آمریکا: تمام گزینه‌ها درباره حضور نظامی روسیه در مرز اوکراین روی میز است

دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور اروپایی گفت، تمام گزینه‌ها برای چگونگی واکنش به تجمع "بزرگ و غیرعادی" نیروهای روس در مرز اوکراین روی میز است و ناتو پس از رایزنی‌ها اقدامات بعدی را مشخص می‌کند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، «کارن دونفراید» معاون اروپایی و اوراسیایی وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت: همانطور که می‌توانید درک کنید، تمام گزینه‌ها روی میز است و جعبه ابزاری هست که شامل طیفی از گزینه‌ها می‌شود.       

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با ابراز نگرانی درباره اوضاع اوکراین، حمایت واشنگتن از تمامیت ارضی اوکراین را تکرار و تاکید کرد که "به احتمال" زیاد با ولودیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری اوکراین و روسیه گفت‌وگو خواهد کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به‌زودی عازم لتونی و سوئد می‌شود تا در نشست‌های ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا شرکت کند. معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپایی و اوراسیا گفته است که حضور "بزرگ و غیرعادی" نیروهای روسیه در صدر دستورکار نشست ناتو خواهد بود.

او گفت: اکنون به عهده ناتوست که تصمیم‌ بگیرد گام‌های بعدی آن چیست. در روزهای آتی، ما درباره ارزیابی‌هایمان از آنچه در مرزهای روسیه با اوکراین می‌گذرد، مذاکره خواهیم کرد و بعد درباره گزینه‌هایی که روی میز داریم، رایزنی صورت می‌گیرد و اینکه ناتو به عنوان یک ائتلاف مایل است چه اقدامی صورت دهد.

از این مقام آمریکایی پرسیده شد که آیا بلینکن در استکهلم با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار می‌کند یا خیر. او گفت چنین برنامه‌ای در دستور قرار ندارد اما "گوش به زنگ باشید."

مسکو ادعاهای غرب درباره حضور نیروهایش را آتش‌افروزانه می‌داند و می‌گوید تهدیدی علیه هیچ طرفی نیست و از حق خود برای استقرار نیروهایش، در هر کجا که مایل است، دفاع می‌کند.

از معاون آنتونی بلینکن همچنین پرسیده شد که از نظر ایالات متحده، این بار چه تفاوت خاصی در استقرار نیروهای روسیه دیده می‌شود. او جزئیاتی در این رابطه مطرح نکرد و تنها گفت: این استقرار بزرگ و غیرعادی است.

کارن دونفراید به این پرسش که آیا این تنش‌ها موجب آن می‌شود که واشنگتن استقرار جدی‌تر نیروهای همیشگی در جبهه شرقی ناتو را بررسی کند، پاسخ روشنی نداد اما گفت وزرای خارجه ناتو به زودی درباره استراتژی جامع‌تر برای موقعیت ائتلاف در قرن بیست و یکم رایزنی می‌کنند.

دونفراید همچنین گفت که وزیر امور خارجه آمریکا در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا، آنچه او اشغال اراضی اوکراین و گرجستان به دست روسیه خواند، درگیری ناگورنو – قره‌باغ و بحران در بلاروس را مطرح می‌کند.

انتهای پیام 

ارسال نظر