سفیر ایران خواهان تکمیل اتصال راه آهن ایران به عراق شد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد امروز (دوشنبه) خواهان تکمیل پروژه اتصال خط آهن ایران به عراق شد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، دفتر دبیرخانه هیات دولت عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «ایرج مسجدی» در دیدار با «حمید نعیم الخزی» دبیر هیات دولت عراق گفت که دستگاه های ذیطرف در ایران تمامی آماده سازی ها برای احداث طرح اتصال خط آهن ایران به عراق را به اتمام رسانده اند.

لازم به ذکر است که هیات دولت عراق در هفتم اردیبهشت ماه گذشته با اتصال ریلی به راه آهن جمهوری اسلامی ایران از طریق خط بصره – شلمچه در جنوب این کشور موافقت کرد.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۰ طرح اتصال راه‌ آهن خرمشهر به مرز شلمچه به طول ۱۷ کیلومتر را به اتمام رسانده، اما از آن زمان تاکنون قطعه ۳۲ کیلومتری مرز شلمچه تا بصره برای اتصال خط آهن ایران به شبکه سراسری راه آهن عراق، در انتظار عملیات اجرایی دولت بغداد بوده است.

با تکمیل طرح خط آهن مرز شلمچه به بصره، زائران دو کشور می‌توانند از طریق ناوگان ریلی به زیارت عتبات عالیات مشرف شده و در عین حال این طرح، تبادلات تجاری و حمل و نقل ترانزیتی را بین دو طرف توسعه خواهد داد.

براساس بیانیه امروز دبیرخانه هیات دولت عراق، ایرج مسجدی همچنین خواهان موافقت دولت عراق برای اعزام تعدادی از زائران ایرانی به عراق برای شرکت در مراسم اربعین امام حسین (ع) امسال شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران و دبیر هیات دولت عراق در این دیدار همچنین تعدادی از پرونده های مشترک بین دو کشور را بحث و بررسی کردند.

بیانیه افزوده است که دو طرف بر اهمیت توسعه مشارکت و گسترش و تنوع زمینه های همکاری بین دو کشور در راستای تقویت روابط و مناسبات مستحکم در چارچوب برآورده کردن انتظارات مرحله پیش رو و منافع دو ملت تاکید کردند.

حمید الخزی نیز به نوبه خود بر ضرورت حل مناسبت آبی بین دستگاه های ذیربط دو کشور و رسیدن به تفاهات مشترک تاکید کرده است.​

ارسال نظر