گزارشگر مطرح آلمانی: شاید ایران در قطر شگفتی‌ساز شود/ آزمون رنگ و لعاب بیشتری به لورکوزن می‌دهد

گزارشگر باتجربه فوتبال آلمان آینده خوبی را برای سردار آزمون در تیم بایرلورکوزن پیش‌بینی می‌کند و احتمال می‌دهد ایران در جام‌جهانی قطر حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشته باشد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ فوتبال ایران از زمستان گذشته در لیگ معتبر آلمان «بوندس‌لیگا» با «سردار آزمون» صاحب نماینده شد. پس از سال‌ها دوری بازیکنان ایرانی از این لیگ ممتاز اروپای غربی، مهاجم ۲۷ ساله کشورمان توانست در ماه ژانویه به تیم بایرلورکوزن وارد شود.

آزمون که در روسیه، با الفبای فوتبال حرفه‌ای آشنا شد، به لیگ ژرمن‌ها آمد تا چالش جدیدی را آغاز کند.

در ارتباط با انتقال و عملکردش در ماه‌های اخیر و پیش رو، با «اشتفان فون نوکس» گزارشگر با تجربه فوتبال آلمان به صورت اختصاصی صحبت کردیم. چهره‌ای که به شکل حرفه‌ای اخبار و تمام تحولات «بایرلورکوزن» را به دقت زیر نظردارد و برای مجله معتبر کیکر گزارش تهیه می‌کند.

متن مصاحبه وی با خبرگزاری ایرنا بدین شرح است:

*ابتدا کمی از بیوگرافی خود بگویید تا خوانندگان با شما بهتر آشنا شوند.

اشتفان فون نوکس هستم و در رشته ورزش در مدرسه ورزشی شهر کلن تحصیل کرده‌ام. به‌عنوان معلم ورزش با گرایش فوتبال فارغ التحصیل شدم. بعد از اتمام دوره کارآموزی، به عنوان روزنامه نگار ورزشی آزاد با روزنامه ماین پست کارم را شروع کردم. این روزنامه‌ای محلی در بایرن است که از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ در آن کسب تجربه کردم. بعد از مدتی فعالیت، در نوامبر سال ۱۹۹۸ به مجله کیکر به‌عنوان خبرنگار آمدم. در این نشریه ابتدا در مورد تیم‌های دویسبورگ و آرمینیا بیله‌فلد می‌نوشتم. اکنون سالهاست که گزارشگر تیم‌های بایرلورکوزن و کلن هستم.

*در گذشته بازیکنان ایرانی نظیر مهدی پاشازاده در بایرلورکوزن حضور یافتند. اکنون چند ماهی است که سردار آزمون، مهاجم با تجربه کشورمان لژیونر این تیم قدیمی آلمان  است. برداشت شما به عنوان کارشناس و روزنامه نگار از او چیست؟

آزمون مهاجمی فوق العاده تکنیکی و باهوش است. هرچند که در نیم فصل اول حضورش، گل‌های زیادی به‌ثمر نرساند. البته با همین حضور کم، نشان داد چه شم گلزنی دارد. همینطور می‌داند به‌عنوان مهاجم در محوطه جریمه چطور جاگیری کند تا ضربه نهایی را بزند. در زمانی که هنوز توانایی‌هایش را نتوانسته بود نشان دهد، به وضوح مشخص کرد که چه شوری در بازی دارد و  از نظر گلزنی خطرناک است. همینطور خلاقیتش در ایجاد موقعیت گل و ادامه حملات فوق العاده چشمگیر هستند.

گزارشگر مطرح آلمانی: آزمون رنگ و لعاب بیشتری به لورکوزن می‌دهد/ شاید ایران در قطر شگفتی‌ساز شود

*به نظر شما لورکوزن با به خدمت گیری او در زمستان، خرید خوبی کرد؟

بله. فکر می‌کنم بایرلورکوزن با جذب او، قدم خوبی در زمستان قبل برداشت. اگر چه  از نظر ورزشی روند جاافتادنش در تیم کمی کند بود. در مورد او می‌توان گفت علاوه بر ویژگی‌هایی که به عنوان گلزن دارد، موقعیت‌ها را به خوبی می‌بیند. می‌تواند با پاس های هوشمندانه، هم تیمی‌هایش را در موقعیت گل قراردهد. آزمون می‌تواند مهاجم ذخیره خوبی برای پاتریک شیک باشد. در سیستم ۱-۳-۲-۴ «گرادو سئوانه» سرمربی تیم، می‌تواند از او به عنوان مهاجم کاذب در پشت سر شیک استفاده کند. به این نکته، سرمربی لورکوزن بعد از پارگی رباط صلیبی فلوریان ویرتس در آوریل گذشته دست یافت. چون در این نقش، آزمون خوب توانست جابیفتد. در ماه‌های ابتدایی فصل جدید و تا زمان بازگشت ویرتس نیز، آزمون در این نقش می‌تواند بازی کند.

*به نظر شما آزمون می‌تواند در کنار مهاجمان متعدد لورکوزن حرفی برای گفتن داشته باشد؟

بله. البته بایرلورکوزن در خط حمله دارای طیف وسیعی از بازیکنان بالاتر از حد متوسط از جمله خود سردار است. به‌عنوان مهاجمی که کمی قابلیت‌هایش فرق دارد، همینطور در نقش  مهاجمی که دوست دارد به صورت پنهانی وارد منطقه خطر شود، می‌تواند توان هجومی تیم را افزایش دهد. مجموعه هجومی که شامل بازیکنان سرعتی مانند موسی دیابی، امین عدلی یا کریم بل‌عربی در جناحین، همچنین پاتریک شیک، مهاجم کلاسیک و هدف در کنار فلوریان ویرتس، مهاجم کاذب است. در یک کلام می‌توان گفت آزمون به توان هجومی بایر، رنگ و لعاب بیشتری می‌دهد.

* آیا سردار قادر است در فصل جدید در ترکیب اصلی تیم نیز بازی کند؟

وقتی فلوریان ویرتس آماده شود، به همراه پاتریک شیک، دو بازیکن برجسته و مهم لورکوزن خواهند بود. این دو در اصل دو پست هجومی تیم را اشغال می‌کنند. با این حال ویرتس در ماه نوامبر بازگشت خود را جشن خواهد گرفت. با توجه به برنامه  بسیار فشرده با تعداد بسیار زیاد هفته‌ها که شامل بازی‌های بوندس‌لیگا، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا می‌شود، آزمون برای قرارگرفتن در ترکیب اولیه شانس خوبی خواهد داشت. به خصوص که احتمال فشار زیاد مسابقات بر شیک و نیاز به استراحت وی هست و آزمون می‌تواند جایگزین خوبی برای او باشد.

*ابتدای مصاحبه به حضور کم آزمون در نیم فصل نخست حضورش در لورکوزن اشاره کردید. فکر می کنید علت اصلی‌اش چه بود؟

این موضوع ربط به آمادگی جسمانی او داشت. در ماه دسامبر و در زنیت سن پترزبورگ از ناحیه پا مصدوم شد. پس از آن نه فقط به خاط تعطیلات زمستانی، بلکه همچنین به خاطر مصدومیت، بدون تمرین تیمی بود. قبل از انتقالش به بایر در اواخر ژانویه، به کوید ۱۹ مبتلا شد. در لورکوزن همچنین دو بیماری عفونتی که با آنتی بیوتیک درمان می شدند، او را باز هم از تیم عقب انداخت. دیدید که گرادو سئوانه، سرمربی لورکوزن در فصل قبل گفت آزمون تنها در زمانی که صددرصد آماده باشد، بازی خواهد کرد.

گزارشگر مطرح آلمانی: آزمون رنگ و لعاب بیشتری به لورکوزن می‌دهد/ شاید ایران در قطر شگفتی‌ساز شود

* سئوانه نگرش مثبتی به مهاجم ملی پوش ما دارد؟

بله. سئوانه روی آزمون به‌عنوان یک فوتبالیست حرفه‌ای با تجربه و توانمند حساب می‌کند. این مربی اعتقاد قوی به قابلیت های آزمون دارد. می‌داند در چه جاهایی مناسب بازی است و در چه فضاهایی هم باید در زمین حرکت کند.

*بایرلورکوزن با استفاده از آزمون و همه بضاعت نیروی بازیکنان و کادر فنی‌اش، آیا  می‌تواند در فصل جدید بوندس‌لیگا در کنار دورتموند رقیب جدی برای بایرن‌مونیخ در مسیر قهرمانی باشد؟

می‌توانم به سوال شما اینگونه پاسخ دهم که لورکوزن با کادر بازیکنان پرشمار و خوبش، این موقعیت  را دارد که خود را به دورتموند برساند. البته برای کم کردن فاصله با بایرن مونیخ، هر تیمی باید در درازمدت در بالاترین سطح بازی کند و ثبات داشته باشد. این که آیا واقعا لورکوزن می‌تواند در یک فصل تمام به بایرن بتازد، اما برای من جای سوال دارد. هر چند که می‌دانیم تیمی جوان زیر نظر سئوانه شکل گرفته و در فصل گذشته پیشرفت آشکار و مثبتی داشت.

*آزمون یکی از ستون‌های کنونی تیم ملی فوتبال ایران است. او همراه تیم ملی چند ماه دیگر در جام جهانی قطر پا به توپ خواهد شد. با تیم ایران آشنایی دارید و بازی های ما را در جام‌جهانی قبلی دیده‌اید؟

باید بگویم میزان توجه به تیم ایران در آلمان زیاد نیست. پس نمی‌توانم موقعیت کنونی این تیم را دقیق ارزیابی کنم. از گذشته اما بیشترین چیزی که در ذهن من نقش بسته، برد ۲ بر یک ایران مقابل آمریکا در مرحله گروهی جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در لیون است.

*چه انتظاری از تیم ایران در جام‌جهانی قطر دارید؟

برخلاف قدرت‌های کوچک فوتبال مثل ژاپن و کره جنوبی که به مراحل بالاتر جام رسیدند، ایران هنوز یک شگفتی واقعی و بزرگ در این رویداد نداشته است. در جام‌جهانی قبلی یعنی ۲۰۱۸ تیم ایران با برد یک بر صفر مقابل مراکش و تساوی برابر پرتغال در گروهش به‌عنوان تیم سوم ناامید نشد. اما شاید این بار در قطر شگفتی سازی ایران رخ دهد. به نظر من گروهی که ایران، آمریکا، ولز و انگلیس در آن حضور دارند، به طور قطع سخت‌ترین گروه جام جهانی نیست.

*عملکرد هانس دیتر فلیک، در تیم ملی آلمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تیم آلمان زیر نظر  هانزی فلیک باردیگر حس خوب و امیدوارکننده‌ای را بین هواداران آلمانی ایجاد کرده است. بخصوص بعد از برد ۵ بر ۲ مقابل ایتالیا در مسابقات لیگ ملت‌ها، این شور و هیجان بسیار به چشم می‌خورد. البته یکسری کاستی‌ها نظیر نبود مهاجم هدف و گلزن واقعی به همراه خط دفاعی که گاه روزنه‌های زیادی به حریفان می‌دهد، هنوز وجود دارد. می‌توان گفت مسیری که فلیک می‌خواهد تیم آلمان را به قله فوتبال جهان برساند، بسیار روشن‌تر از اواخر حضور یواخیم لو است. با این حال هنوز راهی‌ طولانی برای فلیک و تیم ملی باقی‌مانده است.

گزارشگر مطرح آلمانی: آزمون رنگ و لعاب بیشتری به لورکوزن می‌دهد/ شاید ایران در قطر شگفتی‌ساز شود

*فکر می کنید آلمان می تواند تحت هدایت فلیک به مدعی شماره یک فتح جام‌جهانی تبدیل شود و فلوریان ویرتس، ستاره مصدوم و هم تیمی سردار آزمون ما،  به موقع به بازی های قطر ۲۰۲۲ خواهد رسید؟

دوره نقاهت و ریکاوری ویرتس تاکنون به خوبی پیش رفته است. فلوریان می‌تواند دویدن را آغازکند. نشانه‌های خوبی از او دیده می شوند. اگر روند بهبودی اش، با مشکلی مواجه نشود، می‌توان گفت که تا قبل از جام‌جهانی به لورکوزن بازخواهد گشت. اما این نکته که در جام جهانی خواهد بود یا نه، بحث دیگری است. در مورد تیم آلمان هم می‌توان گفت به طور قطع به عنوان مدعی اصلی به قطر سفر نخواهد کرد. من بیشتر تیم آلمان را در جمع دیگر مدعیان سنتی این جام می‌بینم.

*به نظر شما جدی ترین مدعی فتح جام‌جهانی کدام تیم است؟

نمی‌توان از تیمی به عنوان مدعی جدی و اصلی نام برد. از این رو شمار مدعیان فتح این بازی‌ها زیاد است. از اروپا بیش از همه اسپانیا  و فرانسه، در کنار انگلیس، آلمان، بلژیک و هلند به همراه برزیل و آرژانتین از آمریکای جنوبی شانس دارند.

ارسال نظر