حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درخصوص حفاظت از مسلمانان میانمار

دیوان بین‌المللی دادگستری در سازمان ملل متحد در حکمی به دولت میانمار دستور داد اقداماتی فوری را برای محافظت از جان مسلمانان روهینگیایی انجام دهد.

به گزارش عاشورا به نقل از  خبرگزاری فارس، دیوان بین‌المللی دادگستری روز پنجشنبه به دولت میانمار دستور داد اقداماتی فوری را برای محافظت از مسلمانان «روهینگیا» اتخاذ کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این رأی با درخواست کشور «گامبیا» با اکثریتی مسلمان، از دیوان بین‌المللی دادگستری سازمان ملل متحد صادر شده است. گامبیا دو ماه پیش شکایت خود را با محور نسل‌کشی مسلمانان روهینگیایی به این نهاد تحویل داد.

با این حال این حکم تنها به اقدامات اولیه محدود می‌شود که معادل حکم درخواست خویشتنداری محسوب می‌شود و به منزله حکم نهایی این دادگاه که ممکن است صدور آن چند سال طول بکشد نخواهد بود.

حکم فعلی که با تصمیم ۱۷ قاضی با هویت محرمانه صادر شده است، می‌گوید میانمار موظف است تمامی گام‌های لازم برای جلوگیری از آسیب جدی به روهینگیایی‌ها را برداشته و ظرف چهار ماه گزارشی را در این زمینه ارائه کند.

پس از سرکوب مسلمانان روهینگیایی در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶)، بیش از ۷۳۰ هزار نفر از ساکنین این منطقه ناچار به ترک کشورشان شده و در کمپ‌هایی در مرز کشور بنگلادش اسکان داده شدند. بازرسان سازمان ملل به این جمع‌بندی رسیدند که اقدام نظامی ارتش میانمار علیه مسلمانان این کشور «با قصد نسل‌کشی» انجام شده است.

«آنگ سان سو چی» رهبر میانمار پیش از صدور این حکم در مقاله‌ای در روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت که ممکن است جنایت جنگی علیه مسلمانان رخ داده باشد، اما پناهجویان روهینگیایی در این باره اغراق می‌کنند. وی خواستار توقف رسیدگی به این پرونده شده بود.

 

ارسال نظر