امام رضا (ع) مبدا خیزش معنوی جهان اسلام است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زندگی و شهادت امام رضا (ع) در طوس به مبدا خیزش معنوی در جهان اسلام منجر شد و توانست ایران را به کانون محبت اهل‌بیت (ع) تبدیل کند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور عبدالهادی فقهی‌زاده روز سه شنبه درباره نقش امام رضا (ع) و جایگاه آن حضرت در فرهنگ ایرانیان گفت: برای ما ایرانیان ثامن‌الحجج (ع) و خواهر بزرگوارش حضرت فاطمه معصومه (س) که هر دو از فرزندان شایسته امام کاظم (ع) هستند، جایگاه ویژه‌ای دارند به گونه‌ای که می‌توان گفت در تار و پود فرهنگ اسلامی ایرانی تنیده شده‌اند و اصلا نمی‌توان فرهنگ اصیل ایرانیان را به یاد آورد بدون اینکه نقش این دو بزرگوار در جریان‌سازی‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی‌های ناب دینی را نادیده گرفت.

وی افزود: ما مفتخریم که در گستره سرزمینی ایران اسلامی از دیر باز میزبان قدوم مبارک حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت امام رضا (ع) بوده‌ایم، در کنار این قدوم مبارک بسیاری از امامزادگان که در واقع مبلغان شریعت بوده‌اند، پرچم حب اهل‌بیت (ع) و بهره‌برداری از آموزه‌های ناب این ستارگان هدایت را برافراشته‌اند و ایرانیان با احساسات و عواطف جوشان قلبی و با اعتقادات راسخ و شایسته در قبال حضرات اهل‌بیت(ع) با جان و دل میزبان بوده‌اند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: البته این امامزادگان که ایرانیان پذیرای وجود مبارک‌شان بودند، در سراسر کشور از دست عوامل حاکمان جور، عمرشان در جنگ و گریز بوده و بسیاری از آنان به شهادت رسیدند، برای نمونه امام رضا(ع) که حادثه زندگی و شهادت ایشان در طوس عملا به مبدأ خیزش معنوی در جهان اسلام منجر شد و توانست ایران را به کانون محبت اهل‌بیت(ع) تبدیل کند.

وی با اشاره به آیه ۸۰ سوره نساء اضافه کرد: بزرگداشت ائمه هدی (ع) بزرگداشت تقوا و معنویت است؛ حضرات معصومان (ع) در حقیقت مبلغان و مفسران سنت پیامبر اکرم (ص) بوده و سیره آنان، علم و بیرق هدایت در درازنای تاریخ‌ است. تمسک به سیره و معارف اهل‌بیت (ع) در حقیقت چنگ زدن به سنت رسول‌الله است.

این استاد دانشگاه افزود: برگزاری مناسبت‌های شایسته‌ای مانند دهه کرامت در حقیقت بزرگداشت آموزه‌های ائمه هدی (ع) به شمار می‌رود که ارتباط تنگاتنگی با مسلمانی و با تحقق معارف دینی در عرصه رفتار مسلمان دارد.

وی درباره اهمیت دهه کرامت گفت: این مناسبت گرانقدر باید بیش از هر چیز به تبیین جایگاه امامان معصوم(ع) و از جمله امام رضا(ع) بپردازد، امام رضا (ع) در اوج درجات تقوا، عصمت و علم الهی قرار دارد که از همین منظر ایشان همواره مورد احترام پیروان همه مذاهب اسلامی بوده و هستند. در این میان برگزاری مراسم مختلف به ویژه در دهه کرامت منجر به تبلیغ سیره آن حضرت و حب اهل بیت (ع) شده و زمینه مناسبی را برای بهره برداری از آموزه‌های آن حضرت فراهم می سازد.

دهه کرامت از امروز اول ماه ذیقعده مصادف با سالروز میلاد حضرت معصومه (س) آغاز می شود و تا ۱۱ ذیقعده برابر با اول تیر همزمان با سالروز میلاد امام رضا (ع) ادامه دارد. همه ساله با فرا رسیدن دهه کرامت برنامه های متنوعی در سراسر کشور برگزار می شود که از سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برپایی بیشتر جشن ها و برنامه های این دهه در فضای مجازی صورت می گیرد.

 

ارسال نظر