حمدوک: بحران سودان سیاسی و در حال فراگیر شدن است/ دعوت گوترش از طرف‌های درگیر برای مذاکره

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از «فقدان تفاهم سیاسی برای برداشتن گامی رو به جلو» در سودان ابراز تاسف کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، استفان دوجاریک، نماینده دبیرکل سازمان ملل گفت: گوترش نسبت به استعفای عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان ابراز تأسف کرده و از فقدان تفاهم سیاسی برای پیشبرد امور در سودان به‌رغم جدی بودن اوضاع نگران است.

وی افزود: دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌های ذی‌ربط می‌خواهد تا به گفت‌وگوها برای دستیابی به راه‌حلی جامع، صلح‌آمیز و پایدار ادامه دهند.امید سودانی‌ها به روند انتقالی که به رهایی دموکراتیک بینجامد از اهمیت بالایی برخوردار است و سازمان ملل متحد آماده حمایت از این تلاش‌ها است.

گوترش خشونت علیه معترضان را محکوم کرد و از نیروهای امنیتی سودان خواست تا حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند و به تعهدات خود برای حمایت از حق آزادی تجمع و بیان عمل کنند.

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان شامگاه یکشنبه به دلیل تنش‌های سیاسی در کشورش از سمت نخست وزیری استعفا داد.

حمدوک طی سخنانی خطاب به مردم سودان استعفای خود را ارائه کرد و گفت: "تصمیم گرفتم اعتمادتان را به شما برگردانم. استعفای خود را از سمت نخست وزیری اعلام می کنم و راه را برای پسران و دختران این کشور جهت تکمیل رهبری مردم عزیزمان به سوی دولت دموکراتیک باز می کنم."

حمدوک همچنین دوشنبه در پستی "توئیتری" با بیان اینکه انقلاب سودان به سوی هدف خود پیش می‌رود و پیروزی اجتناب ناپذیر است، هشدار داد که بحرانی که این کشور از سر می‌گذراند در مسیر تبدیل شدن به یک بحران فراگیر است.

او گفت: "بحران بزرگی که سودان امروز شاهد آن است، در وهله اول یک بحران سیاسی است."

وی افزود: این بحران به تدریج در حال تحول و چرخش است و همه ابعاد زندگی اقتصادی و اجتماعی را در بر می گیرد و در مسیر تبدیل شدن به یک بحران فراگیر است.

او در پستی دیگر اعلام کرد که همیشه منادی پیروزی بوده است، اما به صراحت گفت که این امر به اراده ملی، صبر و اجماع در مورد دستکم مسائل مربوط به روند انتقال دموکراتیک بستگی دارد.

وی تاکید کرد که باید بین اجزای مختلف حکومت و نیروهای انقلاب همفکری وجود داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر