بحران اقتصادی در افغانستان ، میراث اشغالگری آمریکا

بحران اقتصادی،فقر و گرسنگی درافغانستان این میراث شوم اشغالگری آمریکا ،مردم این کشور را در آستانه فصل سرما با بحران اقتصادی و اجتماعی شدیدی مواجه کرده است به طوری که شماری از خانواده ها برای نجات از گرسنگی به فروش دختران خود روی آوررده اند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،براساس گزارش رسانه های افغانستان تعدادی از  خانواده ها به دنبال گرسنگی و نا امیدی از تهیه غذا برای سیرکردن اعضای خانواده  خود مجبور به فروش کودکان بویژه دختران خود می شوند.

هرچند ازدواج کودکان در افغانستان یک امر معمول است، اما فقر ناشی از جنگ و تغییرات اقلیمی، به ویژه خشکسالی بسیاری از خانواده ها را وادار کرده است که دختران شان را در خردسالی به خانه بخت بفرستند و  یا اینکه بفروشند.

گل بی‌بی مادر دختر هشت سالهٔ فروخته شده  گفت:" من دخترم را به دلیل گرسنگی به سه لک (۳۰۰ هزار) افغانی فروختم. در روزهای آینده او (خریدار) می آید و  دخترم را می  برد .همه این‌ها به این دلیل است که من چاره دیگری ندارم."

روزنامه ۸ صبح کابل نیز در گزارشی از استان بادغیس نوشت که  یک مرد شش کودک خود را به دلیل فقر در مسجد شهر قلعه نو مرکز استان بادغیس رها کرده است.

"عبدالحلیم"پدر این فرزندان گفته است وقتی از پیدا کردن شغل ناامید  شد و پس از چند روز گرسنگی برای اینکه  آنها از گرسنگی نمیرند آنها را  در مسجد رها کرده ا ست.

رسانه های افغانستان همچنین گزارش دادند که  مردی، دختر ۹ ساله خود  را برای نجات اعضای  خانواده خود از گرسنگی به یک مرد ۵۵ ساله فروخته است.

خبرگزاری «جمهور» نیز از شهرستان «مقر» استان بادغیس گزارش داده است که یک زن به دلیل گرسنگی اعضای خانواده اشت خود را دار زده است.

این منبع نوشته است که رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در این استان نیز این رویداد را تائید کرده است.

رسانه های هرات نیز گزارش دادند که درروستاها و شهرهای دور افتاده افراد حاضرند برای نجات از گرسنگی فرزندان خود را بفروشند.

 

گرسنگی کودکان

دکتر محمد امین شریفی، مسئول بخش سوء‌تغذیه بیمارستان کودکان "ایندیرا گاندی" در کابل گفت که کودکان در سراسر افغانستان به دلیل فقر شدید و گرسنگی دچار سوء‌تغذیه شدید شده‌ و در معرض خطر مرگ قرار گرفته‌اند.

بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان نمی‌توانند غذای روزانه برای تغذیه فرزندان خود را پیدا کنند و بسیاری از کودکان به دلیل سوءتغذیه در بیمارستان بستری هستند.

شریفی در گفت‌وگویی درباره تاثیر بحران اقتصادی و فقر در افغانستان بر کودکان و بستری بودن ده‌ها کودک در بیمارستان‌ها به دلیل سوء تغذیه گفت: دلیل این بیماری وضعیت بد مالی مردم است. مردم نمی‌توانند از فرزندان خود نگهداری کنند و غذای سالم به آنها بدهند.

وی افزود: کودکان از اسهال و بیماری‌های مشابه رنج می‌برند، زیرا پروتئین کافی دریافت نمی‌کنند. گرسنگی و سوء تغذیه در کودکان باعث خستگی می‌شود و این نیز منجر به سیاهی دور چشم کودکان می‌شود.

شریفی با اشاره به اینکه به دلیل بی ثباتی سیاسی در افغانستان، کارمندان دولتی حدود ۴ ماه است نمی‌توانند حقوق دریافت کنند، گفت: با فرا رسیدن فصل زمستان بیماری‌ها افزایش می‌یابد. مردم نمی‌توانند حقوق دریافت کنند، بیکاری و فقر در بالاترین سطح است. وضعیت کودکان در معرض خطر است. ما از جامعه بین المللی می‌خواهیم که به مردم افغانستان کمک کنند

سازمان ملل متحد هم بارها از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده و خواستار کمک فوری برای مردم این کشور شده و گزارش‌ها حاکی از آن است که ۹۰ درصد مردم این کشور با فقر و گرسنگی مواجه اند.

این در حالی است که برنامۀ جهانی غذا سازمان ملل متحد از احتمال سقوط اقتصادی افغانستان هشدار داده و گفته است که بیش از نصف از جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید مواجه است.

برنامۀ جهانی روز دوشنبه ۲۵ اکتبر (سوم آبان ) با انتشار  گزارشی اعلام کرد  از ماه نومبر ۲۰۲۱ میلادی ۲۲.۸ میلیون نفر در این کشور با گرسنگی شدید رو به رو خواهند شد.

سازمان ملل متحد، ویروس کرونا ، جنگ، خشک‌سالی و بحران اقتصادی را از عوامل عمدۀ فقر و گرسنگی مردم در افغانستان عنوان کرده است.

 برنامۀ جهانی غذا همچنین هشدار داده است که با نزدیک شدن فصل زمستان، مشکلات مردم از ناحیۀ فقر و تنگ‌دستی در نقاط دوردست این کشور بیشتر خواهد شد.

این در حالی است که سازمان ملل متحد در ۲۱ اکتبر/۲۹ مهر اعلام کرده بود برای جلوگیری از سقوط اقتصادی در افغانستان، صندوق حساب ویژه ای را برای کمک به مردم  افغانستان باز می  کند.

ارسال نظر