در مراسم افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت؛

مفتی کرواسی: جهان اسلام سرزمین دوستی و محبت است

مفتی کرواسی: جهان اسلام سرزمین دوستی و محبت است

مفتی کرواسی گفت: باید با صدای بلند اعلام کنیم که جهان اسلام، سرزمین دوستی و محبت است و اجازه ندهیم مستکبران در میان مسلمانان تفرقه ایجاد کنند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، همزمان با آغاز هفته وحدت سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با موضوع اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام صبح رور سه‌شنبه با سخنرانی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، حجت الاسلام حمید شهریاری دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حضور جمعی از متفکران و اندیشمندان اسلامی از ۵۲ کشور جهان به صورت حضوری و مجازی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تهران آغاز به کار کرد.

مفتی کرواسی: جهان اسلام سرزمین دوستی و محبت است

امروز وظیفه مسلمانان، مقابله با عناصر مستکبر است

عزیز حسنوویچ مفتی کرواسی روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی با اشاره به ویژگی شخصیتی مرحوم آیت‌الله تسخیری در مسیر تقریب مذاهب اظهار کرد: این عالم بزرگوار در راستای ایجاد تفاهم میان مذاهب و عامه مردم تلاش‌های زیادی کرد که بهایی برای آن نیست. وی در دیدارها و کنفرانس‌های متعدد جهانی که با هم در آنها شرکت داشتیم، برادر و دوست و معلم و استاد ما بود. از خداوند متعال می‌خواهم به روح بزرگ ایشان بهترین پاداش‌ها را عنایت کرده و ایشان را در بهشت برین خود جای دهد.

وی در ادامه برای دکتر شهریاری در راستای انجام مطلوب مسئولیتش در مجمع تقریب آرزوی توفیق کرد.

حسنوویچ با اشاره به عنوان کنفرانس اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه در جهان اسلام اظهار داشت: موضوع انتخاب شده برای سی‌وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، موضوع بسیار خوب و با اهمیتی است اما باید گفت تا زمانی که خون مسلمانان بی گناه بر زمین ریخته می شود، نمی‌توانیم دم از وحدت حقیقی بزنیم.

مفتی کرواسی در همین خصوص ادامه داد: امروز شاهد هستیم گروه هایی که در جهان اسلام درگیر جنگ و جنایت هستند، شعار اشهد ان لا اله الا الله سر داده و در لباس اسلام جنایات بزرگی  انجام می دهند؛ ما امروز وظیفه داریم که با این عناصر مقابله کنیم، باید صحبت کنیم و صدای خود را بلند کنیم که جهان اسلام، سرزمین دوستی و محبت است و نباید اجازه دهیم این مستکبران تفرقه ایجاد کنند.
 
وی تصریح کرد: امروز وظیفه ما مسلمانان این است که هرچه بیشتر اتحاد خود را افزایش دهیم و تلاش کنیم که دشمن مستکبر را از خاک مسلمانان بیرون کنیم.

مفتی کرواسی: جهان اسلام سرزمین دوستی و محبت است

تحقق وحدت اسلامی نیازمند اقدام عملی در میان مسلمانان است

زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر اسلام (ص)، با اشاره به اینکه این کنفرانس برای پافشاری بر تمسک به وحدت اسلامی و ایجاد وحدت بین مسلمانان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: به همین مناسبت از آیت‌الله تسخیری یادی می‌کنیم که به خاطر اهمیت و نقش این کنفرانس در تقریب و وحدت بین امت اسلامی تلاش بسیاری برای برگزاری آن انجام می‌دادند.
 
دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین همچنین با تشکر از حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی برای برگزاری این کنفرانس، گفت: من به نمایندگی از اعضای جنبش جهاد اسلامی و ملت فلسطین، خدمت ملت عزیز و مسلمان ایران و رهبر عظیم الشأن جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، حفظه الله، سلام خالصانه و دعا برای توفیق مستمر عرض می کنم.

النخاله با اشاره به چالش‌های بسیاری که مسلمانان از سوی استعمار غرب با آن روبرو هستند افزود: استعمار غرب با این چالش‌ها که شامل محاصره و ایجاد جنگ و درگیری در کشورهای مسلمان است، پیروان اسلام را هدف قرار داده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات غرب ترویج مسئله پذیرش طرح رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین با انعقاد توافقنامه عادی سازی با این رژیم است. همه این اقدامات در راستای عملیات یهودی سازی قدس و تلاش صهیونیست‌ها برای سیطره بر مسجد الاقصی و تلاش بیهوده برای خالی کردن قدس از فلسطینیان و صاحبان قانونی این شهر مقدس است.

وی با ذکر سه نکته در این زمینه ادامه داد: وحدت اسلامی واجب شرعی و امتثال امر خداوند متعال است که در قرآن کریم نیز بر آن تأکید شده است. بنابراین وحدت اسلامی ملغی کننده حق اجتهاد و تفاوت دیدگاه‌ها میان ملت های مسلمان نیست و پذیرش دیدگاه‌های دیگران با آنچه که در دین اسلام بر آن تأکید شده متناقض نیست.

النخاله با اشاره به اینکه دین بزرگ اسلام تنها دینی است که به مخالفان خود اجازه می‌دهد در بین مسلمانان زندگی کنند و دین و عقاید خود را داشته باشند، گفت: در همین راستا ما تمام اقداماتی که در جهت تکفیر مخالفان اسلام و برای توجیه حرمت خون و آبروی آنها انجام می‌شود را محکوم می کنیم.

وی گفت: نکته دوم اینکه ما اطمینان داریم که اختلافات و درگیری‌ها بین مسلمانان، نتیجه پروژه‌های امنیتی و اطلاعاتی غرب است که حکومت‌های مرتبط با غرب در آنها سهم دارند و از این اختلافات در اهداف سیاسی استفاده می‌شود تا بر امت اسلامی سلطه پیدا کنند

النخاله درباره نکته سوم نیز گفت: بی‌شک تحقق وحدت اسلامی نیازمند اقدام عملی برای ایجاد آن در میان امت اسلامی است و در تحقق نهضت حقیقی این امت سهم بسزایی دارد.

فلسطین مسئله اصلی امت اسلامی است و آزاد سازی آن تنها بر عهده ملت فلسطین نیست که از فداکاری و تقدیم جوانان خود در دفاع از این سرزمین دریغ نکرده‌اند و نزدیک به ۱۰۰ سال در حال مبارزه بوده‌اند و این مقاومت همچنان نیز ادامه دارد. آنان با این مقاومت به دستاوردهای بسیاری دست یافته‌اند واین مقاومت حتی یک روز متوقف نشده است.

وی اظهار داشت: وظیفه خود می‌دانم که از حمایت‌های مداوم جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها از ملت فلسطین که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون ادامه داشته تشکر و قدردانی کنم که در استمرار مقاومت ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.

مفتی کرواسی: جهان اسلام سرزمین دوستی و محبت است

امت اسلامی هر چه بیشتر به سوی وحدت سوق داده شود

مولوی اسحاق مدنی عضو شواری عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی ضمن تبریک میلاد رسول گرامی اسلامی(ص) اظهار داشت: وحدت مقوله‌ای است که علما هر از چندگاهی برای آن تلاش کرده اند، اما در عین حال تلاش کسانی که بر خلاف وحدت کار کرده اند بیشتر و با امکانات بیشتری بوده است.

عضو شواری عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: کسانی که به بحث وحدت بیشتر می پردازند، زعمای کشورها نیستند؛ بلکه تعدادی از علما هستند که امکانات چندانی هم ندارند؛ تنها جایی که مسئولان با تمام امکانات در خدمت وحدت هستند، جمهوری اسلامی ایران است.

مولوی اسحاق مدنی خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب قبل از اینکه به جایگاه رهبری برسند، برای وحدت تلاش زیادی کردند؛ حضرت آیت الله خامنه ای قبل از مسئولیت رهبری و زمانی که در سیستان و بلوچستان تبعید بودند، اقدامات زیادی را در راستای وحدت بین مسلمانان در این منطقه انجام دادند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب، مسأله وحدت را هم در سطح مسئولان و هم علما دنبال کرده است، ابراز امیدواری کرد: این تفکر در دیگر کشورهای جهان اسلام نیز قوت بیشتری بگیرد و مسئولان رده بالا که امکانات و وسایل تبلیغاتی بیشتری در اختیار دارند؛ بتوانند امت را هرچه بیشتر به سمت و سوی وحدت سوق دهند.

عضو شورای عالی مجمع تقریب اظهار داشت: خیلی از شخصیت ها این مسأله را مطرح می‌کنند که آیا با وجود این همه اختلاف که در برخی قرون تاریخ در بین مسلمانان وجود داشته، آیا امکان وحدت هست؟ گفت: بله وحدت ممکن است و بهترین مثال در این زمینه سلف صالح  امت است؛ ببینیم کسانی که همه مذاهب آنها را قبول دارند چگونه به وحدت عمل کردند و حال آنکه افکار و عقاید مختلف داشتند.

مفتی کرواسی: جهان اسلام سرزمین دوستی و محبت است

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، هشت محور و موضوع سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری است.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

 در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی برگزار می شود که ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور خواهد بود. همچنین۳۶۰ سخنرانی به صورت وبیناری است که شامل ۱۸۰ سخنرانی خارجی و بین المللی و ۱۸۰ سخنرانی ایرانی است. این سخنرانی ها از کانال های یک و دوی کنفرانس وحدت پخش می‌شوند.

بسیاری از این برنامه ها با همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایندگان مقام معظم رهبری در کشورها و ستاد کنفرانس ضبط شده که در کنفرانس پخش خواهد شد. ۲۴ نشست وبیناری نیز برگزار می شود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام خواهد بود که مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان است و برنامه سخنرانی ها به صورت زنده در فضای مجازی و در سایت مجمع تقریب مذاهب اسلامی پخش می شود.

 ۱۷ نفر از شخصیت های برجسته نیز به صورت حضوری در چهار جلسه سخنرانی خواهند کرد و این مراسم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود. همچنین ۵۰ مقاله علمی که به دبیرخانه کنفرانس در دانشگاه مذاهب اسلامی، رسیده، در این کنفرانس مطرح می شود.

کنفرانس سی و پنجم دارای دو بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند. 

برگزارکنندگان کنفرانس امسال سعی کرده اند اندیشمندانی از تمام مناطق جغرافیایی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا، جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و قفقاز را دعوت کنند و  قرار است این سخنرانی ها در فضای مجازی به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی بارگذاری شود.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه خواهد داشت که امسال از ۲۷ مهر تا دوم آبان خواهد بود. در همین راستا کنفرانس بین المللی وحدت از سوی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سال ۶۹ به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شده، تاکنون ۳۴ دوره از کنفرانس وحدت برگزار شده است که اولین تا چهارمین کنفرانس وحدت قبل از تشکیل مجمع تقریب مذاهب در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده است. 

ارسال نظر