اتحادیه اروپا در تلاش برای استقلال بیشتر از آمریکا

به نوشته خبرگزاری اسپانیا، در پی تجربه تلخ و مفتضحانه خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، وزیران دفاع ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ناخرسند از وابستگی خود به تصمیمات واشنگتن، موضوع استقلال بیشتر و کاهش وابستگی به آمریکا را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، اروپا در پی تجربه تخلیه نیروهایش از کابل که در آن خواست و شرایط ۲۷ کشور عضو اتحادیه به تصمیمات واشنگتن گره خورده بود، در اجلاس غیررسمی اسلوونی، موضوع دستیابی به استقلال بیشتر از آمریکا در مأموریت های آتی مشابه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا در حاشیه دیدار روز پنج شنبه وزیران دفاع اتحادیه اروپا در اسلوونی با بیان اینکه اروپا آمادگی لازم برای کنترل و ایمن سازی فرودگاه کابل را نداشت و وابسته به آمادگی و برنامه‌های آمریکا بود، استدلال کرد: اگر نمی خواهیم وابسته به تصمیمات دیگران، ولو دوستان و متحدان خود باشیم، باید ظرفیت ها و توانمندی های خاص خود را توسعه دهیم.

اگرچه مسئول سیاست خارجی اروپا طرح ایجاد نیروی واکنش سریع را به عنوان گامی موثر در کاهش وابستگی به واشنگتن مطرح کرد، اما واکنش ها حاکی از عدم اجماع اعضای اتحادیه در جهت اتخاذ راهکار یکسان و هماهنگ بود و اعضای اتحادیه به اجماع روشنی دست نیافتند.

براساس طرح پیشنهادی بورل، این ائتلاف متشکل از پنج هزار نیروی نظامی با ظرفیت انجام رزمایش مشترک و درصورت لزوم اعزام به نمایندگی از طرف اتحادیه اروپا خواهد بود. قرار شد جزئیات این طرح به طور رسمی در نوامبر (آبان) آینده ارائه شود.

اتحادیه اروپا در تلاش برای استقلال بیشتر از آمریکا

عدم اجماع و تزلزل اعضای اتحادیه

به گفته «مارگاریتاس روبلس» وزیر دفاع اسپانیا، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا اذعان کردند که در ماموریت خروج از افغانستان، اتحادیه اروپا کمی متزلزل شده است.

همچنین به اذعان «آنگر کرامپ کارنبائر»همتای آلمانی وی، «افغانستان پایان تلخی داشت چرا که توانمندیهای اتحادیه آنچنان که تصور می شد، نبود.»

از سوی دیگر، همه اعضا بر ضرورت ایجاد نیروی واکنش سریع توافق نکردند. ازجمله «فرانسوا باش» معاون نخست وزیر و رئیس نیروی دفاع لوکزامبورگ اقدامات هماهنگی دیگری را اتخاذ کرده است، زیرا برآن بود که همه کشورها به دنبال خرید تجهیزات نظامی به طور مشترک باشند.

آلمان به عنوان راهکار برای اجماع لازم درخصوص چنین ائتلافی، به ماده ۴۴ معاهده لیسبون استناد کرد که در آن به گروهی از کشورها که مایل به اتحاد هستند اجازه می دهد تا به طور مشترک عمل کنند.

با این وجود، به گفته کمیساریای عالی اتحادیه اروپا، اجماع ۲۷ کشور به دلیل جهان بینی ها و فرهنگ راهبردی متفاوت به زمان نیاز دارد.

بورل همچنین خاطرنشان کرد: اما «زمان نامحدود نیست» و «افغانستان نقص های خودمختاری راهبردی اتحادیه اروپا را عیان کرد».

نشست وزرای دفاع و خارجه اروپا پنج شنبه (۱۱ شهریور) به میزبانی اسلوونی که ریاست دوره‌ای شورای اروپا را برعهده دارد، برگزار شد.

در راستای کاهش وابستگی به آمریکا، امکان ایجاد یک نیروی نظامی مستقل در اتحادیه اروپا و چگونگی تعامل با طالبان به عنوان مهم‌ترین موضوع این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر