پژوهشگر دینی: مناظره در مکتب اهل بیت (ع) راه رسیدن به حقیقت است

نویسنده و پژوهشگر حوزه دین گفت: گفت و گو و مناظره در مکتب اهل بیت (ع) همیشه به معنی تضارب آرا و راهی برای رسیدن به حقیقت بوده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، فائزه عظیم زاده اردبیلی روز پنجشنبه در نشست مجازی علمی " مولفه‌های گفت و گو و مناظره در سیره رضوی"  به مناسبت شهادت امام رضا (ع) در گناوه افزود: در سیره معصومان (ع)، گفت و گو و مناظره‌های متعددی با فرق اسلامی، پیروان ادیان، شکاکان و مخالفان صورت گرفت و ائمه با سعه صدر، آرامش، استدلال و منطق آن را تبیین می‌کردند.

استاد و عضو  هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان مولفه‌های مناظره مثل اعتماد و شفاف سازی و آزاد اندیشی ابراز داشت: برای اینکه گفت و گو و مناظره به نتیجه برسد باید برپایه خرد و زبان مشترک باشد و تا زمانی که فهم مشترک از موضوع مورد بحث نباشد تبادل اطلاعات صورت نمی‌گیرد  
وی بیان کرد:  باتوجه به اینکه حرکت امام رضا (ع)، علمی همراه با عقلانیت بوده است، اصول گفت وگوی رضوی دارای سه مرحله مهم فکر کردن، موضوع تفکر و اثر فکر است.
 عظیم زاده اردبیلی گفت: گفت وگو و مناظره در سیره رضوی استفاده از روش جدال احسن یعنی تکیه بر اصول و عقاید، محترمانه صحبت کردن، دوری از اهانت و اتهام استوار بود.

وی بیان کرد: حضرت علی بن موسی الرضا (ع) سردمدار حرکت فرهنگی در جهان اسلام است و شیوه و آیین این امام همام برای مدیریت و اداره جامعه اسلامی، زمامداری و حکومت بر دل‌های مردم بوده است.

این نشست به همت دانشگاه پیام نور گناوه برگزار شد که در پایان ، سخنران به سئوالات شرکت کنندگان  پاسخ داد.

ارسال نظر