ایمانی‌پور: رهبران دینی در بحران‌‍‌های اخلاقی و انسانی مواضع مشترک داشته باشند

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشکیل جمعی از رهبران دینی هم‌سو برای اتخاذ مواضع مشترک در بحران‌ها از قبیل بحران‌های ناشی از جنگ‌های نظامی و ترکیبی، فجایع طبیعی، توهین به مقدسات دینی و انحرافات اخلاقی را پیشنهاد داد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در دوازدهمین دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه که صبح امروز، سه‌شنبه دوم اسفندماه در «صومعه دانیال نبی» مسکو برگزار شد، از بنیانگذاران فقید این گفت‌وگوها که بنای همکاری صمیمانه و با قدمت ۲۵ سال گفت‌وگو بین دو کشور را گذاشتند، مرحوم آیت‌الله تسخیری و عالیجناب متروپلیتن فئوفان تجلیل کرده و یادشان را گرامی داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور پاسخ به این سؤال که «نقش دین در جهان معاصر چیست؟» را به نوع نگرش دینداران به دین منوط دانست و لزوم آن را ورود در شئون مختلف زندگی بشری قلمداد کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: پدیده‌های جهانی نظیر جنگ جهانی اول و دوم، گسترش فقر در قاره ثروتمند آفریقا، استفاده از سلاح‌های اتمی و سلاح‌های کشتار جمعی، نسل‌کشی‌ها در بخش‌های مختلف جهان، استفاده غیر مجاز از انسان در آزمایشات پزشکی و ... در دنیایی صورت گرفت که بشر دین و معنویت را یا به شکل کامل کنار گذاشته بود و یا تبدیل به امری شخصی و غیر اجتماعی نموده بود. اما شرایط در دوره معاصر کاملا متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه پر رنگ شدن نقش دین در جوامع، سند محکمی بر نیازمندی بشر به عنصر دین و معنویت برای انسجام‌بخشی و معنابخشی به امور گوناگون زندگی خویش است، افزود: فردگرایی‌ها یا ملی‌گرایی‌های افراطی که پس از رنسانس شکل گرفت، رفته‌رفته ضرورت رجوع دوباره به دین و نقش اجتماعی آن را گوشزد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در عین حال، اظهار داشت: پدیده‌ها و تحولات گوناگون اجتماعی و سیاسی سال‌های اخیر نشان از بازگشت دین دارد و صد البته با فراگیر شدن باورهای دینی به خصوص در زمان پاندمی کرونا، ما با موج بازیابی هوینی دینداران در عرصه‌های گوناگون فردی و اجتماعی نیز رو به رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امروزه با پررنگ‌تر شدن نقش دین در معادلات اجتماعی و سیاسی، مؤلفه‌‌های دینداری و دین‌ورزی نیز اهمیت بیشتری یافته‌اند و این تحولات بر اهمیت نقش دینداران نیز بسیار تأثیر داشته است. باید بدانیم که ما به عنوان معتقدان به دین در همه عرصه‌هایی که در عصر جدید دین به آنها ورود کرده است، می‌بایست به ایفای نقش بپردازیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت ایفای نقش اجتماعی و فرهنگی دینداران در برابر جنگ اخلاقی و معنوی قدرت‌ها علیه ملت‌ها به اسم آزادی اشاره و تاکید کرد: در بعضی جوامع از جمله کشور ما مردم با تکیه بر مبانی دینی و معنوی خود در کنار مسئولان درمانی، پزشکان و پرستاران، صحنه‌هایی بسیار به یادماندنی خلق کردند. آنها قهرمانانه با ترس‌های جسمی و روحی خود مبارزه کردند در جمهوری اسلامی ایران در زمان شیوع کرونا این جلوه از معنویت که می‌توان آن را معنویت قهرمانانه نامید. از سوی دینداران در عرصه اجتماعی به زیبایی هویدا شد

تأکید بر تولید محتوای مناسب در فضاهای اجتماعی

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور از دیگر مصادیق و زمینه‌های اجتماعی فعالیت دینداران در عصر جدید را توجه به ضرورت نقش‌آفرینی در عرصه‌های جدید و پرمخاطب دانست و تولید محتوای مناسب در فضاهای اجتماعی را به عنوان ضرورت برشمرد و افزود: بهره‌گیری از زبان روز و روزآمد کردن آموزش و تعلیم از سطوح ابتدایی تا سطوح بالای آکادمیک در رشته‌های مختلف علوم انسانی و معارف دینی، جامعه‌شناسی، مردم شناسی و آموزش‌های بین‌رشته‌ای ناظر به چالش‌های دنیای معاصر از جمله مواردی است که می‌تواند زمینه را برای جذب گروه‌های جوان و از بین بردن تهدیدات ناشی از آموزش‌های ناشی از آموزش‌های غیرسازنده فراهم کند.

وی پیشنهاد داد: جمعی از رهبران دینی هم‌سو برای اتخاذ مواضع مشترک در بحران‌های انسانی یا اخلاقی از قبیل بحران‌های ناشی از جنگ‌های نظامی و ترکیبی، فجایع طبیعی، توهین به مقدسات دینی و انحرافات اخلاقی ناشی از روایت‌های جعلی از خانواده تشکیل شود تا در مواقع حساس ضمن اعلام مواضع اصولی اقدامات عملی را سامان دهد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابراز کرد: برای اجرایی‌سازی تصمیمات و مواضع این شبکه، می‌توان دبیرخانه‌ای تأسیس کرد تا ضمن هماهنگی بین اعضای آن، تقسیم کار مناسبی میان اعضا صورت پذیرد.

بنابر اعلام این خبر، این دور از گفت‌وگوها با موضوع خدمات عمومی جوامع مذهبی در جهان پس از همه‌گیری از اول تا سوم اسفندماه در مسکو برگزار می‌شود و مقالاتی با موضوعات تعامل بین سیستم‌های آموزش کشیش‌ها در دانشگاه، خدمات اجتماعی دینداران در دنیای پس از کرونا، پیش نیازها و عوامل توسعه همکاری روسیه و ایران در حوزه اجتماعی و بشردوستانه پس از همه‌گیری در این نشست‌ها ارائه خواهد شد.  نقش آموزش در انسجام دینی و اجتماعی در جهان پساکرونا، بحران اعتقادی و انسجام دینی، خدمات اجتماعی در کلیسای ارتدکس روسیه و درس‌های همه‌گیری، کرونا از منظر قرآن و علوم عقلی و نقش زنان و خانواده در انسجام مذهبی در جامعه در پسا بحران جهان از دیگر موضوعات مورد توجه در این گفت‌وگوها خواهد بود.

پایان پیام/

 

ارسال نظر