جزییات تست انسانی واکسن تزریقی _ استنشاقی «کووپارس»/ تولید انبوه واکسن از اواخر تابستان

رئیس دانشگاه علوم پرشکی ایران جزئیات کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو رازی را تشریح کرد.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا :دکتر جلیل کوهپایه‌زاده درباره جزئیات آغاز کارآزمایینی بالینی واکسن کرونای انستیتو رازی با نام « کوو پارس رازی» که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام می‌شود، گفت: قرار است در کارآزمایی بالینی فاز انسانی این واکسن دانشگاه علوم پزشکی ایران با موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی همکاری داشته باشد. احتمالا کارآزمایی بالینی در فاز اول با ۱۳۰ داوطلب در ۴ بازه مداخله‌ای از روزهای آینده و اوایل اسفند ماه آغاز خواهد شد. 

وی افزود: پس از این مرحله که دو دوز تزریقی و استنشاقی ارائه می‌شود، فاز دوم را بر دو گروه ۲۵۰ نفره آغاز می‌کنیم. انجام فاز یک و دو مطالعات بالینی حدود ۴ تا ۵ ماه زمان لازم دارد و پس از آن فاز سوم مداخله انسانی بر جمعیت بیشتری ( حدودا ۲۰ هزار نفر و یا بیشتر) انجام می‌شود. امیدواریم طبق پیش‌بینی‌ها و مشاهدات فاز حیوانی، بتوانیم به نتایج خوبی از این واکسن جدید نوترکیب برسیم. 

وی درباره زمان بندی دریافت واکسن در میان داوطلبان تزریق این واکسن، اظهار کرد: واکسن در روزهای یک، ۲۱ و ۵۱ ارائه می‌شود. روزهای یک و ۲۱ تزریق عضلانی صورت می‌گیرد و روز ۵۱ بخش استنشاقی آن در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. 

کوهپایه زاده درباره نحوه پذیرش داوطلبان تزریق واکسن کرونای انستیتو رازی، تصریح کرد: بر اساس پروتکل‌های تعیین شده افراد می‌توانند از طریق سایت موسسه تحقیقات واکسن سازی رازی ثبت نام کنند و افراد واجد شرایط پذیرش می‌شوند، فعلا حتی از بین اساتید و دانشجویان دانشگاه ایران هم داوطلب تزریق واکسن داشته‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه زمان آغاز فاز سوم مطالعات بالینی واکسن بستگی به اتمام فاز اول و دوم دارد، ادامه داد: با توجه به زمان‌بندی حدودا ۴ تا ۵ ماه اتمام دو فاز اول گمان می‌کنیم بتوانیم فاز سوم را در اواسط تابستان ۱۴۰۰ انجام دهیم. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره زمان تقریبی اتمام کارآزمایی‌های بالینی و ورود به مرحله تولید انبوه «واکسن کوو پارس رازی»، گفت: پیش‌بینی ما بر اساس اعلام همکاران دانشگاهی و دوستان در انستیتو رازی این است که تا اواخر تابستان آماده تولید انبوه واکسن شویم. 

وی در خاتمه تاکید کرد: تمام واکسن‌هایی که در دنیا و ایران در دست ساخت است ارزش و اثرگذاری خود را دارند اما نکته قابل توجه این است که مردم باید رمز رعایت بهداشت فردی (شفا) شامل شست‌وشوی دست‌ها، فاصله‌گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک را به عنوان یک تکلیف از هر واکسنی موثرتر بدانند؛ زیرا به کاهش گردش ویروس در جامعه کمک می‌کند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر