مدل مناسب مردم سالاری اسلامی، نظام انتخابات مشارکتی است

محسن رضوانی دانشیار فلسفه سیاسی مؤسسه امام خمینی (ره) اظهار کرد: مدل مناسب مردم سالاری اسلامی در دولت جمهوری اسلامی نظام انتخابات مشارکتی و مردم سالاری مشارکتی است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری مهر، در پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع «علوم سیاسی»، حجتالاسلام و المسلمین محسن رضوانی دانشیار فلسفه سیاسی مؤسسه امام خمینی (ره) عنوان کرد: مدلی که در نظام جمهوری اسلامی طی ۴۰ سال اخیر بر اساس قانون اساسی کشور تدوین و اجرا شده است مدل نظام اکثریتی است، به ویژه در بحث انتخابات ریاست جمهوری اسلامی این مدل نمود بیشتری دارد.

وی ادامه داد: مدل نظام اکثریتی بدین معناست که جریان‌های سیاسی کاندیدایی را معرفی می‌کنند که پس از کسب حداکثر آرا اختیارات دولت در اختیار او قرار می‌گیرد و غالباً افرادی که اقلیت آرا را کسب کرده‌اند از عرصه سیاست مدتی حذف می‌شوند.

رضوانی ادامه داد: بهترین مدل استفاده از نظام انتخاباتی مشارکتی مدل مردم سالاری مشارکتی است. در این مدل کاندیدایی که اقلیت آرا را کسب کرده است می‌تواند در امر مدیریت جامعه نیز سهیم باشد.

وی اشاره کرد: مهم نیست نظام ریاستی و یا پارلمانی باشد بلکه ضروری است نظام انتخاباتی را از نظام اکثریتی به نظام مشارکتی تبدیل کنیم تا همگان بتوانند مشارکت داشته باشند و اینگونه نباشد که جریان و افرادی از این انتخابات حذف شوند و نفرت و مشکلاتی را برای نظام ایجاد کنند.

دانشیار فلسفه سیاسی مؤسسه امام خمینی (ره) اضافه کرد: آنچه حائز اهمیت است استفاده از ظرفیت نیروهای با تجربه فعال در دولت از جمله شخص رئیس جمهور، وزرا، مدیران و سایر افراد است تا مانع بروز حوادث فاجعه باری همچون سال ۸۸ شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این مدل در برخی از کشورهای اروپایی و عراق در حال استفاده است، تصریح کرد: یکی از آفت‌های نظام اکثریتی ایجاد گسل بین نیروهای نظام و وجود رقابت‌های ناسالم است؛ یک دستی دولت باعث به وجود آمدن فسادهای گسترده مالی، اقتصادی و.. می‌شود در صورتی که مشارکت جریان‌های مخالف در عرصه سیاست مانع بروز چنین فسادهایی می‌شود.

رضوانی اضافه کرد: همچنان که امیر المومنین علی (ع) می‌فرمایند: «تضارب آرا در بین اندیشمندان ضروری است و رعایت آن از سوی رهبران و نخبگان سیاسی می‌تواند منجر به یک نظریه درست و ثواب شود»

 

ارسال نظر