واکنش های بین المللی به تصمیم اردوغان در اخراج سفیران ۱۰ کشور

در پی سخنان اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه درباره دستورش در اخراج سفیران ۱۰ کشور از جمله آمریکا از آنکارا، برخی از این کشورها درباره این تصمیم موضع گرفتند.

 به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، اردوغان دیروز شنبه گفت که دستور اخراج سفیران ۱۰ کشور را که خواستار آزادی «عثمان کاوالا» از مخالفان دولت آنکارا شده بودند، صادر کرده است.

وی افزود: به وزیر خارجه‌مان دستور دادم تا هر چه سریعتر سفرای این ۱۰ کشور را «عنصر نامطلوب» اعلام کند.

با این حال خبرگزاری رویترز امروز یکشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد که هنوز هیچکدام از این ۱۰ سفیر به صورت رسمی از ترکیه اخراج نشده اند.

این منبع افزود: هیچ دستوری به سفارتخانه ها داده نشده است.

به گفته این منبع ناشناس، ممکن است دوشنبه (۳ آبان) و در جریان جلسه هیأت دولت ترکیه در این مورد تصمیم گیری شود.

در همین حال، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا به رویترز گفت که از اخبار اخراج سفیران آگاه بوده و به دنبال شفاف سازی وزارت امور خارجه ترکیه است.

نروژ هم اعلام کرد که سفارتخانه اش هنوز دستوری از مسئولان ترکیه ای دریافت نکرده است.

«ترود ماسیده» (Trude Maaseide) سخنگوی وزارت امور خارجه نروژ گفت: سفیر ما کاری نکرده که به خاطر آن اخراج شود. ما کماکان از ترکیه می خواهیم تا به قانونمداری و معیارهای دموکراتیک که آنکارا ذیل کنوانسیون حقوق بشر اروپا به آن متعهد شده، پایبند باشد.

وی افزود که ترکیه به خوبی از دیدگاه های نروژ آگاه است.

وزارت امور خارجه نیوزلند نیز در واکنش به تحولات اخیر گفت که مادامی که «از طریق مجاری رسمی» اطلاعاتی دریافت نکند از اظهار نظر در این مورد خودداری می کند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که روابط با ترکیه را «ارج می نهد.»

با این حال «دیوید ساسولی» (David Sassoli) رئیس پارلمان اروپا که شش سفیر کشورهای عضو آن در خطر اخراج قرار دارند، در توییتی از این اقدام اردوغان به شدت انتقاد کرد و نوشت: اخراج ۱۰ سفیر نشانه حرکت خودکامه دولت ترکیه است. ما مرعوب نخواهیم شد. عثمان کاوالا آزاد باید گردد.

«یپ کوفود» (Jeppe Kofod) وزیر امور خارجه دانمارک هم گفت که وزارتخانه اش هیچ هشدار رسمی ای دریافت نکرده ولی با دوستان و متحدان کشورش در تماس است.

وی در بیانیه ای گفت: ما کماکان از ارزش ها و اصول مشترکمان پاسداری می کنیم.

از سوی دیگر یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه آلمان خبر داد که ۱۰ کشور مذکور مشغول رایزنی با یکدیگرند.

سفیران ۱۰ کشور آلمان، نیوزلند، نروژ، دانمارک، فرانسه، هلند، کانادا، سوئد، فنلاند و آمریکا دوشنبه پیش (۲۶ مهر) در بیانیه‌ای خواستار آزادی عثمان کاوالا، از مخالفان دولت ترکیه شده بودند.​

ارسال نظر