بر اساس مهاجرت حضرت معصومه(س) می‌توان بحث زن‌های تمدن ساز را مطرح کرد

تولیت آستان حضرت معصومه با بیان اینکه نقش تربیتی حضرت معصومه (س)به عنوان یک دختر نمونه به روی مردم قم و زائران این حضرت می‌تواند موضوع پژوهش قرار بگیرد، گفت: با تکیه بر مهاجرت حضرت معصومه(س) از مدینه به قم که به نوعی جهاد فی سبیل الله است می‌توان بحث زن‌های تمدن ساز را مطرح کرد و پژوهش در این زمینه ها انجام داد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایسنا، از دو کتاب «شرح زیارتنامه حضرت معصومه (س)» و «زندگی نامه حضرت معصومه (س)» نوشته حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری در سالن محراب حرم مطهر حضرت معصومه (س) در حضور آیت الله سعیدی رونمایی شد.

آیت الله سیدمحمد سعیدی در این مراسم با بیان اینکه پژوهش در رابطه با حضرت معصومه سلام الله علیها از کارهای اصلی آستان مقدس است، عنوان کرد: یکی از دلایل اینکه برخی می‌گویند منابع در رابطه با حضرت معصومه(س) کم است این است که ما خوب در منابع نگشته‌ایم.

وی با بیان این که مطمئنا دست‌هایی در کار بوده که آثار اهل بیت(ع) را از بین برده‌ اند، افزود: این نباید بهانه برای دست از کار و پژوهش کشیدن ما باشد و باید نهایت تلاش خود را بکنیم و با کار جمعی منابع را از کتاب های مختلف جمع آوری کنیم و مطمئنا در این صورت منابع زیادی از حضرت پیدا خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان قم با بیان اینکه در رابطه با کرامات حضرت معصومه(س) همواره در طول تاریخ وجود داشته و خواهد داشت، گفت: همچنین در رابطه با اوصاف، القاب و سخنان بزرگان در رابطه با حضرت معصومه (س) می توان تحقیق کرد و مطالب نابی را پیدا کرد.

وی با بیان اینکه نقش تربیتی حضرت معصومه (س) به عنوان یک دختر نمونه به روی مردم قم و زائران این حضرت می‌تواند موضوع پژوهش قرار بگیرد، اظهار کرد: با تکیه بر مهاجرت حضرت معصومه(س) از مدینه به قم که به نوعی جهاد فی سبیل الله است می‌توان بحث زن‌های تمدن ساز را مطرح کرد و پژوهش در این زمینه ها انجام داد.

آیت الله سعیدی با اشاره به این روایت که وظیفه ما(اهل بیت) بیان اصول و کار شما تفریع فروع است، گفت: تنها قول معصوم بیانگر اصول نیست بلکه فعل و تقریر معصوم نیز بیانگر اصول است و می‌توان از فعل معصوم هم فروعی را پیدا کرد بنابراین جا دارد که فروع و ابعاد مهاجرت حضرت معصومه (س) تبیین شود.

وی تحقیق پیرامون احوالات بانوانی که در کنار حضرت معصومه(س) دفن هستند را ضروری دانست وبیان کرد: حضرت معصومه (س) وقتی به عنوان الگو و اسوه معرفی می‌شوند می توان علاوه بر تحقیق کارهای تحلیلی نیز پیرامون شخصیت این بانو انجام داد و تشبیه و بیان شباهت های حضرت معصومه سلام الله علیها و حضرت مریم یکی از آن کارهای تحلیلی است که می تواند ماندگار باشد.

تولیت آستان مقدس بانوی کرامت با بیان اینکه منابعی که حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری معرفی کردند کار محققان را برای پژوهش‌های بعدی تا حدودی آسان می‌کند، افزود: اگر کارهای پژوهشی پیرامون حضرت شروع شود برکت خواهد کرد و پژوهشگران دیگر هم انگیزه پیدا می کنند و وارد کار می‌شوند و بابی برای تبیین شخصیت و آثار و برکات حضرت معصومه سلام الله علیها باز خواهد شد.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام قاسمی مدیر پژوهشکده علامه طباطبایی حرم مطهر بانوی کرامت عنوان کرد: بنای ما در بخش پژوهش آستان با توجه به تأکیدات تولیت محترم بر روی تولید آثاری است که به درد عموم زائران بخورد و آثاری پیرامون شخصیت خود حضرت باشد.

وی با بیان اینکه ما موظف هستیم ابعاد وجودی این بانوی مطهره را آشکار کنیم، گفت: ما باید چند شرح قوی از زیارتنامه حضرت معصومه(س) با قلم علمای بزرگ و صاحب نظر داشته باشیم و رونمایی از دو اثر شرح زیارتنامه و زندگی نامه حضرت معصومه سلام الله علیها به قلم حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری آغاز کار ما پیرامون شخصیت این بانوی کرامت است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری نویسنده دو اثر یاد شده اظهار کرد: کتاب زندگی نامه حضرت معصومه سلام الله علیها دارای ۸ بخش است که فصل اول آن زندگینامه جامع آن حضرت، اوضاع فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که یکی از بحرانی ترین شرایط تاریخ اسلام است و تأثیر هجرت حضرت معصومه سلام الله علیه در تغییرات سیاسی و فرهنگی ایران، جهان تشیع و جهان اسلام در آن مقطع و طول تاریخ بررسی شده است و درباره مکان و زمان تولد آن حضرت کارهای تحقیقی بسیاری شده است.

وی با بیان اینکه فصل دوم پیرامون خاندان حضرت معصومه (س) با یک نگاه تحقیقی است، گفت: فصل سوم پیرامون حضرت معصومه (س) در کلام معصومین(ع) و بزرگان دین و فصل چهارم احادیثی است که از آن حضرت نقل شده که کار وسیع رجالی و سندی در این رابطه انجام گرفته است.

پژوهشگر حوزوی ادامه داد: فصل پنجم اوصاف و القاب حضرت معصومه (س) بیان شده که حدود ۲۰۰ وصف و لقب برای ایشان در متون تاریخی آمده است و فصل ششم مسیر هجرت حضرت معصومه(س) بررسی شده که مسیری متفاوت با مسیر حرکت امام رضا علیه السلام است زیرا امام رضا (ع) از مسیر غیررسمی و کوهستانی به مرو رفتند اما حضرت معصومه (س) از مسیر رسمی عربستان به ایران آمدند که ۶۱ منزل را طی کرده و ۱۹۲۰ کیلومتر را پیمودند تا به قم رسیدند.

وی افزود: فصل هفتم کرامات حضرت معصومه سلام الله علیها است که تعدادی از کرامات مشهور و مستند بیان شده و فصل هشتم زیاراتی است که نسبت به حضرت معصومه سلام الله علیها بیان شده که شامل سه زیارت می شود که زیارت مشهور در حرم قرائت می‌شود و دو زیارت غیر مشهور هم وجود دارد و در این فصل در رابطه با ثواب زیارت هم مطالبی بیان شده است.

صفایی بوشهری با بیان اینکه برای نوشتن کتاب از صدها کتاب تحقیق شده و حتی برای دیدن یک حدیث به کشورعراق و دیگر کشورهای عربی سفر شده و کتابخانه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: با این وجود در این سه سال که پیرامون این کتاب کار شده هرچه انسان تفحص و تحقیق کند هنوز برای تبیین شخصیت آسمانی حضرت معصومه سلام الله علیها کم است.

 وی در رابطه با کتاب شرح زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه سه الی چهار سال کار علمی صورت گرفته است، گفت: مقدمه آن کتاب هم در رابطه با معنا و آداب زیارت، سند زیارت مشهوره و شبهاتی که پیرامون زیارت وجود دارد تحقیق شده و شبهات را رد کرده است.

محقق و پژوهشگر دینی گفت: در این کتاب، هم شرح لفظی و ادبی متن زیارت و هم تفسیر مفهومی و محتوایی آن زیارتنامه گرانقدر بیان شده که با مراجعه به صدها کتاب این شرح زیارت تدوین شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر