در مراسم افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی؛

کتاب «موسوعه آیت الله تسخیری» با حضور رئیس جمهوری رونمایی شد

کتاب «موسوعه آیت الله تسخیری» با حضور رئیس جمهوری رونمایی شد

همزمان با آیین افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، رئیس جمهوری از کتاب «موسوعه آیت الله تسخیری» رونمایی کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، در آیین افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که صبح امروز سه‌شنبه (۲۷مهرماه) برگزار شد از کتاب موسوعه آیت‌الله تسخیری که به همت پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع تقریب انتشار یافته است، رونمایی شد.

این مراسم با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و میهمانان حاضر در افتتاحیه در محل ریاست جمهوری برگزار شد.

کتاب تجمیع آثار و اندیشه‌های علمی مرحوم آیت الله شیخ محمد علی تسخیری است که در ۱۲ جلد تنظیم و چاپ شده است.

کتاب «موسوعه آیت الله تسخیری» با حضور رئیس جمهوری رونمایی شد

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام راشدی‌نیا سرپرست پژوهشگاه مطالعات تقریبی درباره «موسوعه آیت الله تسخیری» گفت: آیت الله تسخیری یک شخصیت جامع الاطراف از نگاه نظریه علمی بودند، ایشان آثار متنوع با ویژگی های منحصر به فردی را از خود به یادگار گذاشتند که گاه این آثار در ایران، گاه در لبنان و عراق و... به چاپ رسیده اند، نکته قابل ملاحظه این است که برخی از این آثار در یک بازه زمانی چهل ساله منتشر شده اند.    

سرپرست پژوهشگاه مطالعات تقریبی توضیح داد: پژوهشگاه مطالعات تقریبی که وابسته به مجمع تقریب مذاهب اسلامی است یک گروه تحقیقاتی را راه اندازی کرد تا در مرحله اول به تجمیع آثار آیت الله تسخیری بپردازند، باید گفت این آثار به سختی جمع آوری شد و در نهایت حدود ۷۰۰ اثر اعم از کتاب و مقاله را بدست آمد. این آثار یا تالیفات ایشان است یا آثار علمی دیگران که توسط آیت الله تسخیری به زبان عربی ترجمه شده و یا آثاری که مرحوم آیت الله تسخیری برای آنها مقدمه نوشته بودند یا به اشراف ایشان رسیده بود و همچنین گاه یادداشت‌هایی است که توسط ایشان در برخی از روزنامه‌ها و مجلات عمومی منتشر شده بود.

راشدی‌نیا با بیان اینکه مرحله دوم تیم تحقیقاتی پالایش آثار آیت الله تسخیری بود، اظهار داشت: در نهایت همه آثار کنارهم تجمیع شدند و تنها آثارعلمی آیت الله تسخیری که نشانگر اندیشه ایشان بود در این مجموعه گرد آوری شد و در مرحله سوم گروه تحقیقاتی بر این اساس بود که آنچه که از آثار مرحوم آیت الله تسخیری باقی مانده است در قالب علمی تنظیم، تدوین و دسته بندی کنند که در نهایت همه آثار به  ۹ دسته کلی دسته بندی شد و کل این آثار در ۱۲ جلد تنظیم و آماده چاپ گردید و برای رونمایی در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی آماده انتشار شد.

کتاب «موسوعه آیت الله تسخیری» با حضور رئیس جمهوری رونمایی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، همزمان با آغاز هفته وحدت سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با موضوع اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام با حضور جمعی از متفکران و اندیشمندان اسلامی از ۵۲ کشور جهان به صورت حضوری و مجازی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تهران آغاز به کار کرد.

هشت محور و موضوع سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری است.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی برگزار می شود که ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور خواهد بود. همچنین۳۶۰ سخنرانی به صورت وبیناری است که شامل ۱۸۰ سخنرانی خارجی و بین المللی و ۱۸۰ سخنرانی ایرانی است. این سخنرانی ها از کانال های یک و دوی کنفرانس وحدت پخش می‌شوند.

ارسال نظر