علامه واعظ‌زاده خراسانی، یکی از منادیانی است که پرچم تقریب مذاهب را به دست داشت

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: علامه واعظ‌زاده خراسانی، یکی از منادیانی است که پرچم تقریب مذاهب را به دست داشت و از آن دفاع می‌کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا ،عبدالحمید طالبی در مراسم بزرگداشت علامه محمد واعظ‌زاده خراسانی که شامگاه گذشته، ۲ دی‌ماه با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی کشوری در محل حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بنیان‌گذاران وحدت و تقریب مذاهب اسلامی بودند که پس از این دو بزرگواران، منادیان دیگری در این مسیر حضور داشتند و یکی از این منادیان علامه واعظ‌زاده خراسانی بودند؛ چراکه این بزرگوار و افراد دیگری در دوران غربت تقریب، پرچم تقریب را به دست داشته و از آن دفاع کردند.

وی عنوان کرد: در حقیقت ولی‌فقیه در سال ۶۹ احساس کردند که دشمن در صدد ایجاد گسل‌های اختلاف مذهبی است و از این‌رو ایجاد دو مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را امر کردند و این افراد امر ایشان را اجرایی کردند که در این میان رهبر معظم انقلاب اسلامی بنا به شناختی که از استاد واعظ‌زاده داشتند از ایشان به عنوان یک فرد دارای جامعیت وعالم یاد می‌کردند.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: استاد واعظ‌زاده در اولین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همواره این شعار را مورد توجه قرار می‌دادند که ما به دنبال اختلافات نباشیم، همچنین ایشان بنا به تفکر بلندی که داشتند برای کارسازی، دانشگاه مذاهب اسلامی را ایجاد کردند و اساسنامه و سرفصل‌های درس‌های دانشگاه را نیز نوشتند.   

طالبی با بیان اینکه استاد واعظ‌زاده در بسیاری از حرکت‌های آستان قدس مشارکت داشتند و در بنیاد پژوهش‌های اسلامی نیز مشغول به کار بودند، عنوان کرد: نگرش بلند استاد به گونه‌ای بود که در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، «المعجم فی لغة‌القرآن» را پایه‌گذاری کردند و همیشه دعایشان این بود که خداوند عمری به ایشان عطا کند که این معجم را به اتمام برسانند و در حال حاضر نیز «المعجم فی لغة‌ القرآن» یک اثر علمی فاخر منحصر به فرد است و بسیاری از علما در اقصی نقاط جهان اسلام این اثر را یک اثر ارزشمند و خاص می‌دانند.

وی تصریح کرد: اما با تمامی این تفاسیر و اهمیت تقریب مذاهب در یک دورانی تهمت‌هایی به ما زده می‌شد و به ما می‌گفتند که اعتقادات شما ضعیف است که در رشته تقریب مذاهب تحصیل می‌کنید. این اتهامات به گونه‌ای بود که حتی برخی از افراد این تهمت را به استاد واعظ‌زاده نیز می‌زدند و می‌گفتند که ایشان مرزهای شیعه را رعایت نمی‌کنند، اما به جرأت می‌توانم بگویم که ایشان با حفظ اعتقادات و مرزهای شیعه از تقریب دفاع می‌کردند و هیچگاه از این کار خود عقب‌نشینی نکردند و همواره محکم به کار خود ادامه می‌دادند. از این‌رو با نگاهی که به این موضوع داشتند، می‌توان ایشان را یک مرجع و یک عالم شیعی دانست.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: امیدوارم که ما نیز امروزه شجره طیبه‌ای که ایشان در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی پایه‌گذاری کرده و از خود به یادگار گذاشته‌اند را قدر بدانیم و راهشان را ادامه دهیم.

طالبی تأکید کرد: در حقیقت اینکه پرچم مرجعیت علمی اهل بیت(ع) را به دست بگیریم کافی است؛ چراکه این مرجعیت علمی از دانش بی‌پایان الهی است و اهل بیت(ع) نیز همواره هادی این مسیر خواهند بود، بنابراین از این طریق تمام مشکلات حل خواهد شد و استاد واعظ‌زاده نیز در دوران حیات خود همواره این پرچم را در دست داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر