بلینکن: آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده به دنبال درگیری با ایران نیست، اما تمام اقدامات لازم را برای محافظت از نیروهای مستقر در خاورمیانه انجام خواهد داد.

به گزارش عاشورا نیوز، آنتونی بلینکن روز یکشنبه در جریان سفر اعلام نشده خود به عراق گفت:" ارسال یک پیام بسیار واضح به کسانی که به دنبال سود بردن از درگیری کنونی در غزه هستند و همچنین می خواهند نیروهای ما را در اینجا یا هر جای دیگر در منطقه تهدید کنند بسیار مهم بود: این کار را نکنید".
به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، طی تماس با نمایندگان مقامات عراقی، وی به صراحت گفته است که حملات اخیر "نیروهای طرفدار ایران" به پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه را "کاملا غیرقابل قبول" می‌داند.
رئیس دیپلماسی آمریکا تاکید کرد: "ما تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از مردم خود انجام خواهیم داد، اما به دنبال درگیری با ایران نیستیم".
اسرائیل در 7 اکتبر مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از سوی جنبش حماس و نوار غزه تحت عنوان عملیات طوفان الاقصی قرار گرفت. پس از این، نیرو های این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 گروگان را نیز به اسارت خود در آوردند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1.4 هزار نفر از جمله 300 نظامی کشته و بیش از 5 هزار نفر زخمی شدند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرآهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد.
تعداد قربانیان نوار غزه از 9.7 هزار نفر گذشت و بیش از 24.8 هزار زخمی شدند. به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند. خود جنبش اعلام کرد که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.

 

ارسال نظر