بیست و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در مصر آغاز شد

در این دوره از مسابقات که به نام شیخ محمد صدیق منشاوی قاری مشهور مصری نام گذاری شده ۷۴ قاری از کشورهای مختلف جهان حضور دارند و به مدت ۴روز در رشته‌های مختلف با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری مهر، مراسم افتتاح بیست و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مصر در پایتخت این کشور قاهره با حضور نخست وزیر مصر و جمعی از شخصیت‌های دینی و سیاسی برگزار شد.

در این دوره از مسابقات که به نام شیخ محمد صدیق منشاوی قاری مشهور مصری نام گذاری شده ۷۴ قاری از کشورهای مختلف جهان حضور دارند و به مدت ۴روز در رشته‌های مختلف حفظ، ترتیل، قرائت با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وزیر اوقاف مصر محمد مختار جمعه در مراسم افتتاحیه طی سخنانی پس از خوش آمدگویی به حضار و قاریان گفت: من سخنانم را به دو بخش تقسیم می‌کنم بخش اول اشاره کوتاهی خواهم داشت به معجزه بودن قرآن به استناد آیات قرآن کریم و در بخش دوم درباره شرایط این دوره از مسابقات سخن خواهم گفت.

محمدمختار در بخش دوم سخنانش بیان داشت: ما در این دوره همچون چند دوره اخیر تصمیم گرفتیم که موضوع فهم معانی و تفسیر آیات را نیز جزئی از مسابقه قرار دهیم زیرا حفظ قرآن بدون فهم آن ممکن است باعث انحراف شود همانطور که مشاهده می‌کنیم عده‌ای به اسم قرآن دست به قتل و تخریب می‌زنند در حالیکه قرآن و اسلام و ادیان آمده اند برای آباد کردن دنیا و نه تخریب آن.

وی در پایان سخنانش گفت: مصر کشور قرآن و پرچمدار قرآن است و این آرامش و امنیتی که امروز ما در کشور مصر شاهد آن هستیم به برکت قرآن است.

پس از سخنان وزیر اوقاف، دکتر شوقی علام مفتی مصر نیز سخنان کوتاهی به شرح زیر بیان کرد: ما در طول برگزاری مسابقات قرآن کریم در میهمانی خدا هستیم و راه رسیدن به خدا جز از طریق قرآن امکان پذیر نیست. و اگر خداوند سبحان مکه مکرمه را با نزول قرآن در آنجا، کرامت بخشیده است در عوض مصر را با حنجره‌های قوی و حضور قاریان بزرگی همچون محمد صدیق منشاوی، شیخ مصطفی اسماعیل، محمد رفعت، خلیل حصری، عبدالباسط و دیگر قراء مشهور مصری کرامت داده است. هر کدام از آنها ذوق و اجرای خاص در تلاوت قرآن داشتند و مکتب ویژه ای را در تلاوت پایه گذاری کردند.

پس از سخنان شوقی علام دکتر نظیر عیاد رئیس مرکز پژوهش‌های الازهر که به نمایندگی از شیخ الازهر در این مراسم شرکت کرده بود پیام کوتاه شیخ را برای حاضران خواند. قسمتی از پیام شیخ الازهر به این شرح بود: خداوند هر پیامبری را با معجزاتی منطبق بر شرایط زمانی و مکانی آن پیامبر به سوی مردم فرستاد و قرآن کریم معجزه‌ای بود که با توجه به شرایط زمانی و مکانی پیامبر اسلام محمد (ص) نازل شد.

این دوره از مسابقات که از دیروز آغاز شده تا چهارشنبه ۱۵/‌۱۲/‌۲۰۲۱‬ با حضور ۷۴ رقابت کننده و ۱۲ داور داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف قرآنی ادامه خواهد داشت و جوایزی در حدود ۱۱۰۰۰۰۰ جنیه مصری معادل (۶۷۰۰۰ دلار) برای نفرات برتر در نظر گرفته شده است. همچنین ۱۴۰۰۰۰ جنیه معادل تقریباً ۹۰۰۰ دلار جوایز تشویقی برای کسانی که حداقل ۷۵% امتیازات را کسب کنند در نظر گرفته شده است ضمن آنکه ۱۰ نفر از قراء برتر مصری جهت اعزام به خارج از کشور معرفی خواهند شد.

ضمناً وزارت اوقاف از ۴۰ نفر از قاریانی که در مسابقات جهانی قرآن کریم توانسته بودند جوایزی کسب کنند دعوت کرده بود تا در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کنند.

لازم به ذکر است که مسابقات بین المللی قرآن کریم مصر سال گذشته بخاطر شیوع کرونا برگزار نشد.

 

ارسال نظر