نبرد مقاومت با اسرائیل، آیا «ابومازن» ازصحنه سیاسی فلسطین حذف می شود؟

آیا حملات اخیر رژیم صهیونیستی و پاسخ کوبنده مقاومت به اشغالگران، می تواند سبب حذف رئیس تشکیلات خودگردان از صحنه سیاسی فلسطین شود؛ این سوالی است که با شدت گرفتن دور جدید حملات اسرائیل به غزه در محافل سیاسی و رسانه ای منطقه مطرح شده است.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، درگیری های مقاومت با صهیونیست ها که از هفته گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد، «محمود عباس» (ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به نوعی منفعل و منزوی کرده است، تا جایی  که این تصور ایجاد شده که او عملا از صحنه سیاسی فلسطین حذف شده است.

در همین پیوند پایگا خبری «میدل ایست نیوز» به نقل از روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشته است، این درگیری ها و تنش ها آن چنان نمود یافته که هیچ کس در فلسطین و کشورهای عربی منطقه نیازی به محمود عباس ندارد، موضوعی که در اظهارات «جبریل رجوب»، دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح، هم بازتاب یافت که گفت «هیچ کس با محمود عباس تماس نگرفت.»

تحلیلگران تحولات فلسطین می گویند که محمود عباس پس از به تعویق انداختن انتخابات به تاریخی نامعلوم، نفوذ خود در فلسطین را تا حد زیادی از دست داده است.

چهره های فلسطینی بر این باورند که این تصمیم محمود عباس میان او و جنبش حماس فاصله انداخته و تأثیر او را بر جنبش فتح هم کاسته است، به ویژه که او نتوانست کاری برای جذب مخالفانش در فتح بگیرد و «ناصر القدوه» را از فتح اخراج کرد. اختلافات عمیق او با گروه دیگر منشعب از حماس به رهبری «محمد دحلان» را هم باید در نظر گرفت.

این اختلاف ها سبب شده که جنبش فتح در درگیری ها اخیر اسرائیل و مقاومت اسلامی حماس به حاشیه رانده شود. با آغاز تنش ها، فتح تا چند روز سکوت اختیار کرد و سپس مجبور شد که فراخوان تظاهرات بدهد.

این در حالی است که تنش ها اساسا از بیت المقدس و کرانه باختری آغاز شد که در کنترل تشکیلات خودگردان است.

ناظران می گویند که محمود عباس خود سبب شده که این گونه نادیده گرفته شود. عملکرد او و تمایلش به اینکه خود مرکز همه تماس ها باشد. رفتنش به سمت محور قطر و ترکیه باعث شد که اعضای شورای همکاری خلیج فارس که بیشترین کمک های مالی را به تشکیلات خودگردان می کنند از او فاصله بگیرند.

عملکرد او همچنین باعث شده که نقش دیپلماسی فلسطین در سطح بین المللی تضعیف شود.

از موارد دیگری که موجب انتقاد از عملکرد تشکیلات خودگردان فلسطینی شد، پوشش ضعیف تحولات اخیر در سرزمین های فلسطینی توسط شبکه رسمی فلسطین شد و فقط وقتی که شبکه های تلویزیونی عربی به خصوص الجزیره پوشش ویژه خود را آغاز کردند، وارد عمل شد.

«لیلی سورات»، پژوهشگر مرکز جهان عرب در بروکسل، تأکید می کند که حماس با جدیت می کوشد که محمود عباس را که در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد از میدان به در کند، به خصوص که تعویق انتخابات ضربه سختی به اعتبار محمود عباس زد.

در حالی حملات علیه غزه وارد هشتمین روز شده که رژیم صهیونیستی حملات گسترده و وحشیانه علیه مناطق مختلف مسکونی نوار غزه را متوقف نکرده است.

در این حملات، جنگنده - بمب افکن های رژیم صهیونیستی بارها خیابان ها و زیرساخت های غزه را هدف قرار دادند و تیم‌های امداد و نجات همچنان در حال جست و جو برای بیرون کشیدن اجساد شهدا و مفقودین از زیر آوار هستند.

منابع فلسطینی آمار شهدای حملات جنایتکارانه هفت روزه ارتش رژیم صهیونیستی به غزه را تا به این لحظه ۱۸۲شهید اعلام کردند که در میان آنها ۵۱ کودک و ۲۵ زن به چشم می خورد.

در مقابل ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که از ساعت ۷ عصر شنبه تا ۷ صبح یکشنبه حدود ۱۲۰ راکت و موشک از نوار غزه به سمت سرزمین های اشغالی شلیک شده که ۵۵ فروند آن به سمت تل آویو و «بئر السبع» بوده، اما بیشتر این راکت‌ها و موشک‌ها رهگیری شده است.

منابع فلسطینی همچنین اعلام کردند که بامداد یکشنبه جنگنده‌ بمب افکن های رژیم صهیونیستی در کمتر از یک ساعت بیش از ۱۰۰ نقطه دیگر را در نوار غزه بمباران کردند.

مقاومت فلسطین نیز به تلافی این جنایت ها در پاسخ کوبنده تاکنون نزدیک به سه هزار موشک و راکت روانه شهرهای صهیونیست نشین کرده است.

 

ارسال نظر