بهره‌ای از دعاهای روزانه ماه رمضان(۱۲)؛
بالاترین ثروت به چه کسانی تعلق دارد؟

یک پژوهشگر مذهبی از قناعت به عنوان بالاترین ثروت یاد کرد و گفت: افراد قانع، دست نیاز به سوی دیگران دراز نمی‌کنند و مردم، آنها را بی‌نیاز می‌دانند.

پیامبر اکرم (ص) در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ زَینِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْکفَافِ وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَی الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ کلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِک یا عِصْمَةَ الْخَائِفِینَ خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنی بیارای و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه میترسم ایمنی بخش، به نگهداری‌ات ای نگهدارنده هراسندگان.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا ، حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری گفت: در دعای روز دوازدهم از خدا زیبایی و زینت را درخواست می کنیم. زینت معنوی انسان یکی از ارزشمندترین اقسام زیبایی است. طبیعتا هر یک از ما انسان ها اشکالاتی داریم و گناهانی داشته ایم که ارزش معنوی ما را خدشه دار می کند. یکی از الطاف خدا به بندگانش این است که با صفت ستاریت خودش، زشتی های انسان را می پوشاند به گونه ای دیگران ما را زیبا می بینند.

وی افزود: در دعای کمیل می خوانیم «کم من قبیح سترته و کم من ثناء جمیل لست اهلا له نشرته» یعنی خدایا چه بسیار زشتی های من که تو آنها را پوشاندی و در مقابل، برخی زیبایی ها را من نداشتم ولی تو مرا در چشم دیگران دارای آن صفات نشان دادی. خوشا به حال کسانی که همواره مورد توجه الطاف خدا هستند و خداوند زشتی های آنها را می پوشاند و زیبایی هایشان را نمایان می گرداند.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: در فراز دیگر این دعا از خدا می خواهیم لباس قناعت بر ما بپوشاند. تشبیه قناعت به لباس، بسیار زیبا و عمیق است. کسانی که در زندگی خود اهل قناعت باشند بالاترین ثروت را در اختیار دارند. چرا که افراد قانع دست نیاز به سوی دیگران دراز نمی کنند و مردم آنها را غنی و بی نیاز می دانند. این که لطف خدا شامل انسان شود و خصلت قناعت در درون فرد شکل بگیرد برابری می کند با اینکه خدا همه چیزی به فرد داده باشد.

وی اضافه کرد: واقعیت خصلت های انسانی این است که زیادی نعمت، او را سیر نمی کند بلکه هر چه نعمت خدا به انسان های عادی بیشتر باشد، آدمی حریص تر می شوند و نعمت های بیشتری طلب می کند و ممکن است این حالت، انسان را از بندگی خدا دور کند و او را مجذوب دنیا نماید اما اگر کسی لباس قناعت بر تن کند با اندک نعمتی قانع می شود و شکرگزار نعمت الهی خواهد بود. لذا در این فراز از خدا می خواهیم ما را با لباس قناعت بپوشاند.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: در سومین فراز از خدا می خواهیم ما را سوار بر مرکب عدل و انصاف نماید؛ صفتی که از صفات بزرگ خداست و کسی که به این صفت دست پیدا کند در واقع به قرب الهی رسیده است و صفتی از صفات خدا در او حلول کرده است. رعایت عدالت و انصاف یکی از صفات نیک اجتماعی است که موجب می شود فضای جامعه مجذوب و دلچسب باشد و افراد نسبت به یکدیگر احساس امنیت کنند.

شاه فضل افزود: در آخرین فراز از خدا می خواهیم که ما را از هر آنچه که موجب ترس و وحشت است در امان بدارد. دشمنانی که امنیت ما را به خطر می اندازند، بلایای طبیعی که موجب به هم ریختگی نظم زندگی انسان می شود، بیماری های خطرناک که موجب نگرانی و اضطراب عمومی می شود و هر آنچه که به نوعی می تواند ترس و نا امنی ایجاد کند، در این دعا مورد توجه است. از خدا می خواهیم خواسته های ما در این دعا را به کرم خودش اجابت کند.

ارسال نظر