روایت رسانه فرانسوی از اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی

شبکه خبری فرانس۲۴ با اشاره به اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی، در گزارشی نوشت برخی نهادها در این رژیم اختلافات داخلی را عامل تشدید درگیری ها با فلسطینیان می دانند و برخی شخصیت های فراملی گرا متعلق به جناح راست افراطی را در این میان مقصر می دانند.

به گزارش روز یکشنبه تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، «کوبی شبتای» رئیس پلیس رژیم صهیونیستی، «ایتمار بن جبیر» سیاستمدار و نماینده مجلس متعلق به جناح راست افراطی را متهم به آتش افروزی در بیت المقدس شرقی و مسئول بخشی از خشونت های منجر به درگیری های اخیر دانست.

شبتای در حین یک جلسه توجیهی با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بن جبیر را مسئول اختلاف داخلی  دانست. به گفته این فرمانده نظامی تحرکات نماینده افراطی جناح راست و طرفداران وی شعله های خشم فلسطین را برافروخت و مسبب درگیری های خشونت آمیز هفته گذشته در بیت المقدس شد.

بن جبیر در واکنش به سخنان رئیس پلیس گفت که شبتای باید اخراج شود. وی همچنین پلیس را به عدم استفاده از نیروی کافی برای کنترل اعتراضات عرب متهم کرد.

«سیمون اپستاین» مورخ اسرائیلی در واکنش به سخنان رئیس پلیس علیه بن جبیر گفت:  «او حق دارد که بن جبیر را مسئول آتش افروزی های اخیر معرفی کرده است».  

بن جبیر سوابق خشونت بار بسیاری در کارنامه خود دارد. وی از زمان نوجوانی تاکنون بیش از ۵۰ بار متهم شده است و بیشتر اتهامات وی به دلیل نفرت پراکنی و ایجاد حس برتری طلبی یهودیان بوده است. در نهایت هم این یهودی افراطی وکالت خواند تا از خودش دفاع کند.  

او تاکنون دفاع از تمامی افراد متعصب و فعالان راست افراطی را برعهده داشته است. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۶، از دو نوجوان متهم به مشارکت در حمله به خانه ای در کرانه باختری که پدر و مادر و نوزاد آنها زنده زنده سوزانده شدند، دفاع کرد.

ناظران بر این باور هستند که سخنان بن جبیر ریشه در ایدئولوژی میر کاهانه، خاخام افراطی دارد که می خواست یک دولت تئوکراتیک ایجاد کند و همه اعراب را  اخراج کند.

بن جبیر که وراث این ایدئولوژی افراطی و نژادپرستانه است پس از سه تلاش ناموفق، سرانجام در مارس گذشته با هدایت ائتلافی از احزاب مذهبی صهیونیست به عضویت پارلمان انتخاب شد.

بسیاری از کارشناسان در مصاحبه با فرانس۲۴ اتفاق نظر دارند که حضور بن جبیر در ائتلاف فوق محافظه کار در پارلمان خشونت را در میان گروه های برتری طلب یهود تشویق و احساس مصونیت آنها را تقویت می کند.

اپستاین گفت: در هفته های اخیر ما شاهد تظاهراتی از سوی راست افراطی در بیت المقدس بودیم. پیشتر  این اقدامات ممنوع بود. اما به دلیل همدستی و سازش نتانیاهو با این افراطیون، پلیس تحمل بیشتری نسبت به آنها نشان داد.

در نهایت هم وضعیت به گونه ای شد که حتی  در شهرهایی که زندگی مسالمت آمیز میان اعراب و اسرائیل وجود داشت هم شاهد خشونت بودیم. لذا در شرایط کنونی و تداوم حضور نتانیاهو به عنوان نخست وزیر مشخص نیست که چگونه می توان وضعیت را آرام کرد​​

 

ارسال نظر