بیانیه مشترک رهبران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان/شاخه زیتون پوتین برای علی‌اف و پاشینیان

رئیس‌جمهور روسیه، نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور آذربایجان پس از دیدار سه جانبه، بیانیه مشترکی صادر کردند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، بیانیه مشترکی درباره نتایج مذاکرات سه جانبه در سوچی صادر کردند.

در بیانیه مشترک در پایان نشست سه جانبه سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفته شده است: ما توافق کردیم که تلاش‌های مشترک با هدف تسریع راه حل‌های ممکن برای مسائل باقی‌مانده از بیانیه‌های ۹ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ افزایش دهیم.

بیانیه مشترک پوتین، علی‌اف و پاشینیان

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این خصوص گفت: در پایان این نشست سه جانبه، بار دیگر از رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان به خاطر توافق برای سفر به روسیه و گفتگو در خصوص وضعیت کنونی درباره حل و فصل مسائل قره باغ و در کل منطقه، تشکر کنم. ما باید از همان ابتدا این را بگویم، امروز بسیار سازنده کار کردیم، این یک تحلیل عمیق از وضعیتی بود که امروز ایجاد شده است.

پوتین اظهار داشت که در مذاکرات سه جانبه با الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، توافق شد که تا پایان سال جاری ساز و کارهایی برای تعیین مرز میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ایجاد کنند؛ هیچ مانعی برای این کار وجود ندارد.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: می‌خواهم یادآوری کنم که ما در خصوص شماری از موضوعاتی که من آنها را کلیدی می‌دانم به توافق رسیده‌ایم. اولین آنها ایجاد ساز و کارهایی برای مرزبندی و تحدید حدود است که توافق کردیم تا پایان سال جاری این کار را انجام دهیم. امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد و هیچ مانعی برای ایجاد این سازوکارها وجود ندارد.

پوتین پس از این دیدار گفت: ما با جزئیات زیادی در مورد مسائل اقتصادی و توسعه روابط اقتصادی صحبت کردیم و مهمتر از همه، به عنوان اولین گام، در مورد رفع انسداد کریدورهای حمل و نقل صحبت کردیم. این موضوع درباره راه آهن و ارتباطات جاده ای نیز صدق می کند. فکر می‌کنم در اینجا باید از معاونان نخست وزیر سه کشور که مدت زیادی است روی این موضوعات کار کرده اند قدردانی کنیم

رئیس جمهور روسیه، مذاکرات خود با علی اف و پاشینیان را مفید و به موقع توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که توافقات آنها رعایت شود.

وی پس از مذاکرات سه جانبه در سوچی گفت: مایلم تاکید کنم که این دیدار کاملا مفید و به موقع بود. من هدیه‌ای برای دوستان ارمنی و آذربایجانی دارم - این یک شاخه زیتون است که نماد صلح و رفاه است. من بسیار امیدوارم که توافقات امروز رعایت شود و شرایطی را برای گام‌های بعدی در جهت عادی سازی روابط در قفقاز جنوبی ایجاد کند.

الهام علی‌اف نیز اظهار داشت: ما همواره بر اساس اصل اومانیسم عمل کرده‌ایم و از این پس نیز همچنان ادامه خواهیم داد. ما به‌عنوان آذربایجان آماده‌ایم صفحه درگیری را که سال‌هاست ادامه دارد، ورق بزنیم و وارد مرحله روابط عادی شویم. معتقدم به اهدافمان نیز در این قالب دست خواهیم یافت.

نیکول پاشینیان هم دیدار خود با سران روسیه و آذربایجان را سازنده دانست و گفت: به‌عنوان دولت منتخب مردم ارمنستان تایید می‌کنم که ارمنستان آماده انجام اقدامات لازم برای آغاز دوره صلح است.

انتهای پیام

ارسال نظر