

وی سپس از رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی در احیا و سازمان دهی تشکل‌های دینی خبر داد و گفت: بحث فرزند آوری و رشد جمعیت نیز دیگر رویکرد اصلی سازمان در این دوره مدیریتی با توجه به تاکید ویژه مقام معظم رهبری است.

سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی افزود: این سازمان بنا دارد در نهضت پیشرفت بانوان، تمام بانوان بتوانند در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ورود کرده و نقش آفرینی کنند و تأثیر گذار باشند.

مشروح گفت و گوی مهر را اینجا بخوانید.


مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان: توسعه فعالیت های فرهنگی با محوریت باورهای بومی

مرجعیت فرهنگی سازمان تبلیغات؛ از «اقامه ارزش‌ها» تا «جهاد تبیین»

حجت الاسلام برومند رازیانی  اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ با توجه به فشارهای شدید اقتصادی و همچنین وضعیت نابسامان فراگیری بیماری کرونا شاهد فعال شدن پایگاه‌های اجتماعی و طرح مواسات و همدلی بنا به فرمان مقام معظم رهبری (مدظله) در سطح جامعه بودیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان تصریح کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی نیز بر مبنای وظایف انسانی و پیشگام در امتثال امر رهبر فرزانه انقلاب (مدظله) اقدام به حمایت، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های پایگاه‌های اجتماعی، نظارت و حمایت از انجمن‌ها و سمن‌های مردم نهاد وابسته و همچنین تشکل‌های مردمی وابسته به این اداره کل کرده است.

وی در ادامه سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ توسط این اداره کل و ادارات تابعه شهرستانی اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست روشنگری ویژه روحانیون مساجد در شهرستان‌های سنندج، قروه و بیجار، طبخ ۱۲ هزار پرس غذا و اطعام نیازمندان در سطح مساجد استان و حسینیه‌ها، توزیع ۳۰۰ بسته معیشتی، برگزاری ۶ کارگاه آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در مساجد از جمله اقدامات حوزه امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی استان کردستان بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان تصریح کرد: با توجه به اینکه مبلغین مشغول در طرح، پیام رسانانی هستند که پیام الهی و سیره و سنت رهبران دینی و فرهنگ و معارف اسلامی را به مردم می‌رسانند در سال ۱۴۰۰ نیز با توکل به خداوند و با توجه به محرومیت‌ها و کمبودها در مناطق تبلیغی خود و همچنین با وجود پیک ششم کرونا توانستند به بهترین نحو و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی فعالیت‌های تبلیغی خود را انجام دهند.

حجت الاسلام رازیانی از برگزاری نشست طلایه داران تبلیغ برای اعزام ماه مبارک رمضان در شهرستان‌های قروه بیجار و کامیاران، برگزاری ۳۰۰ مراسم ملی و مذهبی در شهرستان‌های استان، برگزاری هزار و ۵۰۰ مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه شهرستان‌های استان در ایام ماه محرم و صفر، برگزاری طرح مواسات و توزیع بسته‌های غذایی به تعداد ۱۲ هزار بسته به ارزش هر کدام ۵۰۰ هزار تومان در بین نیازمندان را از جمله مهمترین فعالیت‌های حوزه اعزام به استقرار در استان عنوان کرد.

وی به گزارش عملکرد تشکل‌های دینی تبلیغات اسلامی کردستان در سال ۱۴۰۰ نیز اشاره کرد و گفت: توزیع هزار و ۷۰۰ بسته معیشتی و ۵۸ هزار پرس غذای گرم به صورت بیرون بر توسط هیئات مذهبی، تهیه و توزیع ۱۸ هزار پرس افطاری ساده توسط هیئات مذهبی در مناطق محروم و نیازمند، برگزاری نشست‌های تخصصی علمای شیعه و سنی با موضوع غدیر،
حمایت ۳ میلیارد و ۳۰۰ ملیون ریال از هیئات مذهبی با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه، برگزاری ۱۲ محافل قرانی به مناسبت اربعین حسینی در هیئات محوری، برگزاری مراسم شب‌های احیا در ۱۲۴ هیئت مذهبی از جمله مهمترین فعالیت‌های این حوزه بوده است.

حجت الاسلام رازیانی خاطرنشان کرد: برگزاری پویش سراسری رأی اولی‌ها در سطح استان، برگزاری گفتمان‌های دینی مدارس در سطح استان و برگزاری کارگاه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی در مدارس صدرا استان از جمله فعالیت‌های حوزه فرهنگی بوده است.

مشروح گفت و گوی مهر را اینجا دنبال کنید.


مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان: اقامه ارزش‌ها رسالت سازمان تبلیغات اسلامی

مرجعیت فرهنگی سازمان تبلیغات؛ از «اقامه ارزش‌ها» تا «جهاد تبیین»

حجت الاسلام محمدهادی نظیری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آن چیزی که ما از احکام صادره، بیانات و فهم از نظام اندیشه امام خمینی ره می‌فهمیم این است که ساختار و شکل گیری مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی برای ایفای نقش در تحقق و اقامه ارزش‌های دینی در سطح جامعه خواهد بود.

وی بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی یک دستگاه تبلیغ کننده و گفتمان ساز در فضای جامعه است که تکلیف و مأموریت نظام ارزش‌های الهی را در جامعه تبیین می‌کند و نتیجه این کار این است که نظام ارزش‌ها در فضای جامعه اقامه و پیاده شود.

نظیری با بیان اینکه با توجه به ایام خدمت اینجانب در سازمان تبلیغات اسلامی برداشت این است که رویکردها و محورهای فعالیتی سازمان در مسیر درستی برنامه ریزی شده است تصریح کرد: اما اجرای این برنامه‌ها با موانعی روبرو است ویکی از این موانع این است که گستره مأموریتی سازمان تبلیغات اسلامی با توان نیروی انسانی و تجهیزاتی سازمان همخوان نیست.

وی تاکید کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در استان همدان جزو ضعیف‌ترین و کم بهره ترین دستگاه‌ها از لحاظ منابع و اعتبارات است ولی گسترده‌ترین حوزه مأموریتی در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی و فرهنگ دینی برعهده سازمان است و انتظارات بسیار متعددی از سمت دولت و مردم از سازمان وجود دارد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی یادآور شد: با توجه به شبکه بسیار گسترده‌ای که در سازمان تبلیغات مانند هیأت حسینی، کانون‌های فرهنگی تبلیغی، شبکه مبلغین، شبکه مداحان، شعرای آئینی، بانوان مبلغه و مبلغات سنتی و مجموعه‌های اغماری گستره شبکه انسانی تبلیغات اسلامی بسیار وسیع است ولی توان سازمان بسیار محدود است.

نظیری گفت: سازمان تبلیغات یک نهاد مردمی است و تکیه این سازمان بر ساماندهی و هدایت ظرفیت‌های مردمی باید شکل بگیرد و شاید اگر سازمان تبلیغات یک سازمان دولتی نبود از جهاتی در خیلی از فرآیندها موفق تر می‌توانست عمل کند و ظرفیت‌های بیشتری را با خود درگیر می‌کرد.

وی بابیان اینکه یکی از رویکردهای که سازمان به آن تاکید دارد این است که باید ظرفیت‌های مردمی را وارد میدان کند و شبکه مردمی خود در حوزه تصمیم سازی، تصمیم گیری، طراحی برنامه و اجرا باید ایفای نقش کنند افزود: این حلقه مفقودی است که اگر تقویت شود به طور قطع منشأ برکت و آثار بسیار خوبی خواهد بود که در طول این سه سال در همدان نیز ما این مسیر را دنبال کرده‌ایم و اقدامات متعددی هم در این حوزه انجام شده است اما چقدر موفق بوده‌ایم را مخاطبین و مردم باید قضاوت کنند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان افزود: در این راستا در برنامه ریزی های صورت گرفته در چند حوزه کار انجام خواهد شد و این فعالیت در امتداد گفتمان روایت امید با توجه به سخنان رهبر انقلاب اسلامی که فرمودند امید را باید در فضای جامعه منتشر کنیم خواهد بود.

وی از این رویکردها می‌توان به رویکرد کاسب حبیب خداست نام برد برای شناسایی و تحلیل از کاسبان خوب در جامعه است که در تمام شهرستان‌ها برنامه ریزی و با کمک مردم این ارزش‌ها را تجلیل کنند و این ارزش‌ها را در فضای جامعه نشان دهند که جامعه کنونی ما هنوز به این ارزش‌ها پایبند است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی بابیان اینکه از دیگر موضوعاتی که امروز به عنوان دغدغه جدی جامعه ما مطرح است بحث اجاره خانه است که این موضوع در حوزه خانواده، جمعیت، ازدواج جوان‌ها و فرزند آوری مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: ما به دنبال این هستیم که فرهنگی را در فضای جامعه دنبال کنیم که مردم نسبت به اجاره دادن خانه‌های خود به دیگران دید انصاف، کمک و حمایت از برادران دینی را در اولویت قرار دهند و این برنامه از دیگر رویکردهای است که به صورت برنامه‌ای دنبال خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: در حوزه خانواده و جمعیت برنامه ریزی شده است که گفتمان و فضای تبلیغی را در فضای جامعه، حوزه خانواده، پزشکان این حوزه و خیرین را به سمت نیت‌های خیر اندیشه خود را در حوزه خانواده، جمعیت و پشتیبانی از حوزه فرزند آوری و جمعیت دنبال کنند بسیار باارزش خواهد بود و پیرامون این محور موارد دیگری مدنظر است.

ارسال نظر