فرار جاسوسان موساد از افغانستان / لو رفتن جاسوسان ام آی سیکس

با پیچیده شدن اوضاع افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان، سرویس‌های جاسوسی به ویژه "موساد" و "ام آی سیکس" برای در امان ماندن جاسوسانشان اقدام به خروج ماموران خود از افغانستان که در پوشش‌های مختلف به کشورشان خیانت می‌کردند، نمودند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،در ۲۰ سال گذشته که افغانستان در اشغال نظامیان آمریکایی بود، سرویس اطلاعات خارجی این کشور (سیا)، سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی (موساد) و سرویس‌های اطلاعاتی کشورهایی همپیان همچون انگلیس (MI۶) و سرویس جاسوسی امارات اقدام به راه اندازی ایستگاه‌های مختلف جاسوسی برای تامین منافع خود در افغانستان علیه منافع مردم این کشور کردند.

با خروج کامل نظامیان اشغالگر آمریکایی از افغانستان در نهم شهریور ماه جاری، سرویس‌های جاسوسی غربی - صهیونیستی نیز به تکاپو افتاده و تلاش خود را برای خارج نمودن جاسوسان و ماموران خود آغاز کردند.

در این بین موساد تلاش زیادی برای خارج کردن جاسوسانش از افغانستان البته با کمک سرویس جاسوسی امارات کرد.

روزنامه انگلیسی «تلگراف» روز یکشنبه جزئیات ماموریت مشترک محرمانه امارات و اسرائیل در افغانستان را فاش کرد؛ این ماموریت مربوط به خارج کردن ده‌ها افغان (جاسوس) از کشورشان پس از تسلط طالبان بر افغانستان بود.

این روزنامه در گزارش خود نوشت که این ماموریت در اوایل ماه جاری میلادی انجام گرفت و جزئی بوده و اولین "پروژه انسانی" بین امارات و اسرائیل محسوب می‌شود که بدون اطلاع طالبان اجرا شد.

طبق گزارش این روزنامه، تیمی که این ماموریت خروج (جاسوسان) را اجرا کرد از تماس‌های محلی برای جمع‌آوری ۴۱ شهروند (جاسوس) افغان از مخفیگاه‌های مختلف در کابل استفاده و آنها را با اتوبوسی از نقاط ایست بازرسی طالبان عبور داد و پس از عبور از مرزها به سمت تاجیکستان و سپس به صورت هوایی به امارات، منتقل کرد.

روزنامه تلگراف در گزارش خود توضیح داده که، این ماموریت شامل خروج ده‌ها دختر از دو تیم ورزشی موتورسواری، تیم رباتیک، فعالان حقوق بشر، خواننده‌ای معروف و تعدادی از نزدیکانشان بود و برخی نیز از روحانیونی بودند که بیشتر در معرض خطر از جانب طالبان قرار داشتند.

"یوتام بولیزیر"، مدیر اجرایی سازمان « IsraAID »، به روزنامه تلگراف گفته که تیمی که این ماموریت را اجرا کرد طی جمع کردن این افراد از مخفیگاه‌هایشان در کابل بدون اطلاع طالبان نهایت احتیاط را به خرج داد.

این روزنامه افزود: این افراد (جاسوسان) به سلامت از نقاط ایست بازرسی عبور کردند، اما به شکل موقتی در مرزهای تاجیکستان برخوردند و دو روز را در منزلی امن در میان حالتی از تنش و نگرانی به دلیل حضور گسترده نیروهای طالبان در منطقه به سر بردند، اما در نهایت امر دولت تاجیکستان به آنها برای ورود به خاک خود چراغ سبز نشان داد و این افراد (جاسوسان) از آنجا با هواپیمایی که "سیلوان آدامز"، میلیاردر اسرائیلی - کانادایی اجاره کرده بود، آنها به سلامت به امارات منتقل شدند.

به نوشته روزنامه تلگراف، آدامز نقشی مهم در قانع کردن دولت دوشنبه برای گشودن مرزهایش به روی این افغان‌ها ایفا کرد.

امارات عملا از ۲۵ شهریور ماه سال گذشته (۱۳۹۹) که با رژیم صهیونیستی سازش کرد، به شعبه سازمان جاسوسی این رژیم (موساد) در منطقه تبدیل شده و مقامات ابوظبی برای رضایت سران رژیم اشغالگر قدس هر اقدامی که از سوی تل آویو دیکته می‌شود را مو به مو اجرا می‌کنند که کمک در قضیه فرار ۴۱ جاسوس موساد از افغانستان نیز در همین راستا می‌باشد.

لو رفتن هویت ۲۵۰ جاسوس "ام آی سیکس"

در حالی که عملیات خروج جاسوسان موساد از افغانستان موفقیت آمیز اعلام شده، اما لو رفتن هویت ۲۵۰ جاسوس "ام آی سیکس" و ارتش انگلیس در افغانستان ضربه امنیتی به سرویس جاسوسی این کشور وارد کرد. بنابر اخبار دریافتی هرچند ارتش انگلیس از این جاسوسان به عنوان مترجم یاد کرده، ولی آنها عملا و کاملا در خدمت نیروهای انگلیسی و "ام آی سیکس" در افغانستان بوده‌اند و به هر کاری به درخواست انگلیسی‌ها تن داده‌اند.

نکته مهم در این باره گاف ارتش انگلیس درخصوص لو رفتن لیست هویت این افغانستانی‌های جاسوس و یا به قول انگلیسی‌ها "همکار" می‌باشد، جاسوسانی که در سال‌های اخیر به مردم و کشور خود خیانت کرده‌اند.

دولت انگلیس که پیشتر از بابت سهل انگاری در تدارک خروج ایمن از افغانستان مورد انتقاد بود، اکنون با اتهام افشای اطلاعات هویتی مترجمان افغان (جاسوسان انگلیس در افغانستان) که از آنها به عنوان طرف همکاری با ارتش این کشور در افغانستان یاد شده، مواجه است.

بنگاه سخن پراکنی انگلیس «بی بی سی» اعلام کرد که، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس، دستور آغاز تحقیقات درباره افشای اطلاعات هویتی بیش از ۲۵۰ مترجم افغان (جاسوس انگلیس) را صادر کرده که بسیاری از آنها هنوز از افغانستان خارج نشده و از بیم انتقام‌جویی طالبان در خفا زندگی می‌کنند.

آدرس ایمیل این ۲۵۰ مترجم افغان که سابقه همکاری با ارتش انگلیس را در دوره اشغال نظامی افغانستان دارند، به اشتباه ضمیمه یکی از پیام‌های وزارت دفاع انگلیس شده است؛ در نتیجه این اقدام، علاوه بر آدرس ایمیل، نام و در برخی موارد عکس مترجمان افغان نیز لو رفته است.

البته این را هم باید افزود که مشخصات جمعیِ مترجمان (جاسوسان) به اشتباه، ضمیمه همان ایمیلی شده که قرار بوده به تک تک مترجمانی که سابقه همکاری با ارتش انگلیس را داشته‌اند، ارسال شود. با این حال، به لحاظ امنیتی این اقدام می‌تواند به افزایش سرعت شناسایی این افراد از سوی طالبان منجر شود.

شماری از این جاسوسان از افغانستان خارج شده‌اند، حال آنکه برخی از آنها همچنان در افغانستان هستند. در ایمیل ارسالی از سوی وزارت دفاع انگلیس، به جاماندگان در افغانستان توصیه شده که در صورت عدم اطمینان از شرایط موجود، جان خود و خانواده‌هایشان را برای خروج از این کشور به مخاطره نیندازند.

اکنون، مترجمان (یا همان جاسوسان) طرف همکاری با ارتش انگلیس گلایه دارند که به دلیل اشتباه وزارت دفاع این کشور، جانشان بیش از هر زمان دیگری در خطر است.

مسئله زمانی بحرانی‌تر شد که شماری از این مترجمان، متوجه خطای وزارت دفاع انگلیس نشده و پاسخ ایمیل دریافتی را با ذکر مواردی چون آدرس محل اختفا، شماره تماس و عکس پروفایل ارسال کرده‌اند.

۳۰ دقیقه بعد از ارسال ایمیل اشتباه، وزارت دفاع انگلیس در پیامی جدید، از دریافت کنندگان ایمیل قبلی خواسته است که به سرعت آن را حذف کنند.

این اتفاق در حالی رخ داد که دولت لندن پیشتر هم از بابت سهل انگاری در تدارک خروج ایمن نیروهایش از افغانستان، مورد توبیخ پارلمان انگلیس قرار گرفته بود تا آنجا که این مسئله به قیمت برکناری «دومینیک راب» وزیر خارجه سابق این کشور تمام شد.

لو رفتن هویت ۲۵۰ جاسوس انگلیس در افغانستان را باید شکست بزرگ امنیتی برای لندن و به ویژه "ام آی سیکس" دانست.

ارسال نظر