نوروز ۱۴۰۱ در تسخیر فوتبال؛ یک جهان به دنبال بلیت قطر

در ایام نوروز مسابقات انتخابی جام جهانی در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود و ۱۴ تیم به تیم‌هایی که اکنون سهمیه قطر را به دست آورده‌اند اضافه خواهد شد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، در هیاهوی تعطیلات نوروزی، مسابقات فوتبال در عرصه ملی، همراه با علاقه‌مندانش خواهد بود. به استثنای بازی‌های دوستانه‌ای که در جای‌جایِ جهان برگزار می‌شود؛ قاره‌های مختلف رقابت‌های انتخابی جام جهانی را به انجام می‌رسانند تا پیش از برگزاری مراسم قرعه‌کشی در تاریخ ۱۲ فروردین، تعداد تیم‌هایی که حضورشان در قطر قطعی شده به عدد ۲۹ رسیده باشد.

قاره اروپا:

تا به اینجا صعود ۱۰ تیم از قاره سبز مسجل شده است و با توجه به کنار گذاشته شدن روسیه، ۱۱ تیم در سه گروه باید در ایام نوروز به مصاف هم بروند تا تکلیف تیم‌های جهانی شده مشخص شود. البته که در یک گروه، به واسطه حضور اوکراین و شرایط خاص این کشور، تکلیف تیم صعودکننده از این گروه در تعطیلات مشخص نمی‌شود و فعلا سهمیه‌های اروپا در فروردین‌ماه به عدد۱۲ می‌رسد.

سه گروه قاره اروپا بدین ترتیب است:

گروه یک: ولز-اتریش/ اسکاتلند- اوکراین(زمان برگزاری در خردادماه)

گروه دو: لهستان/ سوئد- جمهوری چک

گروه سه: پرتغال- ترکیه/ ایتالیا- مقدونیه شمالی

بازی‌های نیمه‌نهایی هر گروه که تعدادش در مجموع چهار بازی است از ساعت ۰۰:۱۵ دقیقه بامداد روز پنجم فروردین(شب چهارم فروردین‌ماه) برگزار می‌شود. دیدار نهایی ۲ گروه هم بامداد دهم فروردین(شب نهم فروردین) در همان ساعت ۰۰:۱۵ به انجام می‌رسد. مهمترین گروه، گروهی است که ایتالیا و پرتغال در آن حضور دارند. از این گروه یک یا هر ۲ تیم بزرگ به جام بیست و دوم صعود نخواهند کرد.

منطقه آمریکای جنوبی:

در اینجا و در حالی که ۲ هفته تا پایان دور گروهی باقی مانده است؛ صعود تیم‌های برزیل و آرژانتین مسجل شده و پنج تیم روی کاغذ برای کسب ۲ سهمیه باقیمانده‌ی مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف شانس دارند. در این بین اکوادور که در حال حاضر رتبه سوم را در اختیار دارد؛ در بدترین شرایط به پلی‌آف می‌رود. دیدارهای ۲ هفته پایانی طی روزهای چهارم و نهم فروردین‌ماه به انجام می‌رسد تا تکلیف تیم‌های باقیمانده مشخص شود. تیم پنجم باید برای صعود با تیم آسیایی پیکار داشته باشد. دیداری که در خردادماه برگزار خواهد شد. در ضمن زمان برگزاری بازی عقب‌افتاده آرژانتین و برزیل مشخص نشده است. رقابتی که تاثیری در صعود تیم‌ها به جام جهانی ندارد.

منطقه کونکاکاف:

در این منطقه سه هفته تا پایان باقی مانده است. سه هفته پیش رو طی روزهای چهارم، هفتم و دهم فروردین‌ماه برگزار می‌شود. کانادا با چهار امتیاز اختلاف صدرنشین است و نیاز به یک پیروزی تا قطعی کردن صعود مستقیمش دارد. آمریکا و مکزیک نیز با ۲۱ امتیاز در رده‌های دوم و سوم جای دارند. این ۲ تیم باید در دیداری جذاب به مصاف هم بروند. پاناما با ۱۷ امتیاز چهارم است و کاستاریکا نیز با ۱۶ امتیاز رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. در این منطقه سه تیم نخست به صورت مستقیم جواز حضور در قطر را به دست می‌آورند. تیم چهارم هم باید با نماینده اقیانوسیه در خردادماه پیکار داشته باشد.

قاره آفریقا:

در قاره سیاه تکلیف پنج تیم راه پیدا کرده به جام جهانی در تعطیلات مشخص می‌شود و پرونده‌اش در روزهای پیش رو بسته خواهد شد. پنج بازی رفت و برگشت بین تیم‌های مصر- سنگال، کامرون- الجزایر، غنا- نیجریه، کنگو- مراکش و مالی- تونس طی روزهای پنجم و نهم فروردین‌ماه به انجام می‌رسد. بدون شک تقابل تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان جام ملت های آفریقا حساس‌ترین بازی این قاره است. جایی که باید دید کارلوس کی‌روش می‌تواند انتقام فینال را از سنگال بگیرد یا خیر.

نوروز ۱۴۰۱ در تسخیر فوتبال؛ یک جهان به دنبال بلیت قطر

قاره آسیا:

ایران و کره جنوبی از گروه اول صعود خود را مسجل کرده‌اند. در دیگر گروه اما سه تیم عربستان، ژاپن و استرالیا شانس صعود مستقیم دارند و در ۲ هفته آخر باید باهم رقابت جالبی داشته باشند. تیم‌های سوم هر گروه نیز به پلی‌آف می‌رسد. در گروه دوم بازهم یکی از بین سه تیمی که ذکر شد به پلی‌آف صعود می‌کند و از گروه نخست، امارات، لبنان و عراق بخت برای سومی دارند. تیم‌های سوم باید باهم پیکار داشته باشند و برنده آن مسابقه به مصاف تیم پنجم منطقه آمریکای جنوبی می‌رود.

دیدارهای ۲ هفته باقیمانده قاره آسیا طی روزهای چهارم و نهم فروردین‌ماه به انجام خواهد رسید. تیم ملی ایران باید ابتدا به مصاف کره جنوبی برود و سپس رو در روی لبنان قرار بگیرد.

قاره اقیانوسیه:

از ۲۶ اسفندماه تا ۱۰ فروردین‌ماه هشت تیم از قاره اقیانوسیه در ۲ گروه چهار تیمی و در شهر دوحه قطر به صورت متمرکز به مصاف هم می‌روند و در نهایت تیم نخست به بازی پلی‌آف با نماینده کونکاکاف راه پیدا می‌کند. این مسابقه هم در خردادماه برگزار می‌شود.

جزایر سلیمان، تاهیتی، وانوآتو، کوک آیزلندز، نیوزلند، نیو کلدونیا، فیجی و پاپوآ گینه نو تیم‌های حاضر در این قاره به شمار می‌روند.

نهایتا تا تاریخ ۱۰ فروردین ماه و پیش از برگزاری قرعه‌کشی روز دوازدهم، تکلیف صعود ۲۸ تیم مشخص شده است. قطر هم به عنوان میزبان دیگر تیم شرکت‌کننده خواهد بود و تنها سه سهمیه باقی می‌ماند. سه سهمیه‌ای که احتمالا در خردادماه تکلیفش مشخص می‌شود.

ارسال نظر