شرایط رویت هلال ماه شوال مناسب نیست

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: شرایط هلال ماه شوال (برای رویت شامگاه امشب) شرایط خوبی نیست؛ چون هم ضخامت خیلی کم و هم به افق خیلی نزدیک است.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، با توجه به انتشار اخبار و نقل‌قول‌هایی مبنی بر احتمال رویت نشدن ماه شوال ۱۴۴۲ قمری در شامگاه چهارشنبه (۲۲ اردیبهشت) حجت الاسلام علیرضا موحد نژاد امروز (چهارشنبه) گفت: هلال، هلال ضعیفی است، چون بعضی از هلال ها محسوس‌تر و ضخیم‌تر هستند. هلال اول ماه متفاوت است یعنی ممکن است هلال اول ماه، هلال مشخص‌تر و ضخیم‌تر و ارتفاع آن از افق زیاد باشد که اصطلاحا می گویند ماه ممکن است بلند باشد. تکلیف چنین هلال هایی معلوم است. 

وی افزود: طبق پیش بینی ها می‌دانیم در کشور حتی اگر شرایط جوی مساعد نباشد این هلال دیده می‌شود و اگر در بعضی مناطق دیده نمی‌شود در جاهای دیگر دیده می شود و تجربه هم نشان داده است.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد: وضعیت بعضی هلال ها می تواند وضعیت اول ماه باشد که همان روز بیست و نهم ماه است ولی می دانیم شرایط هلال شرایط خوبی نیست چون هم ضخامت خیلی کمی است و هم به افق خیلی نزدیک است. وضعیت این نوع هلال ها هم معلوم است که می گوییم هلال دیده نمی شود. البته استهلال برای کسانی که اطمینان به محاسبات نجومی ندارند و به پیش‌بینی‌ها اطمینان پیدا نمی کنند انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام موحدنژاد تصریح کرد: ولی بعضی هلال ها هلال های لب به لب در حد رویت هستند؛ یعنی اگر یک مقدار شرایط جوی نامساعد باشد هلال دیده نمی‌شود و ما هم نمی‌دانیم شرایط جوی دقیقاً چطور خواهد بود؛ بنابراین پیش‌بینی روشنی نداریم از این که آیا این هلال دیده خواهد شد یا نه. مردم هم منتظر اعلام نتیجه رصد ها هستند.

هلال ماه شوال در شرایط جوی مساعد امشب دیده می‌شود

وی افزود: پیش‌بینی کارشناسان این است که شرایط جوی اگر خیلی مساعد باشد هلال دیده می‌شود و بر همین اساس نیز در تقویم پنج شنبه عید اعلام شده است اما اگر شرایط جوی مساعد نبود و هلال دیده نشد، نمی‌توان به پیش بینی ها و محاسبات ها اعتماد کرد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: اطمینان یک امر قلبی است و قراردادی نیست. اگر اطمینان نباشد منتظر گزارش ها هستند تا ببینیم آنچه در میدان اتفاق افتاده چیست و چه کسانی توانستند ببینند یا نه و ما نمی‌توانیم این موضوع را دقیقاً پیش‌بینی کنیم و باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا امشب گروه‌هایی که می‌روند موفق به استهلال می‌شوند یا نه. طبق پیش بینی ها احتمال اینکه جمعه عید باشد کم است اما آنچه که به وقوع می‌پیوندد در عمل به شرایط جوی بستگی دارد و همچنین به وضعیت رصدگران.
حجت‌الاسلام موحدنژاد افزود: برخی از رصدگران بسیار باتجربه هستند ولی در جایی قرار می‌گیرند که شرایط جوی آن مساعد نیست. اگر رصدگران در جایی قرار بگیرند که شرایط جوی مساعد باشد ولی  تجربه های لازم را نداشته باشند بازهم جواب نمی گیرند. بنابراین علل و عوامل مختلفی هست که قابل پیش‌بینی نیست و طبعاً باید این احتمال را مطرح کنیم که اگر هلال دیده نشد مردم آمادگی داشته باشند.

 

ارسال نظر