انصارالله: آمریکا، انگلیس و اسرائیل به دنبال جلوگیری از مصالحه در منطقه هستند

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن خبر داد که در جریان مذاکرات با هیأت سیاسی عربستان سعودی، بر سر نقاط زیادی توافق شده و فقط مکانیزم اجرای این توافقات باقی مانده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از  خبرگزاری فارس، محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن امروز شنبه از پیشرفتهای خوبی با هیأت مذاکره کننده عربستان سعودی بر سر موارد اختلافی خبر داد.

البخیتی به رادیو اسپوتنیک گفت: در جریان مذاکرات با هیأت سیاسی، بر سر نقاط زیادی توافق شده و فقط مکانیزم اجرای این توافقات باقی مانده است.

وی با بیان اینکه پس از تکمیل مذاکرات، جزئیات این توافق اعلام خواهد شد، تأکید کرد: گرایش به سمت مصالحه بیشتر شده است. از کشورهای ائتلاف نیز می‌خواهیم که هر چه سریعتر اقدامات [مربوط به توافق] را اجرایی کنند.

هفته گذشته یک هیأت رسمی از عربستان و عمان وارد صنعا شدند. این نخستین سفر هیأت سعودی به صنعا از آغاز جنگ همه‌جانبه علیه یمن بوده است که از فرورین ۱۳۹۴ آغاز شد و خسارات و تلفات زیادی به ملت یمن تحمیل کرد. این جنگ باعث شده صدها هزار یمنی کشته  و دهها میلیارد دلار به اقتصاد این کشور خسارت وارد شود.

البخیتی با بیان اینکه هیچ توجیه یا سودی وجود ندارد که راهکار فراگیر و دائمی در منطقه برقرار نشود، تصریح کرد: برخی از طرفها، از همگرایی که ممکن است در منطقه حاصل شود، خشمگین هستند، و در صدر آن آمریکا، انگلیس و اسرائیل قرار دارند.

این مقام انصارالله با بیان اینکه واشنگتن، تل‌آویو و لندن در تلاشند که از هر گونه مصالحه در منطقه جلوگیری کنند، خاطر نشان کرد: تمامی گروههای سیاسی هم که در جریان جنگ [علیه یمن] در صف ائتلاف قرار داشته‌اند، از هر گونه همگرایی بین صنعا و ریاض راضی نیستند.

وی در پایان گفت که اگر عربستان مجاب به یافتن راهی برای حل بحران یمن باشد، هیچ مانع یا مشکلی وجود نخواهد داشت؛ زیرا این گروهها، قائم به ذات نیستند، بلکه موجودیت آنان به مداخله نظامی خارجی گره خورده است.

رسانه‌های یمن روز گذشته (جمعه) از ورود اولین هواپیمای حامل ۱۲۵ اسیر یمنی آزاد شده از عدن به فرودگاه صنعاء خبر داده و گفتند که روند مبادله اسرا سه روز به طول خواهد انجامید.

شبکه المیادین نیز درباره جزئیات توافق تبادل اسرا بین ریاض و صنعاء گزارش داد که این توافق به مدت ۳ روز ادامه خواهد داشت و روز شنبه مرحله دوم آن خواهد بود که ۳۵۰ اسیر یمنی از ارتش و کمیته‌های مردمی آزاد خواهند شد.

پایان پیام/.

 

ارسال نظر